Skogsmässor

SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

60 inlägg 19473 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

hlb  
#751198 En fantastisk skogsfastighet, särskilt gammelskogen. På Tåndemåla får man va axelbred som en pilsnerflaska, om man ska ta sig fram mellan träden. Stort tack till Fredrik och SFO-Torbjörn och till Ismo för att han kallade gubben för "Grabb".
Senast redigerad av hlb lör 05 mar 2022, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Granstorp  
#751199 Tack för en trevlig och lärorik dag i kanonväder! Många skratt blev det också då din far drog sina historier med en härlig finsk brytning😂😂

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Erre  
#751201
Granstorp skrev:Tack för en trevlig och lärorik dag i kanonväder! Många skratt blev det också då din far drog sina historier med en härlig finsk brytning😂😂

Ismo bidrar alltid. 😅

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

alias  
#751210 Ja, även jag får lov att instämma och tacka för en trevlig skogsdag i Tåndemåla idag. 👍

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

uffejohan  
#751215 Stämmer in i kören om tack för en fantastisk dag med fika o mat och trevliga människor i skogen. Imponerande att se Tåndemålas olika projekt med både produktion och naturvård i tankarna. Och vilken kunskapsbank han har vår ”skogsprofessor”!

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Pelle Skog  
#751398 Lite fler bilder från i lördags. Tack till Tbj, Tåndemåla och alla som deltog.
1646648248_tåndemåla_i.jpg

1646648249_tåndemåla_ii.jpg

1646648251_tåndemåla_iii.jpg

1646648251_tåndemåla_iv.jpg

1646648251_tåndemåla_v.jpg

1646648250_tåndemåla_vi.jpg

1646648251_tåndemåla_vii.jpg

1646648252_tåndemåla_viii.jpg

1646648251_tåndemåla_ix.jpg

1646648250_tåndemåla_x.jpg

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Torbjörn Johnsen  
#751438 Tack alla för en trevlig dag och speciellt tack till @Tåndemåla. Här finns en video inkl några bilder från dagen Den kan vara lite blurrig nu då den nyss är uppladdad men det brukar ta sig efterhand.



Jag tycker att det var speciellt intressant att se gallringsbestånden. Hur stor skillnad det var mellan samma proviniens på åker respektive skogsmark. Jag gillar även gallringsfilosofin att inte ge sig in och hugga mer i bestånd som "ser ut" att ha stort gallringsbehov men i själva verket klarar sig utmärkt utan gallring tills det är dags att slutavverka. Riskerna med att hugga upp stickvägar och glesa ut granbestånd runt 20-metershöjden borde vara mer beaktade tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Tralsmo  
#751512 Ja läste en krönika i nån tidning för ett tag sen, tror det va i atl.
Krönikören tyckte att man skulle gå ut i skogen när man diskuterade skog och då skulle det visa sej att man är mycke mer överens än va man tror.

Kan inte annat än hålla med om det.

Än en gång tack tåndemåla å Torbjörn å skogsforum för en jättefin dag i skogen

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

sundelius  
#751518
Torbjörn Johnsen skrev:Tack alla för en trevlig dag och speciellt tack till @Tåndemåla. Här finns en video inkl några bilder från dagen Den kan vara lite blurrig nu då den nyss är uppladdad men det brukar ta sig efterhand.



Jag tycker att det var speciellt intressant att se gallringsbestånden. Hur stor skillnad det var mellan samma proviniens på åker respektive skogsmark. Jag gillar även gallringsfilosofin att inte ge sig in och hugga mer i bestånd som "ser ut" att ha stort gallringsbehov men i själva verket klarar sig utmärkt utan gallring tills det är dags att slutavverka. Riskerna med att hugga upp stickvägar och glesa ut granbestånd runt 20-metershöjden borde vara mer beaktade tycker jag.

Perfekt film till frukosten i skithuset
Tack Torbjörn

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

nilsszzon  
#751566 tåndemåla, i den senare delen av filmen där du står i din G37 skog, har du utfört 2 st gallringar där tidigare? eller du har gjort en och ställt ut ordentligt tidigt?

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Kse  
#751596 Bra film!👍
Alltid roligt att lyssna på professorn.

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751631
nilsszzon skrev:tåndemåla, i den senare delen av filmen där du står i din G37 skog, har du utfört 2 st gallringar där tidigare? eller du har gjort en och ställt ut ordentligt tidigt?

Hej
Jag har bara plockat ut klena träd som annars skulle självgallring sig samt enstaka med dubbeltopp och stamskador.
Senast redigerad av Tåndemåla ons 09 mar 2022, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

nilsszzon  
#751671
Tåndemåla skrev:
nilsszzon skrev:tåndemåla, i den senare delen av filmen där du står i din G37 skog, har du utfört 2 st gallringar där tidigare? eller du har gjort en och ställt ut ordentligt tidigt?

Hej
Jag har bara plockat ut klena träd som annars skulle självgranskning sig samt enkel med dubbeltopp och stamskador.


jag har ett liknande bestånd och gjort samma som dig ( oavsiktligt egentligen då jag tänkt göra en sistagallring men varje gång jag är där så låter jag bli ), men grönkronorna har ju hissats hos mig åtminstone är det inget du bryr dig om där?
för övrigt var det beståndet det hos mig som klarade snön och stormarna absolut bäst med totalt 2 toppar totalt på 2,5ha och inga vindfällen alls.

