Skördare

Styrsystem super Eva med timberjack 743

4 inlägg 1088 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Styrsystem super Eva med timberjack 743

Fendt820  
#833078 Jag har ett problem med styrsystemet på min Eva 250 !
Jag har 2 st dapt 311 boxar som inte fungerar . En box lämnades på rep, i maj och blir aldrig färdig . Den andra saknar funktioner .
Jag har tittat på Logmit men tycker att det blir mycket pengar när jag använder maskinen så lite som jag gör . Fick tips om att bygga om till timberjack 3000 men har ännu inte fått svar om hur mycket ombyggnad det krävs och vad boxarna kommer att kosta mej ?! Funderar även på dasa 380 men samma sak där . Finns det någon som bytt system och kan ge mej lite tips om vad som vore enklast men samtidigt funktionellt på min Eva .



   TS
Avatar Fallback

Re: Styrsystem super Eva med timberjack 743

AKKAMAAN  
#833091 Jag har haft Super-Eva med just 743 aggregatet och Timberjack 3000. Bland de första 3000 köparna så 1995 bytte jag ut Dapt 517 och 746 aggregatet till 743 och Timberjack 3000. 3000 är ju ett helt annorlunda system som kommunicerar med CAN-Bus. Så det är bara en klen krankabel med om jag minns rätt 4 eller 6 ledare. På aggregatet sitter en datorenhet som heter HHM (Harvester Head Module) sen är det ytterligare moduler för spakpaneler, display, skrivare och centraldator inne i hytten.
Visst fungerade system bra även om det var en hel del barnsjukdomar som krävde uppdateringar i systemet. Med dina gamla Dapt 311 burkar så hade du ju inte värdeaptering med prislista. Ska jag vara ärlig så är värdeapteringen övervärderad då det knappast finns en förare som sitter och anger kvalitetsgränser när de producerar. Tyvärr har jag inte följt datorutvecklingen på 2000-talet. Sedan använde man ett speciellt PMCIA Flash minneskort för spara inställningar och överföra data och prislistor från/till PC. Jag är osäker påom jag vill rekommendera 3000 idag. Om det överhuvudtaget går att få tag på ett begagnat. Om du klarat dig med Dapt 311 tidigare så skulle jag hellre snegla på DASA. Det finns en instruktionsbok för Timberjack 3000. LÄNK
Instruktionsboken är i 3 delar

Användarvisningsbild

Re: Styrsystem super Eva med timberjack 743

mekefalk  
#837407 lånar tråden lite, akkamaan du säger att du har erfa om ösa250 med 746 och senare med 743. jag står just nu o väger om jag ska investera i det gamla 743 som koppom fick in i höstas, ligger på blocket. den satt på en 1270. jag har en ösa250 EMO, så en tidig ombyggd skotare, med orginal 746 med ventilen på länken. funkar men det är ju klart att man är orolig att en matarhjulsarm ska gå av osså står man där. det saknas en stor bit an ena armen nämligen. såginfästningen är svetsad så svärdet är snett 'och föser sig framåt/plogar' -så ska man fälla grövre än 25 så får man hjälpa till och bryta lite. men det är förvisso bara att svetsa om och göra rätt.
men... hur är 743 jmfrt gamla 746. 743 är ju allt annat än det man vill ha. bredare, högre tyngre osså behöver jag säkert justera lite i kablaget från min dapt311. knivar och matararmar kanske är samma och mäthjul och diamät lär ju vara samma.
tips välkommet. det är ju tunnt på marknaden med gamla grejor så känns intressant att ha en närbesläktad storlek ståendes för min lilla men underhållande körning :)
jobbade med aggregatkonstruktion i filipstad men det blev bara ett år innan de skulle flytta till finland, 1996-97. så det är ju klart att man är lite färgad i grönt o gult 😇
Senast redigerad av mekefalk tis 19 mar 2024, 10:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Styrsystem super Eva med timberjack 743

mekefalk  
#837408 Lite bilder är ju alltid roligt… 😇

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).