Avverkning (slutavverkning)

Ett snyggare kalhygge?

32 inlägg 3393 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

HannuRöj  
#829401 Många bra saker har redan förekommit här i trådet 😀 .

Enligt min erfarenhet är enorm skilnad på kommande utseende hur grovt är nerröjda underväxten.
Även om grot blivit samlat kommer nerröjda stammarna ändå ligga kvar, blir påkörda och återligen upprivit vid högläggning.
Stor skillnad även mellan grävmaskinförarna vem som höglägger. En som river upp onödigt mycket rötter och skräp och flytter det i onödan. En annan som gör lika bra och bättre planteringspunkter, men området ser efteråt mycket snyggare ut och är lättare att sköta.

En viss mängd underväxt ska lämnas oröjd för certifieringen. Vanligtvis är det naturfödda smågranar i någon liten lucka, svacka eller tidigare hjulspår. Blir mycket snyggare om man röjer fram granarna i en meters frörband så enskilda granarna syns men ändå gör det sitt jobb som skydd till vilt och andra djuren. Det är fel gjort enligt certifiering, det borde ju vara orört, men 😇 ..

Vid förröjning städer jag gärna upp hyggeskanterna så det som syns näst närmast bakom kommande hygge ser snyggare ut. Istället en grön vägg ser trevligare ut om sikten intill beståndet är öppet i minst 10 m remsa.

😉 Hyggen upplevs inte så fula, om folket har något annat att titta på.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ett snyggare kalhygge?

Badger  
#829408
HannuRöj skrev:Vid förröjning städer jag gärna upp hyggeskanterna så det som syns näst närmast bakom kommande hygge ser snyggare ut. Istället en grön vägg ser trevligare ut om sikten intill beståndet är öppet i minst 10 m remsa.

😉 Hyggen upplevs inte så fula, om folket har något annat att titta på.


Instämmer. Om man det finns lite grönt i blickfånget närmast så upplevs det positivt av de flesta. I det här fallet är hustruns "ögonmått" det bästa verktyget :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).