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Seb macahan  
#751888 Nu har det nästan gått en vecka sedan och vissa delar har sjunkit in.
Givetvis ett stort tack till @Tåndemåla och SFO för en trevlig dag i hop med likasinnade. Och ett tack till alla andra medverkande nya och gamla forumister, det var roligt at ses igen efter så lång tid och ett ansikte på en del som varit med ett tag. Jag ska försöka att lite kort sammanfatta min intryck och även ställa en liten motfråga till "Tånde".
Att fastigheten Tåndemåla inte är något söndergallrat pappersmassa objekt är vi nog alla rörande överens om, stamtätt är nog ordet på de flestas läppar. För oss som var där och som träffat Tåndemåla innan så vet vi ju att det mesta beslut är grundade i kunskap och lite egna experiment.
Och det råder inga tvivel från min sida att det var en intressant dag. Givetvis måste man beakta att detta är en skogsägare med både studier och egen studier i ryggen och jag ska väl erkänna att allt prat om olika provenienser, så känner man sig lite bekväm och okunnig. Jag har försökt föra dialogen när man köpt plantor men tycker allt som oftast att man blir omkull pratad. Vilket jag har svårt att tro att någon lyckas med när det gäller plantinköpen hos den berörda skogägaren.
Att följa upp och ha kunskapen är ju här så oerhört viktigt och jag ska utan o blinka erkänna att jag inte ens är i närheten av att ge mig på att gissa plantor i förhållande till jordmån etc.
Jag tror många uppskattade "Tåndes" provytor där han lämnat en yta utan åtgärd för att ha som en liten referens för sig själv vad det hade blivit om man inte utfört planerad åtgärd. Mycket enkelt men väl så genomtänkt och intressant.
För er som inte var med så vill jag poängtera att vi fick se en väldigt väl skött fastighet och framförallt så tror jag att det finns en väl vald tanke bakom varje bestånd och beslut kring detta.
Men till min fråga.
Fastigheten Tåndemåla har en medelbonitet på 11 vilket torde vara ganska så bra i södra Småland. Bergarten och jordmån samt en enligt mig ganska kuperad terräng med lite stående vatten men för den delen inte torra jordar bör ju ge bra tillväxt. Men:
Jag har själv en fastighet med ännu bättre medelbonitet. Självfallet inte samma jordmån och inte heller denna kuperade terräng. Men jag har själv experimenterat och sett grannfastigheter där man satsat på stamtäta bestånd. Hårda röjningar och extremt försiktiga gallringar.
Jag har blivit lite försiktig då jag tycker mig skönja en trend. Bra fart och hög tillväxt fram till 40-45års ålder. Där klingar det av och varken höjd eller diametertillväxt imponerar. Vilket har resulterat i att jag efter några års väntan beslutat att avverka. Den tydliga tendensen har varit att bestånden sett lite "vissna" ut. Kan inte sätta fingret på det exakt men ett allmäntillstånd som i alla fall visuellt ger ett intryck att skogen är lite trött och inte orkar mer (man kan ju få lite sådana tankar vid 40-50års ålder 😉)
Men tanke på att du @Tåndemåla hade en väldigt jämn åldersfördelning på just runt 40år (vilket inte är något han valt utan "ärvt" från tidigare brukare) är du inte orolig för att något liknande kan inträffa hos dig?
Jag har försökt följa upp min egen och närliggande fastigheter med stamtäta bestånd (liknande dina) men som sagt tycker det klingar av just här.
Detta är en reflektion från en outbildad tyckare som inte har mycket fakta eller data att stödja detta på och givetvis har man genom åren blivit indoktrinerad av gallringsfilosofin med 25-30% iga uttag, och vilken "nytta" dessa gör.
Så, är jag helt ute och "cyklar" eller kan man spela lite roulette med att hålla sådana bestånd som du gör. För att gallra dom vid 19-25m höjd är ju ganska "risky buisness". Samtidigt som det slog mig häromdagen att nästan samtliga reflektioner om dessa "vissna" bestånd är nog gjorda sista åren dvs efter torr sommaren 2018. Samtidigt som dina bestånd såg allt annat än vissna ut och har ju också upplevt den sommaren.
By the way, på vägen till och från "visningsområdet" så såg jag faktiskt någon liten stickväg och skogen såg lite mer "vanlig" ut. Men jag med flera reagerade på att vi kunde se väldigt få vindfällen, snöbrott eller barkborre träd eller ens spår av dessa skador någonstans på fastigheten. Givetvis en följd av att det var väldigt få hyggen och framförallt de nyplanterade hyggen vi såg var relativt små. Men ändå så tror jag att tanken smyger sig på att denna typ av skötsel kanske genererar färre skador av typen ovan.
Hur som helst, stor respekt för "Tånde" och deras fina fastighet och som sagt detta är mina intryck. Jag ta med mig en del till mina egna framtida funderingar samtidigt som jag gärna vill ha en diskussion i mitt påstådda risk problem.
Hälsningar Seb Macahan

Användarvisningsbild

Re: SFO-träff hos Tåndemåla 5 mars på Tåndemåla

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752358 Tack för alla de fina orden.
Jo jag har ju som filosofi att alltid lämna något orört för att se om man gjorde rätt eller fel.
När jag tar hjälp av skördare så planerar jag vägar
Innan själv för att få de där jag vill med tanke på bärighet vindfång mm toppbrott har det varit i omgångar men vi har klarat oss bra.

Till din fråga så är det tidig röjning gallring och slutavverkning sån bör vara det bästa på mycket goda marker men med sommartorka.
Jag kör ju lite annat och håller ihop skogen och på så vis får en stamtätt skog. Även detta ger en tidig avverkning på dessa marker men med en högre volym.
Att träden sett tråkiga ut tog vi upp på näst sista punkten och att det tar nu några år gör granarna att få tillbaka sin barrmassa och med det se grön och frisk ut igen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).