tis 01 apr 2014, 23:14#274560
Hej Seb macahan!
Vilket fantastiskt jobb och vilken intressant utveckling du gör! Det är som värsta spännande läsning, jag upptäckte tråden igår och var tvungen att sträckläsa alltsammans. Helt klart måste man ha en skördare innan man dör, en manlig/mänsklig rättighet. De verkar liksom så okomplicerade, de flesta äldre skördare verkar vara körda på helgfria söndagar av en dagisfröken
Jag själv har ärvt en liten skogsgård i Blekinge på 18 ha tillsammans med mina bägge bröder. Som ni nu förstår så ökade behovet enormt efter en skördare. Sagt och gjort så gjorde jag alla misstag man inte skulle göra och köpte den första maskinen jag tittade på, hon behövdes räddas från tidigare ägare och självklart känner man sitt ansvar
Åkte och tittade på en Skogsjan 487 med risklipp som varit ute på blocket väldigt länge, som stod i närheten. Tänk att ni alla missade denna skönhet
eller var det som sådant att alla visste något som jag inte vet
Enligt säljaren så fungerade inte kranen samt att den inte tyckte om att backa, ena bakhjulet samt ena framhjulet gick fortare än de övriga. Han pratade om PVC och HTC:n. Det verkar ju inte vara så svårt, PVC är ju som bekant plast och HTC är en telefon, hur svårt kan det vara? Killen var kass på pengar så jag fick den för skrotpengar. Jag kollade dock upp om jag kunde köra kranen manuellt så att jag kunde lasta den och ta hem den. Jodå ventilpaketet satt bakpå hytten. Jag ordnade en transport på söndagen för två veckor sedan, vi åkte dit på morgonen, hon med dunderbygget skulle komma vid tiotiden.
Maskinen startade snällt (ska vara en relativt nybytt motor) och jag tryckte på ventilpaketet för att resa kranen, maskinen gungade då ganska kraftigt och jag såg ner på midjan, den glappade ca 2cm
Hmm ägaren sade innan att den var stum och fin... När jag "hissade upp maskinen med den fina gröna elektriska kontakten så kunde min bror konstatera att en av hydraulcylindrarna var så glappa att en större skruvmejsel gick in
Nåväl det var snabbt "glömt" för nu skulle jag köra maskinen en liten bit på en grusväg till lastningsställen. Jag satt som en kung och det fanns en uppsjö med knappar (jag är van vid en Nuffield traktor från 50 talet samt en County/Rottne skotare från 70 talet). Vilken otroligt fantastisk känsla det var i maskinen!
Väl framme var det bara att vänta på transporten. Efter en liten stund märkte jag att det rann någon liter olja från höger "spindel" ben
Efter lite funderande så beslöt vi att fråga chauffören om hon var sugen på att transportera maskinen till min verkstad. Den låg bara 20 mil längre bort från vad vi tänkt oss från början... Inga problem sade hon! Vilken fantastisk service en söndag!! Så nu står skönheten på jobbet till mångas förtret. Den är inte helt liten och tar upp en ganska stor plats, men jag är nöjd för jag kan pyssla om den en stund då och då i stället för att ligga i skogen och meka.
Har jag gjort en dålig affär? Nej det tycker jag inte, det får ta lite tid att fixa till den. Just nu funderar jag på hur jag ska dela den. Många i min omkrets är påtagligt irriterade och kommer med sura kommentarer. Men det gör mig bara gladare därför att det säger mer om dem själva än om mig. Var gång jag hör något sådant så tänker jag att jag är på rätt väg i livet, och det ger en stor tillfredsställelse kan jag lova
Det sitter som sagt en klipp/såg på den. Jag tänkte att prova köra lite ris, jag vågar inte i nuläget att ge in mig i skogen och gallra hos någon annan. När jag kan maskinen bättre så ska jag köpa till ett skördaraggregat och gallra i egen skog. Tänkte att jag skulle kunna byta relativt lätt mellan aggregaten. LL-Maskin ligger inte så långt ( 9 mil) från mig så de har nog kunskap om maskinen när jag behöver hjälp.
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen