mån 12 sep 2016, 21:50#407265
Den brytarkonstruktionen är standard på de flesta vanliga B&S. Lite speciell modell just för att ena brytarspetsen sitter direkt på kondensatorn. Den är bara sån, öppen en stor del av varvet, men det funkar bra, troligen för att det handlar om rätt låga varv.
Avståndet mellan spolens poler och svänghjulet skall vara 0,2 - 0,3 mm. Ta loss spolen, rensa av all rost både på polerna och vid skruvhålen så att jordningen till gods säkras, Putsa av magneterna på svänghjulet om de är rostiga och smutsiga. Men det är troligen inte nåt sånt fel, då får du konstant svag gnista, inte en som kommer och går.
Kolla att tändstiftskabeln sitter ordentligt i hatten och sitter väl fast i spolen. Dubbelkolla att det inte är skador på kabeln till stoppen och att stoppen inte kortsluter när den inte skall. Brukar ju också finnas en brytare under sitsen på åkklippare. Kolla den och allt eventuellt annat som är inkopplat mot tändningen.
Brytaravstånd 0,5 mm. Se till att brytarspetsarna är absolut rena, tvätta med sprit och blås med tryckluft om du har.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)