Avverkning (slutavverkning)

Grot eller energived

32 inlägg 4153 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

svampbob  
#827004
Fendt04 skrev:Många mäter väl även groten på terminal vilket gör att flisen hinner packa sig på vägen till terminalen från skogen:/


Någon påstod att man började med luftfjädring på flisekipage för att minska packningen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Bert1  
#827005 Du sa du hugger åkerkanter jag tänker hur mycket mer blir det och städa om du tar en bit än och skicka hela stammen.
För jag tycker det blir lätt en hel del jobb med städandet efteråt om man inte kan tajma det med när man skall plöja

Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Fendt04  
#827040 Städningen är inget problem. Åkern ligger just nu i träda så de putsas bara en gång per år

   TS
Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

jannee  
#827046 Vill du ta undan något grövre för egen vedbrand är väl det ok, men annars är det absolut ingen mening med att sortera.
Tror inte du något alls över för den extratid/arbete du lägger ned - tvärtom.
För övrigt sväljer lastbilstuggen det mesta, klykor, grova bitar brukar inte vara några problem, se bara till för allt smör i Småland att du INTE får med några metallföremål - kan stå dig VÄLDIGT dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Fendt04  
#827099 Hörde någon som fick in en skoptand från en grävmaskin in i tuggen. Lät förmodligen inte som Beethovens musik innan han fick stopp på grejerna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Rossignol  
#827122 Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Behöver man kapa stammen i vissa längder eller tar de träden i ett stycke?
Jag skulle behöva städa jämte en bäck med åker på båda sidor.

Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827125
Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Behöver man kapa stammen i vissa längder eller tar de träden i ett stycke?
Jag skulle behöva städa jämte en bäck med åker på båda sidor.

Det ska ju finnas träd längs en bäck

Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

jannee  
#827127 Bruks 1006 lastbilshugg klarar upp till 60 cm.

Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Rossignol  
#827129
bengt.a skrev:
Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Behöver man kapa stammen i vissa längder eller tar de träden i ett stycke?
Jag skulle behöva städa jämte en bäck med åker på båda sidor.

Det ska ju finnas träd längs en bäck


"ska finnas"? Finns det lagar kring det?

Lantbrukare vill inte ha höga träd som skuggar grödan i all fall.

Det ringde någon miljökonsult som företrädde Länsstyrelsen och ville att jag skulle åta mig att avsätta några meter på var sida bäcken där växtligheten skulle hålla en viss höjd. Jag tror det skulle vara ca 2-3 meter högt. För det skulle jag få ca 1 000 kr om året. Det känns som att alla som kontaktar mig för att jag äger en jordbruksfastighet förutsätter att jag är dum i huvudet. Har ni andra samma erfarenhet?
Senast redigerad av Rossignol mån 15 jan 2024, 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827134
Rossignol skrev:
bengt.a skrev:
Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Behöver man kapa stammen i vissa längder eller tar de träden i ett stycke?
Jag skulle behöva städa jämte en bäck med åker på båda sidor.

Det ska ju finnas träd längs en bäck


"ska finnas"? Finns det lagar kring det?

Lantbrukare vill inte ha höga träd som skuggar grödan i all fall.

Det ringde någon miljökonsult som företrädde Länsstyrelsen och ville att jag skulle åta mig att avsätta några meter på var sida bäcken där växtligheten skulle hålla en viss höjd. Jag tror det skulle vara ca 2-3 meter högt. För det skulle jag få ca 1 000 kr om året. Det känns som att alla som kontaktar mig för att jag äger en kordbruksfastighet förutsätter att jag är dum i huvudet. Har ni andra samma erfarenhet?

Läs på om vad som gäller istället för att vara dryg. Viktigt för det som lever i vatten att det finns skugga m.m. Är det så illa så lägg ner ditt torparbruk.

Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

jannee  
#827136 Dike, bäck eller å, det finns massor av definitioner gällande vattendrag.
Eftersom vattendrag ser olika ut sköts dessa också på inte så lite olika vis.
En å, självklart låter man det finnas träd runt denna om möjlighet finns, dike eller bäck som sommartid torkar ut försöker man hålla rent från växtlighet.
Egentligen bra med träd runt ett vattendrag, dessa förhindrar att vattendraget gror igen.
Skuggeffekten på åkrar runt omkring är av mindre betydelse, däremot kan aspröttter ställa till det när man djupbearbetar jorden.

Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

Tralsmo  
#827156 Vem som är dryg å vem som inte är de tänker ja inte lägga mig i.

