Avverkning (slutavverkning)

Anmäld avverkningsareal minskar i januari

25 inlägg 2416 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

generationsskifte  
#832844 Skrämmande. Jag har många områden med 90+ gammal granskog som jag inte vill ta ner förrän det är dags att lösa ut min mor.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Badger  
#832854
Sörlänningen skrev:Man blir väldigt sugen på att helt missköta sin skog när man hör det här. Enda vägen ut är att ha en riktigt tråkig skog utan ett enda gammalt träd. Skall jobba på det.


Ja, det är tyvärr en logisk slutsats att dra som följd av den aggressiva debatten mellan "kalhugg allt" och "spara allt som urskog" att fler och fler av oss inte vågar spara några äldre fina träd för naturvård pga den ökande risken att få hela skogen klassad som skyddsvärd.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Badger  
#832855
generationsskifte skrev:Skrämmande. Jag har många områden med 90+ gammal granskog som jag inte vill ta ner förrän det är dags att lösa ut min mor.


Om du är ekonomiskt beroende av att avverka den skogen så bör du nog gå ut och inventera om du har något som kan räknas som höga naturvärden redan idag.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Guld och skogar  
#832875 Jag fick höra av en kunnig att de större skogsbolagen gör kraftiga gallringar ist för att vänta till slutavverkning, hur ser ni på det påståendet? Det borde ju sakta men säkert leda till kraftig brist på avverkningsbar skog?

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Sörlänningen  
#832903
Guld och skogar skrev:Jag fick höra av en kunnig att de större skogsbolagen gör kraftiga gallringar ist för att vänta till slutavverkning, hur ser ni på det påståendet? Det borde ju sakta men säkert leda till kraftig brist på avverkningsbar skog?


Jag har ingen kunskap om det här direkt. Men jag har ju från Södras håll noterat en viss tendens till att vilja göra gallringar i (för) gammal skog och kalla det för hänsyn och kontinuerligt skogsbruk. Jag tror inte att det är en stor grej än, men det finns och är ett tydligt resultat av miljödebatten.

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

jannee  
#832907 Ganska naturligt om anmälningarna minskar, i alla fall i sydöstra delen av landet.
Där har vi plågats ordentligt av granbarkborren, i. o. m. d. är det många som inte har någon, eller knappt någon skog äldre än 60 år.
Självfallet håller man då igen något, dessutom har många, försäkerhets skull gjort många anmälningar i förtid för i fall att.
Anmälde själv i fjol 20 ha (5 anmälningar) som jag INTE ämnar avverka om inte borren kommer och året innan 15 ha som fortfarande mestadels står på rot.
Vi är många som verkligen garderat oss.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Guld och skogar  
#832908 Givetvis helt rätt agerat att gardera sig, men om det är som du säger att det saknas avverkningsbar skog så står ju industrin inför en ordentlig prövoperiod.

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

jannee  
#832909 Det stämmer till 100 % vad du säger.
Man kan redan idag skicka iväg borrangripet timmer och få hyfsat bra betalt, men även mer röta accepteras.

Användarvisningsbild

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Badger  
#832914
jannee skrev: försäkerhets skull gjort många anmälningar i förtid för i fall att.
Anmälde själv i fjol 20 ha (5 anmälningar) som jag INTE ämnar avverka om inte borren kommer och året innan 15 ha som fortfarande mestadels står på rot.


Ingen oro för att anmälningarna kommer att leda till en massa besök av knärotsinventerare?

Avatar Fallback

Re: Anmäld avverkningsareal minskar i januari

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832990
Sörlänningen skrev:
Guld och skogar skrev:Jag fick höra av en kunnig att de större skogsbolagen gör kraftiga gallringar ist för att vänta till slutavverkning, hur ser ni på det påståendet? Det borde ju sakta men säkert leda till kraftig brist på avverkningsbar skog?


Jag har ingen kunskap om det här direkt. Men jag har ju från Södras håll noterat en viss tendens till att vilja göra gallringar i (för) gammal skog och kalla det för hänsyn och kontinuerligt skogsbruk. Jag tror inte att det är en stor grej än, men det finns och är ett tydligt resultat av miljödebatten.


Södra arbetar åt enskilda markägare och de i sin tur kan mycket väl ha blivit skadade av den rådande debatten. Vad gäller bolaget här så ligger de och balanserar på LSÅ och under i vissa fall.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).