Skördare

Gallring

13 inlägg 2364 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring

MeSkog&Lantbruk  
#834401 Godkväll! En fundering finns det någon marknad för att sätta ihop en gallringsgrupp som kör mini skotare och skördare typ alstor? Hur får man kontrakt med bolag? Ska man inrikta sig på bolag eller privata skogsägare? Tänker att man helst vill ha uppdrag färdiga innan man skaffar maskinerna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834405 Större obelånade privata skogsägare. Kom igen med ett kostnadsförslag så kan vi börja diskutera årsvolymer sedan.

Användarvisningsbild

Re: Gallring

MeSkog&Lantbruk  
#834406 Du tror inte bolag är intresserad alls?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring

maltex  
#834413 Det är nog ingen jätte efterfrågan direkt kan man mer än killgissa.Kapaciteten blir kanske runt hälften av vad en Malwa,Vimek eller Terri grupp får fram i timmen (5-6 tons maskiner),det är väl inte nån jätte efterfrågan på såna beståndsgående grupper heller.Men får du tillräckligt många att betala mer för mindre kanske det går ihop med lite tur.Lite elakt kan man säga att småmaskinerna(3 ton) är för dom som har tid och pengar att använda dom för eget bruk.

Avatar Fallback

Re: Gallring

Axl  
#834420 Blir lätt lite moment 22. Svårt att få uppdrag när man inte har maskiner och svårt att köpa maskiner när man inte har några uppdrag. Tror det krävs att man raggar jobb själv om man ska ha småmaskiner. Går säkert att få lite jobb via bolag men tror det är svårt att få heltid någonstans.

Avatar Fallback

Re: Gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834474 Bolagen är garanterat ointresserade. Testa med en kommun. De fattar inte vad det kostar. Är det någon som fattar så bryr han sig inte.

Avatar Fallback

Re: Gallring

jannee  
#834480 Du kan ALDRIG få någon lönsamhet i att försöka driva en sådan grupp professionellt.
Skulle du mot all förmodan få komma in på något enstaka uppdrag inom den offentliga sektorn kan du ge dig f*n på att någon annan sedan får ont i magen och gör allt för att mota bort dig.
Helt annorlunda är det om du själv kan ha stort behov av sådan utrustning för att i senare skede då och då ta något externt specialuppdrag.
Du måste nämligen fakturera för högt pris om du ska få det att gå runt för att någon ska anlita dig,
Exempelvis kan du INTE köra en första gallring med lönsamhet för då kommer skogsägaren att gå minus.
Vem tror du då anlitar dig ?

Användarvisningsbild

Re: Gallring

Vedproducent  
#834536 Köra åt andra kan jag bara instämma med er andra. Har själv kört drygt 2000 timmar med Kranman skördare och miniskotare. Med ett massvedspris runt 600 kr så betalar det maskinerna men mycket mer blir det inte. Produktionen ute vid väg ligger i snitt runt 1,3 fub per timme. Jag har ändå kört mycket så skulle nog säga att du får träna en stund för att nå dit. Kör själv bara i egen skog och har också nog med det.

Avatar Fallback

Re: Gallring

Robur Clivus  
#834549
Vedproducent skrev:Köra åt andra kan jag bara instämma med er andra. Har själv kört drygt 2000 timmar med Kranman skördare och miniskotare. Med ett massvedspris runt 600 kr så betalar det maskinerna men mycket mer blir det inte. Produktionen ute vid väg ligger i snitt runt 1,3 fub per timme. Jag har ändå kört mycket så skulle nog säga att du får träna en stund för att nå dit. Kör själv bara i egen skog och har också nog med det.


Tror du nämnt det i din egen tråd tidigare men hittade inte på det just nu, om du snittar på 1,3 fub/h med nuvarande maskinkombo, vad skulle du uppskatta att du låg på för snitt fub/h med P25 och Alstorn?

Användarvisningsbild

Re: Gallring

Vedproducent  
#834550
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Köra åt andra kan jag bara instämma med er andra. Har själv kört drygt 2000 timmar med Kranman skördare och miniskotare. Med ett massvedspris runt 600 kr så betalar det maskinerna men mycket mer blir det inte. Produktionen ute vid väg ligger i snitt runt 1,3 fub per timme. Jag har ändå kört mycket så skulle nog säga att du får träna en stund för att nå dit. Kör själv bara i egen skog och har också nog med det.


Tror du nämnt det i din egen tråd tidigare men hittade inte på det just nu, om du snittar på 1,3 fub/h med nuvarande maskinkombo, vad skulle du uppskatta att du låg på för snitt fub/h med P25 och Alstorn?

Fällning plus upparbetning med P25 tar nog ungefär dubbla tiden mot Kranmans skördare. Skotaren är ju samma. Det här är snittsiffror. När förhållandena är optimala blir det ju mer volym. Men när man kör i områden som det är 50 pinnar på varje kubik och en bit att köra med en liten skotare så blir det inga jättevolymer. Men masar man på blir det många hektar och kubik ändå och fint blir det. Ska köra några veckor till men ska i alla fall få ihop 1000 fub och 30 hektar gallrat från årets säsong.

Användarvisningsbild

Re: Gallring

Torbjörn Johnsen  
#834566 En intressant fråga till dig som kör mycket med de mindre maskinerna Vedproducent: Hur uppfattar du att grejerna håller för vad jag uppfattar som i princip heltidsarbete under i alla fall halva året? Hur stort underhållsbehov ger det och vad är det som ger sig först? Något du är förvånad över i positiv resp. negativ riktning?

Avatar Fallback

Re: Gallring

Axl  
#834583 Jag tycker ni är onödigt negativa. Det är kanske svårt att få in jobb till en Alstor grupp men Vimek och Malwa finns väl ett gäng som går på entreprenad.

Användarvisningsbild

Re: Gallring

Vedproducent  
#834646
Torbjörn Johnsen skrev:En intressant fråga till dig som kör mycket med de mindre maskinerna Vedproducent: Hur uppfattar du att grejerna håller för vad jag uppfattar som i princip heltidsarbete under i alla fall halva året? Hur stort underhållsbehov ger det och vad är det som ger sig först? Något du är förvånad över i positiv resp. negativ riktning?

Har inte varit något maskinellt fel fel på maskinerna vare sig 960:in eller skördaren. Jo skördaren var det en kolv som läckte igenom i början som dom bytte. Aggregatet har det varit lite med. Givare och axeln till sågmotorn. Sen några slangar men det är ju sånt man får räkna med. Det är svårt att bygga ett aggregat utan att det skaver någon slang någonstans. Har bytt 3 st denna säsongen. I morgon ska skördaren servas men det är ordinarie service. Den har gått 946 timmar nu. Så jag har inte lagt ut en enda krona på någon reparation än utom några slangar och vanlig service. Det som varit på aggregatet och kolven har dom tagit på garantin. Så maskinerna är välbyggda. Skördaren i konstruktion är ju långt mycket grövre byggd i ramen än som behövs för att få vikt lågt ner så den är nog nästan omöjlig att få sönder. Det är bra grejor för den självverksamma absolut. Man vill köra och inte stå och skruva och det gör man med dessa maskiner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).