Hur som helst , kring vattendrag å bäckar å åar finns de massvis med regler.
Va som är lag å va som är certifiering vet ja inte klart.
Det som är solklart är att man bör följa dom å då är de bara å läsa på.

Man behöver inte ha fullständig kännedom om detaljerna.
Läser man förordningarna så ger de sig självt att man bör följa dom.

Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Rossignol  
#827222
bengt.a skrev:
Rossignol skrev:
bengt.a skrev:
Rossignol skrev:Hur grova stammar klarar en mobil flistugg?
Behöver man kapa stammen i vissa längder eller tar de träden i ett stycke?
Jag skulle behöva städa jämte en bäck med åker på båda sidor.

Det ska ju finnas träd längs en bäck


"ska finnas"? Finns det lagar kring det?

Lantbrukare vill inte ha höga träd som skuggar grödan i all fall.

Det ringde någon miljökonsult som företrädde Länsstyrelsen och ville att jag skulle åta mig att avsätta några meter på var sida bäcken där växtligheten skulle hålla en viss höjd. Jag tror det skulle vara ca 2-3 meter högt. För det skulle jag få ca 1 000 kr om året. Det känns som att alla som kontaktar mig för att jag äger en kordbruksfastighet förutsätter att jag är dum i huvudet. Har ni andra samma erfarenhet?

Läs på om vad som gäller istället för att vara dryg. Viktigt för det som lever i vatten att det finns skugga m.m. Är det så illa så lägg ner ditt torparbruk.


Jag ber väldigt mycket om ursäkt att jag författade mitt inlägg så att du uppfattade mig som dryg. Men jag ställde bara en fråga, för jag inte vet om några lagar som säger att fastighetsägaren är skyldig att ha träd vid vattendrag. Om du vet så får du gärna förklara vilken lag som avses.

Sedan råkade jag få med en anekdot som handlade om växtlighet vid vattendrag. Konsulten som ringde mig sade aldrig något om att det skulle finnas något lagkrav på att ha träd vid bäcken. Däremot ville han köpa tjänsten att jag ta några meter av åkern på varje sida i anspråk för att där hålla växtlighet på 2-3 meters höjd. Det skulle innebära ett antal timmars jobb varje år. För det skulle jag få 1200 kr/år tror jag. Men dåligt betalt arbete har jag redan tillräckligt av som skogsägare så jag tackade nej.

Konsulten förklarade varför det är bra med växtlighet vid bäckar. Men jag har träd som är 10-15 meter. Arrendatorn vill gärna ha bort dem och jag vill gärna ha kvar arrendatorn, för jag är inte intresserad av att börja med lantbruk.

Tar jag ner träden vill jag köra bort i stort sett allt för att inte riskera översvämning. Att då sälja rubbet som flis skulle innebära mindre jobb för mig och en liten intäkt.

Avatar Fallback

Re: Grot eller energived

jannee  
#827224 Lämna något fint träd vart femtonde eller tjugonde meter, plocka sedan bort allt övrig växtlighet och alla kommer nog att vara, i alla fall något så när, nöjda.
Har träden du avverkar mindre dia än 25 cm tar du allt och säljer som grot.
Är det mycket som är grövre kan det vara ide att sortera och sälja som ved till någon vedbehövande.
Så hade jag gjort men jag hade kanske haft gränsen för ved vid knappt 20 cm dia.
En klipp på en skotare kan vara rätt optimalt, både klipper och samtidigt lastar upp det klippta.

Användarvisningsbild

Re: Grot eller energived

Rossignol  
#827230
jannee skrev:Dike, bäck eller å, det finns massor av definitioner gällande vattendrag.
Eftersom vattendrag ser olika ut sköts dessa också på inte så lite olika vis.
En å, självklart låter man det finnas träd runt denna om möjlighet finns, dike eller bäck som sommartid torkar ut försöker man hålla rent från växtlighet.
Egentligen bra med träd runt ett vattendrag, dessa förhindrar att vattendraget gror igen.
Skuggeffekten på åkrar runt omkring är av mindre betydelse, däremot kan aspröttter ställa till det när man djupbearbetar jorden.


Du skrev om fördelen med att elda med aspved i en annan tråd. Då jag inte vet om jag har någon asp, eftersom jag inte vet hur en asp ser ut, så läste jag på i wikipedia.
Där står bl a "Aspen växer på torra platser, i hagmark, på berg o.s.v." Stämmer det borde det inte vara asp som växer jämte bäcken. Men jag ska undersöka saken ordentligt. Är det asp vill jag ha veden till min panna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).