Inomgårdsmaskiner

Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

24 inlägg 28756 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

anersimyra  
#800841
Hodal skrev:Det här är trådnekro, men frågan blev inte besvarad och jag undrar detsamma: finns det bra handslåtterbalkar? Vilka?

Självklart är det bättre med traktordrivna verktyg, men det finns platser man inte kommer till med traktor, och knappt med fyrhjuling. Där vore en slåtterbalk lämplig. Röjsåg med snöre är bra på begränsade ytor, och inte heller lämpligt på känsliga ängar där stråna ska klippas av.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

”Odjuret” som jag visar på bild tidigare i tråden är en proffsmaskin av riktigt hög kvalitet med Hondamotor. 🙂👍

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Hodal  
#800848
anersimyra skrev:
Hodal skrev:Det här är trådnekro, men frågan blev inte besvarad och jag undrar detsamma: finns det bra handslåtterbalkar? Vilka?

Självklart är det bättre med traktordrivna verktyg, men det finns platser man inte kommer till med traktor, och knappt med fyrhjuling. Där vore en slåtterbalk lämplig. Röjsåg med snöre är bra på begränsade ytor, och inte heller lämpligt på känsliga ängar där stråna ska klippas av.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

”Odjuret” som jag visar på bild tidigare i tråden är en proffsmaskin av riktigt hög kvalitet med Hondamotor. 🙂👍

Var det inte den som vibrerade våldsamt? Även om det inte blir många timmars körning, är det kul att bevara nervsystemet så mycket det går.

Hur viktigt är det med sumpfingrar? Den där blå italienska ser inte ut att ha det, om jag ser rätt.

Jag gissar att det finns skräpmaskiner, så alla tips och förslag tas tacksamt emot.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

hfab  
#800860
Hodal skrev:
Hur viktigt är det med sumpfingrar? Den där blå italienska ser inte ut att ha det, om jag ser rätt.

Jag gissar att det finns skräpmaskiner, så alla tips och förslag tas tacksamt emot.

Sumpfingrar är nästan nödvändigt om du har en äng med sten eller tuvor. Det skonar skären och sparar in en massa slipning.
Den italienska profsmaskinen tidigare i tråden skulle jag eventuellt prova på en slät och fin gräsmatta, aldrig på en riktig äng.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

hfab  
#800861
1683703012_images.jpeg

👍 👍 👍
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

hfab  
#800862
🌲 🌲 🌲
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Hodal  
#800865 Verkar vara få modeller som har sumpfingrar. Fjärrstyrning är förstås bra för att slippa vibrationerna. Kostar lite väl mycket och är alldeles för stora och tunga för min användning. Den ska gå att köra på stig i skogen och blöt mark för att komma fram till marken som ska slås.

Är den gula wercraftmaskinen du länkade till av bra kvalitet även utöver sumpfingrarna?

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

hfab  
#800866
Hodal skrev:
Är den gula wercraftmaskinen du länkade till av bra kvalitet även utöver sumpfingrarna?
Senast redigerad av hfab ons 17 maj 2023, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

anersimyra  
#800870
Hodal skrev:
anersimyra skrev:
Hodal skrev:Det här är trådnekro, men frågan blev inte besvarad och jag undrar detsamma: finns det bra handslåtterbalkar? Vilka?

Självklart är det bättre med traktordrivna verktyg, men det finns platser man inte kommer till med traktor, och knappt med fyrhjuling. Där vore en slåtterbalk lämplig. Röjsåg med snöre är bra på begränsade ytor, och inte heller lämpligt på känsliga ängar där stråna ska klippas av.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

”Odjuret” som jag visar på bild tidigare i tråden är en proffsmaskin av riktigt hög kvalitet med Hondamotor. 🙂👍

Var det inte den som vibrerade våldsamt? Även om det inte blir många timmars körning, är det kul att bevara nervsystemet så mycket det går.

Hur viktigt är det med sumpfingrar? Den där blå italienska ser inte ut att ha det, om jag ser rätt.

Jag gissar att det finns skräpmaskiner, så alla tips och förslag tas tacksamt emot.

Tja, efter ett par dagars körning så har man vant sig och då märker man inte av så mycket av vibrationerna, eller rättare sagt skakandet. I övrigt håller maskinerna ihop och klipper lätt igenom drygt meterhög tät växtlighet.

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Hodal  
#800886 Tack för synpunkterna! Det är en så dyr maskin att det inte är aktuellt att köpa en dålig. Något annat att beakta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).