Inomgårdsmaskiner

Stiga åkgräsklippare läcker olja

13 inlägg 4812 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga åkgräsklippare läcker olja

Sthlmlandet  
#797639 Jag har en stiga rider åkgräsklippare ca 10 år gammal som jag köpte förra sommaren. Det jag noterade efter köpet var att motorn läckte väldigt mycket olja, i princip att jag behövde fylla på oljan efter varje klippning på ett par timmar. Jag har ingen vana av meck med liknande motorer (förutom moppe som 15 åring), men kan någon råda mig i vad som kan vara fel?

Jag hade lite svårt att lokalisera exakt vart det läcker men försökte fota så gott som jag kunde [img][img][/img][/img]



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Piraboin  
#797640 stiga är redo för skroten samma dag garantin går ut
sälj skiten och köp Husqvarna eller Jonsered

har kört med stiga i flera år på jobbet när jag var tvungen tog hellre den äldre Jonsered i stället för stiga skiten tills vevaxellagret rök då blev jag tvungen att ta använda skiten på de jobbet skrotade chefen 3 nya stiga på samma tid som en begagnad Jonsered och då gick ändå Jonsered mera timmar än dom stigorna tillsammans

Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

jannee  
#797647 Bara till att beställa en sådan
GGP WM14 OHV, 432CC.

Användarvisningsbild

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Elis76  
#797659
jannee skrev:Bara till att beställa en sådan
GGP WM14 OHV, 432CC.


6.895:- riksdaler för denna kompletta motor på nätet.

Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Sthlmlandet  
#797665 Menar ni att det är mer värt att byta hela motorn än att försöka laga felet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Elis76  
#797667 Du behöver bedöma själv utifrån skicket på maskinen om det är mödan värt. Det beror på hur sliten maskinen är i övrigt och hur många timmar den gått.

Vad betalade du för Stigan när du köpte den?

Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Sthlmlandet  
#797669 Jag betalade bara 7000 för den och var i akut behov av en klippare. Så en ny motor kostar nästan lika mycket. Och för 14000 (klippare +motor) kanske jag snarare kan sälja denna för en slant och hitta en bättre..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Elis76  
#797670 You get what you pay for!

Betalade Du 7.000:- för en tio år gammal åkgräsklippare som läcker olja i den omfattning Du beskriver, skulle jag sälja den snarare än att låta reparera den. Det är trots allt en gammal maskin.

Hade Du haft intresset att skruva i den själv hade det varit en annan sak.

Själv har jag en Stiga Tornado från 1983 som fortfatande används flitigt, men då har jag haft den sedan den varit ny och kunnat byta delar i den själv och svetsat ihop sprucket chassi pga metallutmattning.

Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Hema  
#797820 Kul o höra att någon har kvar en Tornado. Sådan växte man upp med. 👍

Man får väl tycka vad man vill om de olika gräsklipparmärkena, men nu pratar vi motorer och då är det oftast BS.

Btw någon som har en Stiga park 3000 till salu?

Användarvisningsbild

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Elis76  
#797831 @Hema

Det byggdes mycket mera gediget förr med enklare lösningar.

Jag köpte i och för sig en Husqvarna bensinklippare sommaren 2022. Inget fel på den, men den kommer antagligen inte fungera klanderfritt i 40 år.

Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Hema  
#797833
Elis76 skrev:@Hema

Det byggdes mycket mera gediget förr med enklare lösningar.

Jag köpte i och för sig en Husqvarna bensinklippare sommaren 2022. Inget fel på den, men den kommer antagligen inte fungera klanderfritt i 40 år.

Kunderna ställde antagligen bättre krav förr. Det var inte lika enkelt att sälja skräp.

Avatar Fallback

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

Ingoberra  
#798618 Om inte oljan försvinner med avgaserna så är det kanske ekonomiskt försvarbart å laga den. Kolla toppackning å vevhusventilaon först. Det ser lite kladdigt ut under luftfiltret. Packboxen vid remskivan är tät?

Användarvisningsbild

Re: Stiga åkgräsklippare läcker olja

parhal  
#798915 Kör du med rätt olja? Ska nog vara SAE 30, vanlig motorolja blir för tunn

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).