Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225879 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

torpöbo  
#274202 Det blev inga som jag behövde stå för själv, men firman vi köpte den av packade om alla 3 hydraulpumpar efter 20 timmar, vilket vad jag erfar berodde miljöolja ostillestånd. Gick nog på ca 50000 för de.

Var 21 år när jag handlade o utan ekonomisk buffert så hade jag inte klarat en sån smäll själv.

Sålde började plugga o sen har de rullat på.

Har full förståelse att du inte vill säga priset du gav, därav att jag ställde en allmän fråga.
Får sondera marknaden lite.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#274207 Jag ska nog lägga till att: Till mina beslut finns det en fungerande verksamhet bakom. Detta hade aldrig varit möjligt om jag vart anställd och bara levde på "gården" (skogen).

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

MatsS  
#274560 Hej Seb macahan!
Vilket fantastiskt jobb och vilken intressant utveckling du gör! Det är som värsta spännande läsning, jag upptäckte tråden igår och var tvungen att sträckläsa alltsammans. Helt klart måste man ha en skördare innan man dör, en manlig/mänsklig rättighet. De verkar liksom så okomplicerade, de flesta äldre skördare verkar vara körda på helgfria söndagar av en dagisfröken :roll:

Jag själv har ärvt en liten skogsgård i Blekinge på 18 ha tillsammans med mina bägge bröder. Som ni nu förstår så ökade behovet enormt efter en skördare. Sagt och gjort så gjorde jag alla misstag man inte skulle göra och köpte den första maskinen jag tittade på, hon behövdes räddas från tidigare ägare och självklart känner man sitt ansvar :geek: Åkte och tittade på en Skogsjan 487 med risklipp som varit ute på blocket väldigt länge, som stod i närheten. Tänk att ni alla missade denna skönhet :lol: eller var det som sådant att alla visste något som jag inte vet :roll:

Enligt säljaren så fungerade inte kranen samt att den inte tyckte om att backa, ena bakhjulet samt ena framhjulet gick fortare än de övriga. Han pratade om PVC och HTC:n. Det verkar ju inte vara så svårt, PVC är ju som bekant plast och HTC är en telefon, hur svårt kan det vara? Killen var kass på pengar så jag fick den för skrotpengar. Jag kollade dock upp om jag kunde köra kranen manuellt så att jag kunde lasta den och ta hem den. Jodå ventilpaketet satt bakpå hytten. Jag ordnade en transport på söndagen för två veckor sedan, vi åkte dit på morgonen, hon med dunderbygget skulle komma vid tiotiden.

Maskinen startade snällt (ska vara en relativt nybytt motor) och jag tryckte på ventilpaketet för att resa kranen, maskinen gungade då ganska kraftigt och jag såg ner på midjan, den glappade ca 2cm :shock: Hmm ägaren sade innan att den var stum och fin... När jag "hissade upp maskinen med den fina gröna elektriska kontakten så kunde min bror konstatera att en av hydraulcylindrarna var så glappa att en större skruvmejsel gick in :shock:
Nåväl det var snabbt "glömt" för nu skulle jag köra maskinen en liten bit på en grusväg till lastningsställen. Jag satt som en kung och det fanns en uppsjö med knappar (jag är van vid en Nuffield traktor från 50 talet samt en County/Rottne skotare från 70 talet). Vilken otroligt fantastisk känsla det var i maskinen! :grin: Väl framme var det bara att vänta på transporten. Efter en liten stund märkte jag att det rann någon liter olja från höger "spindel" ben :shock:

Efter lite funderande så beslöt vi att fråga chauffören om hon var sugen på att transportera maskinen till min verkstad. Den låg bara 20 mil längre bort från vad vi tänkt oss från början... Inga problem sade hon! Vilken fantastisk service en söndag!! Så nu står skönheten på jobbet till mångas förtret. Den är inte helt liten och tar upp en ganska stor plats, men jag är nöjd för jag kan pyssla om den en stund då och då i stället för att ligga i skogen och meka.

