Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

9 inlägg 3663 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Fredrik Reuter  
#797649 Skogforsk har återigen genomfört en årlig studie för bränsleförbrukningen (diesel) hos skördare och skotare i det svenska skogsbruket. Den senaste studien visar att den genomsnittliga förbrukning per fastkubikmeter virke (liter/m3fub) fram till avlägg var 1,74 liter år 2021. Detta är en ökning från föregående mätning och ungefär i paritet med studien som gjordes 2012.

Att bränsleförbrukningen för skogsmaskiner inte sjunker, allt eftersom det bör ske en teknikutveckling, är inte önskvärt. Det kan dock finnas flera anledningar till varför bränsleförbrukningen nu ökar.

Tittar man totalen från medelvärdet så kan skogsdrivningen i storskogsbruket haft en total förbrukning om ~140.000 m3 diesel 2021. Ur ett nationellt perspektiv kan det innebära att skördare och skotare i storskogsbruket använder ca 3 % av Sveriges årliga förbrukning av diesel.

Skogforsk verkar inte gått något djupare i anledningen till att bränsleförbrukningen nu ökar. Parametrar som kan verka hämmande trots mer moderna motorer är längre skotningsavstånd och klenare medelstam. Skogforsk har i sin studie delat upp studien i tre kategorier: små system för gallring, mellansystem för gallring och klenare slutavverkning samt stora system där de största skördarna och skotarna för enbart slutavverkning återfinns.

För mellansystemet så ser Skogforsk en sjunkande medelstam och det kan vara en anledning till den relativt höga bränsleförbrukningen i denna kategori (2,32 liter per avverkad fastkubikmeter). Skogforsk har mätt denna typ av förbrukning i 15 år. Under denna tid har förbrukningen i princip varit oförändrad. Det är anmärkningsvärt givet teknikutvecklingen som ändå skett inom dieselmotorer och hydraulsystem mm.

Här kan du läsa hela rapporten: https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... nder-2022/

Tidigare tråd på Skogsforum: Bränsleförbrukning upp skördare/skotare



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Fredrik320  
#797653 Jag är skeptisk att mätmetoden är jämförbar med tidigare resultat. Variationerna är små och då de tidigare resultaten endast undersöktes med enkäter jmf med maskindata nu.

"Tidigare har Skogforsk skattat bränsleförbrukningen i skogsmaskiner genom att skicka ut enkäter till maskinägarna där de fått avge maskinstorlek, typ av avverkning, förbrukad mängd bränsle, producerad volym och antal arbetade timmar under en utsedd fokusvecka. I de enkäter som genomfördes 2006 och 2012 skickades enkäten ut för en fokusvecka under vintern, vecka 13 respektive 8, samt för en fokusvecka på hösten, vecka 39 båda åren. Enkäten 2012 visade på att bränsleförbrukningen per timme och per kubikmeter ökat med cirka 9 procent sedan 2006. Svarsfrekvensen på enkäten har varit hög båda åren med något fler svar för den första fokusveckan än för den andra."

"Tidigare skattningar har visat på en bränsleförbrukning på 1,71 liter per m3fub 2006 (Brunberg 2006) och 1,86 liter per m3fub 2012 (Brunberg 2013) Även om skillnaden mellan tidigare enkätresultat och automatiskt insamlat data är liten är det troligt att metodskillnaderna är så pass stora att man inte bör lägga ihop dem i en och samma tidsserie. Dessutom krävs det att det automatiskt insamlade datamaterialet kompletteras med fler maskiner som arbetar i gallring för att få en bättre representativitet för den maskinpark som används."



