Avverkning (slutavverkning)

Är slutavverkningsskogen slut?

200 inlägg 19765 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Lars Lundqvist SLU  
#838262 Ofta är det så att "som man frågar får man svar".
Exkat hur ställde du frågan?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Guld och skogar  
#838263 Jag frågade vad som är inkluderat i gallrings%en. Holmen svarade första och andra gallring, de andra har inte svarat än.

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Lars Lundqvist SLU  
#838283 Gallringsprocent är uttaget i procent av grundytan vid gallringen. Två gallringar på 35% av grundytan innebär inte att 70% av det totala uttaget gjorts vid gallring.

Eftersom skogen växer och volymen ökar med åldern så innebär två gallringar på 30% vardera att kanske 25-30% av den totalt avverkade volymen togs ut i gallring.

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Guld och skogar  
#838287 Visst, men undrar var dock om de svenska bolagen redovisade på samma sätt, dvs går det att jämföra äpplen med äpplen, för rimligtvis borde de ligga på liknande nivåer, eller kan du se rimliga förklaringar till att de kan skilja 50-100% i gallrings% mellan ganska liknande företag med liknande åldersprofiler. (det är inte kortvariga skillnader utan varit så i 20 år)

Avatar Fallback

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

alias  
#838290
Guld och skogar skrev:Visst, men undrar var dock om de svenska bolagen redovisade på samma sätt, dvs går det att jämföra äpplen med äpplen, för rimligtvis borde de ligga på liknande nivåer, eller kan du se rimliga förklaringar till att de kan skilja 50-100% i gallrings% mellan ganska liknande företag med liknande åldersprofiler. (det är inte kortvariga skillnader utan varit så i 20 år)


Jag kanske har missat vad det är för siffror som avses (hittar inget om olika skogsbolags gallringsuttag när jag skrollar igenom tråden), någon som kan länka till rätt inlägg eller annan källa?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Lappskog  
#838292
Lars Lundqvist skrev: Internationellt har "thinning" normalt en vidare betydelse än gallring i vår nomenklatur.
Gallring är "beståndsvårdande utglesning under tillvaratagande av virke" dvs i praktiken den typ av gallring som ingår i trakthyggesbruk medan "thinning" oftast bara betyder "uttag av träd".


Haha, du slingrar dig som en mask på metkroken 🤣 Då är det ju gallring om man tar hand om virket som man tar ut, eller menar du att man tar ut virke i Sverige utan att hand om det? Syftet med gallring är ju snarare att försörja massaindustrin med billig råvara på markägarens bekostnad.

Lars Lundqvist skrev: Syftet med gallring är primärt att minska självgallring och att skapa ett bättre bestånd till slutavverkningen, inte att ge inkomst idag. Innan engreppsskördarna fjorde intåg i gallringsskogen var det nästan ingen som räknade med netto på en första gallring, knappt ens på andra. Nu tycks de flesta förutsätta att skogen ska sköta sig själv.


Det där köper jag inte, SLUs långtidsförsök visar ju att ogallrade bestånd producerar större biomassa med enbart en mindre negativ effekt på diametern. Det kan man lösa med att förlänga omloppstiden och då får markägaren betydligt större timmerandel och lönsamhet. Problemet är ju att massaindustring inte får sin billiga råvara men det är inte mitt problem. Jag var slarvig när jag skrev att skogen sköter sig själv, föryngring och röjning får man hjälpa till med men gallringen kan man hoppa över. Självgallring ser jag inte som ngt problem om man har röjt ordentligt , det lilla som blir kan man ta hand om som ved för husbehov. Jag antar också att man behöver mer aktiv skötsel om man vill odla björk.

Lars Lundqvist skrev: Din skog kanske redan är gallrad, tidigare?

Ja, delar av den eftersom den är köpt, men inte allt och det ogallrade får nog stå till slutavverkning. Farmor sålde släktgården i finland och flyttade in till stan när farfar gick bort. Vad jag kan komma ihåg från barndomen var att det inte fanns några kalhyggen, utan skogen hade blädats/plockhuggits för husbehov. Både farfar och pappa byggde hus från eget virke. Nu tänker jag inte sköta skogen så men den var vacker att gå i.
Senast redigerad av Lappskog tis 26 mar 2024, 20:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Guld och skogar  
#838293 Här syns Holmen, Sveaskog och SCA. (på de 2 sista måste man kolla nästan varje år för siffror) Jag kan tycka att det borde vara liknande siffror, Riksskogstaxeringen skriver tyvärr bara att 69% av skogens uttag är slutavverkning, så ger inte så mycket fingervisning till hur stor del gallringarna motsvarar.

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Lars Lundqvist SLU  
#838295
Guld och skogar skrev:Jag har faktiskt mailat de olika skogsföretagen förra veckan kring detta, deras uppgivna gallring skiljer sig mycket mellan företagen och min gissning är att de har olika definitioner på gallring, eller låter det troligt att tex Holmen gallrar dubbelt så hårt som SCA?

Kan du beskriva exakt vad du frågade?

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Guld och skogar  
#838300 "Jag noterar att ni är väldigt generösa med gallrings info, men jag saknar en sak. Inkluderas all typ av gallring, dvs första och andra i statistiken?" Borde jag formulerat det annorlunda?

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Ove Lindberg  
#838305 Sköt skogen efter bästa förmåga.

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Lars Lundqvist SLU  
#838313
Guld och skogar skrev:Borde jag formulerat det annorlunda?

I vilken statistik?

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Guld och skogar  
#838314 Inlägg #838293

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Lars Lundqvist SLU  
#838317
Guld och skogar skrev:Jag har faktiskt mailat de olika skogsföretagen förra veckan kring detta, deras uppgivna gallring skiljer sig mycket mellan företagen och min gissning är att de har olika definitioner på gallring, eller låter det troligt att tex Holmen gallrar dubbelt så hårt som SCA?
Guld och skogar skrev:Jag frågade vad som är inkluderat i gallrings%en. Holmen svarade första och andra gallring, de andra har inte svarat än.
Guld och skogar skrev:"Jag noterar att ni är väldigt generösa med gallrings info, men jag saknar en sak. Inkluderas all typ av gallring, dvs första och andra i statistiken?" Borde jag formulerat det annorlunda?


Det är fortfarande ganska obegripligt. Om meningen ovan var allt du mailade kan jag förstå om svaren blev konstiga eller uteblev.

Kan du förklara mer utförligt exakt vad det är du funderar över?

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

Guld och skogar  
#838331 Jag vill veta hur stor del av uttaget ur skogen är slutavverkning och hur stor del som är gallring. Om det är så att den avverkningsbara skogen börjar ta slut så är ju kraftig gallring historiskt en bidragande faktor, och därför vill jag veta hur storbolagen gör, Sveaskogs gallring motsvarar ca 30% av uttaget, Holmens gallring motsvarar ca 25% av (gallring/gallring+slutavverkning) för SCA är gallringen ca 13% (och 11% historiskt) Det är kraftig skillnad mot deras peers, och därför relevant att fråga om dom räknar olika, dvs definierar gallring på olika sätt. Med din erfarenhet Lars, vad tycker du är en rimlig Gallring/Gallring+slutavverkning % ?

Användarvisningsbild

Re: Är slutavverkningsskogen slut?

joran  
#838350 Inte har Sveaskog så mycket avverkningsbart kvar 🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).