Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Metodisk felsökning på skogsmaskiner

18 inlägg 6779 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Metodisk felsökning på skogsmaskiner

halvproffs  
#800076 Bara att hålla med i hyllningarna för dig AKKAMAN! Jag har inte haft något större behov av dina råd för mina gamla grejer fungerar peppar,peppar. Läser ändå dina råd med facination.
Totala motsatsen till tjafstrådarna som verkar eviga.
Endast 36 nya inlägg som indikerar på att många tröttnar på forumet som verkligen behövs för många.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Metodisk felsökning på skogsmaskiner

machonisti  
#800250 I sommar har jag ett delikat problem framför mig. Jag har tappat spärrfunktioner på min Valmet 828. Under hytten ligger en samling ventiler som styr spärrfunktionerna. Testade i vintras kasta om hirschmann kontakterna och fick en spärrfunktion upplivad. Så åtminstone ett elfel är konstaterat.
Dock saknas både fram och bakaxel spärrarna. Vet inte ens om det är mekaniskt, hydrauliskt eller elfel.

Avatar Fallback

Re: Metodisk felsökning på skogsmaskiner

AKKAMAAN  
#800280
machonisti skrev:I sommar har jag ett delikat problem framför mig. Jag har tappat spärrfunktioner på min Valmet 828. Under hytten ligger en samling ventiler som styr spärrfunktionerna. Testade i vintras kasta om hirschmann kontakterna och fick en spärrfunktion upplivad. Så åtminstone ett elfel är konstaterat.
Dock saknas både fram och bakaxel spärrarna. Vet inte ens om det är mekaniskt, hydrauliskt eller elfel.

Du vet att elventiler/solenoidventiler inklusive förstyrventiler går att tvångsstyra mekaniskt, sk "over-ride".

1682798533_tvangsstyrning_elventil.jpg


Du kan också lyssna med "stetoskop" på elventilen när den för ström.
Du kan om du kommer åt även lyssna med stetoskop på drivaxelkåpan och på det viset höra om nåt mekaniskt aktiveras inuti.
En lång skruvmejsel, eller ett annat långt stålförmål mellan örat och det man vill avlyssna fungerar alldeles utmärt som stetoskop.
Om det är diffspärrarna du avser så är de säkert på ett kraftigt reducerat hydraultryck och du kan sätta ett "T" med en tryckmätare på ledningen/slangen till diffspärren. Men att det kommer rätt tryck är ju inte hela svaret. Klokopplingen till diffspärren måste ju också kugga i. DEt kan vara svårt att veta om den gör. Ett sätt att ta reda på det är att hissa upp hela fram- eller bak-änden och rotera ena sidans hjul. Om motstånde sidas hjul roterar i motsatt riktning så är inte diffspärren ikopplad. Om du inte kan rubba de hängande hjulen så är diffspärren i-kuggad. Om hjulet på motstående sida roterar i samma riktning så är allhjulsdriften urlagd och diffspärren i-kuggad. Observera att om maskinen bromsar på hjulaxlarna så måste dessa vara frilagda när du gör detta test.
Det kan räcka med att hissa upp en sida för detta test om du kan lägga ur driften på berörd fram- eller bak-axel

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).