Har jag gjort en dålig affär? Nej det tycker jag inte, det får ta lite tid att fixa till den. Just nu funderar jag på hur jag ska dela den. Många i min omkrets är påtagligt irriterade och kommer med sura kommentarer. Men det gör mig bara gladare därför att det säger mer om dem själva än om mig. Var gång jag hör något sådant så tänker jag att jag är på rätt väg i livet, och det ger en stor tillfredsställelse kan jag lova :grin:
Det sitter som sagt en klipp/såg på den. Jag tänkte att prova köra lite ris, jag vågar inte i nuläget att ge in mig i skogen och gallra hos någon annan. När jag kan maskinen bättre så ska jag köpa till ett skördaraggregat och gallra i egen skog. Tänkte att jag skulle kunna byta relativt lätt mellan aggregaten. LL-Maskin ligger inte så långt ( 9 mil) från mig så de har nog kunskap om maskinen när jag behöver hjälp.
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen 8)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#274570 Ännu en kul gränslös människa som köpt skördare! Det är sånt här man vill läsa och drömma om själv.... Lycka till och posta gärna om du startar en egen tråd. Vill även följa detta. Kul! Lite avundsjuk också....:)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#274573 Hej Mats. Kul o höra. Du är ju om möjligt ännu mer galen än jag som köper en skördare till 18ha :grin: ....... Jag har några präktiga storskogsägare häromkring som skrattar åt mig o min lilla skogsplätt o skördare. Att jag för 10år sen bodde i ett villasamhälle och har fått köpa all min skog till marknadspris utan arv gör nog deras skratt än mer klingande i tonen. Men
Jag tror faktiskt bara att dom som grinar och fäller sura kommentarer om ekonomi hit o dit är fruktansvärt avundsjuka att vi vågar och litar på oss själva så pass att om en lite skördare går sönder så lagar vi väl den? Hur svårt kan det va?.... 8)

Det kan ju faktiskt vara svårt i bland men då lär man sig något nytt och nästa gång det händer så har man lite mer på benen pga alla sidospår man körde vid förra felsökningen.
Din kommentar om HTC och PVC är klockren. Iofs är min PVC rätt mycket i aluminium och HTC har iofs telefonstöd till mailen i den men, men. Det är ju bara bagateller.

För er som var med o såg bilderna när Tigern blev en Badanka, så kan jag meddela att den fått mersmak av vatten, fast nu kommer vattnet från däcken. Konstigt? Man lägger den i blöt o sen torkar den några dagar sen helt plötsligt så avger den vatten, Lite som en inventerad torrboll. Det är bakdäcket som svettas lite, o svettas betyder att svetten smakar salt, då förstår ni kanske vart jag vill komma. Såvida det inte var saltvatten i pölen där vi badade så blir det nog en ny resa till däckfirman för slangbyte o vätskefyllning samt lägga kappor på insidan, O NEJ jah har inte kapat i däcken Nutte, då hade jag erkänt det eller hur? Jag har väl inte direkt varit oärlig om mina misstag hittills :lol:
Var i Blekinge Mats?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#274576 Vi skulle starta en förening Mats. Som kan heta ICAIKI. Im Cracy And I Know It. Vi har till och med en låt som kunde passa till våra styrelsemöten.

Vi ska bara ändra texten i låten till ovan nämnda och sen gör vi om musikvideon o filmar lite skogsmaskiner som vi har kört fast och som står nerskruvade på verkstad? Kanon ide eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#274581 Den här tråden blir bara bättre och bättre :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tvåan  
#274613 Dom där ä lätt å dela totte, bara å knacka ur tapparna i midjan å köra fram lr bakändan lite. Lolla LL, de har dom säkert järnkoll på.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#274618
Tvåan skrev:Dom där ä lätt å dela totte, bara å knacka ur tapparna i midjan å köra fram lr bakändan lite. Lolla LL, de har dom säkert järnkoll på.


Mats lär du mena, kollade för säkerhets skull på gården och kunde inte se att jag har nån skördare.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

jannee  
#274620 Min skördare är en 2051 och något mer avancerat är jag inte kompetent att handha.
Grattis alla ni unga vildingar som inte backar för något, finns fortfarande hopp för gamla Sverige.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

alias  
#274623
totte skrev:
Tvåan skrev:Dom där ä lätt å dela totte, bara å knacka ur tapparna i midjan å köra fram lr bakändan lite. Lolla LL, de har dom säkert järnkoll på.


Mats lär du mena, kollade för säkerhets skull på gården och kunde inte se att jag har nån skördare.


Å jag som trodde att Skogsforum skickade en skördare i byggsats (admin hade ju hittat aggregat i byggsats igår i.a.f. :lol: ) när man passerat 10000 inlägg på forumet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

jonathanA  
#274625 denna trailern var det jag tänkte på!
brunett%20006.jpg

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Blivande snickare  
#274634
totte skrev:
Tvåan skrev:Dom där ä lätt å dela totte, bara å knacka ur tapparna i midjan å köra fram lr bakändan lite. Lolla LL, de har dom säkert järnkoll på.


Mats lär du mena, kollade för säkerhets skull på gården och kunde inte se att jag har nån skördare.

Där har du nästa projekt när Emilia är klar! :D

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Tvåan  
#274705
totte skrev:
Tvåan skrev:Dom där ä lätt å dela totte, bara å knacka ur tapparna i midjan å köra fram lr bakändan lite. Lolla LL, de har dom säkert järnkoll på.


Mats lär du mena, kollade för säkerhets skull på gården och kunde inte se att jag har nån skördare.


Så mena ja.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#274710 Vad kan en Brunett väga?
Har för mig jag så en liknande trailer på blocket häromdan.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).