Maskindata 2021


"Förra årets studie visade att det går bra att skatta bränsleförbrukningen från automatiskt insamlat maskindata. Det använda skördardatat var för det mesta av tillräckligt god kvalitet för att göra användbara analyser, men det ansågs att mer arbete var nödvändigt för att säkra datakvaliteten för skotardata innan modellen kan anses helt tillförlitlig"

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

AKKAMAAN  
#797748 Märkligt om man inte har flödesgivare i bränlsledningen på skogsmaskiner LÄNK. Uppföljning av bränsleförbrukning är ju en enormt viktig del i lastbilsindustrin och har funnits i mer än 20 år på amerikanska långtradare. Det ger även uppföljning på förarens körsätt. En nordamerikansk långtradare förbrukar i runda slängar under 150000km per år ca 50000 liter diesel som i USA kostar 15 SEK per liter. Det blir en bränslekostnad på 750000 SEK per år. Den ekonomiska livslängden för en semitruck som går på långkörning i USA är i runda slängar 1000000 km eller ca 6.5 år. Total bränslekostnad under hela livslängden blir då närmare 5 miljoner kronor.
Årsomsättningen för en sån låntradare i nordamerika ligger i storleksordningen 2500000 SEK per år. vilket gör att bränslekostnaden är ca 30% av hela fraktkostnaden. Mycket respektabel andel i landet med relativt låga bränslepriser. Borde ges samma respekt i Sverige på skogsmaskiner även om bränslekostnadsandelen är lägre än 30%.
Om man kan spara 3 % bränsle genom uppföljning av bränsleförbrukningen så kan man betala 150000SEK för en bränslesensor/flödesmätare, vilket troligen är 5 till 10 gånger den faktiska kostnaden för systemet. I Sveriige där dieseln är 50% dyrare borde motivationen att installera bränslesensor/flödesmätare vara ännu stärre. På personbilar används ofta prceisionnivåmätare i bränsletanken som håller reda på förbrukad bränslevolym per km eller timme körtid.

Jag hoppas jag har fel i antagandet att detta inte redan finns ovanstående flödesmåtare i Svenska lastbilar och maskiner.
Eftersom maskindatorerna idag registrerar alla möjliga data om typ av körning, skotningsavstånd, medelstam mm mm, så kan ytterligt relevant statistik tas fram ur dessa insamlade data.
Dessutom ger så exakt och verifierbar uppföljning av förbrukning och bränslekostnad också stöd för båda förhandlingsparterna i kontraktsförhandlingar.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797810 Moderna maskiner har en mycket exakt förbrukningsmätare inbyggd. Så det är det enkelt att ha koll på.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Hema  
#797815 Ökat massauttag?

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Torpan  
#798640 Att förbrukningen har ökat tror jag beror på adblue tekniken, körde en JD 1010 E i ett år med en förbrukning på c:a 6-7 l i timmen kör nu en 1010 G med adblue förbrukning c:a 8,5-10 l i timmen. Dom flesta jag har pratat med har noterat samma sak. Jag har haft ungefär samma typ av körning efter en Rottne H8, i stort sett enbart första gallring.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Hema  
#798662 Någon som har hört om någon som valt adblue-delete och fått förändrade siffror?

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

Otik  
#798668 Min erfarenhet är att bränsleförbrukningen minskade med adblue. Detta på Volvos grävare. Gick från maskin utan till adblue och förbrukningen minskade (samma maskinstorlek)😳 Fick förklarat för mig att med adblue så kunde de höja rökgas temp jämfört med utan och ändå klara utsläppskraven ?
Hursomhelst är det fantastiskt skönt att slippa avgas oset numera. Inte lika kul när systemet krånglar dock.
Blir intressant att se vad vi kommer köra våra tyngre maskiner på i framtiden. Även om jag gillar utveckling och eldrift så har jag svårt att se det funka i verkligheten. Att ladda ett stort batteri kräver kräm och det är inte sällan strömmen knappt räcker till bodarna idag. Framtiden får utvisa 😊

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen ökar för skördare och skotare

jannee  
#798670 Det är en hårfin balansgång mellan avgastemp och renhet på avgaserna.
Utan tvivel förlorar man effekt när man tvingas till att hålla ner avgastemperaturen och renheten på avgaserna.
Genom att chiptrimma en diesel kan man lätt höja effekten dock klarar man inte lagliga avgasvärdern.
Adblue har varit till en viss räddning, tyvärr går en diesel ännu bättre och är starkare utan adblue då på bekostnad av avgasemissionerna.
Utländska transportörer (framförallt från öststaterna) manipulerar inte sällan adbluesystemet för att spara diesel men också få en starkare motor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).