Hema skrev:Piraboin skrev:färre transporter och mindre skräp på vägarna å snabbare till att lasta så man blockerar vägen kortare tid och på mottagningen så kan man ha en större kross då man ofta har större ytor på att röra sig där
Jag var otydlig.
Hur mycket komprimeras grotet? Nästan samtluga lösni gar är på skotare, men hur vore det att skota som vanligt men komma ut med lastbil och bala det. Behöver inte vara samma bil som sedan transportera det?
Spontant känns ju det som en ganska dålig lösning. Själva grotskotningen i terrängen är ju i sig så ineffektiv och dyr i sig. Den stora vinsten av bunting är ju att kunna göra bunting så tidigt i avverkningskedjan som möjligt. Det bästa vore ju att få fram en skördare/buntare men det är nog både tekniskt svårt utan att förlora produktivitet på skördningen.
En tanke kunde ju vara om ett buntaraggregat vore enkelt att installer på en konventionell skotare. Att man vid en slutavverkning monterar på buntaren på skotaren och buntar gröngroten, när buntningen är klar avmonterar buntaren och ställer om skotaren till en konventionell skotare och sedan skotar ut allt virke och buntarna vid ett och samma tillfälle. En nackdel men en sådan kombinerad maskin är ju då såklart att buntningaaggregatet dras ju med en massa outnyttjad kapacitet när den är på backen när maskinen skotar. = högre kapitalkostnad. Och en enterpenör med en skotare/buntare kanske endast vill ha Grot-avverkningar till sin maskingrupp, det kanske är svårt att uppnå.
Vinsterna är ju då.
*Billigare skotning
*Eventuellt mindre/färre markskador då en lösskotare behöver köra fler överkörningar än en buntskotare för att få ut samma volym grot.
*Man kan kanske sänka kraven på avläggen av grot.
*Möjlig snabbare betalning och kanske enklare betalning till markägare, om man får betalt exempelvis styckpris med bunt alternativt via vikt, istället för MWh. Om en bunt är tillräckligt standardiserad. Det kanske inte går om man, buntar i snö och vid regn. Kan kanske inte alls vill bunta under vintern men systemet kanske är värt en sänkt kvalité på groten ändå.
*Färre maskinflyttar & minskad maskinflyttskostnad.
*Mer varierad arbetsmiljö om man både skotar och buntar.
*Man kan slopa lastbilshuggar, skotarhuggar helt, även flisbilar.
*Kortare tid mellan avverking och markberedning & plantering om man får ut groten direkt.