Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning

8 inlägg 4058 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slutavverkning

perssons  
#819418 Gjorde en avverkning för några år sedan och gjorde som jag förstått det i efterhand inte en bra affär... trodde att stora firmor/entreprenörer och skogsbolag var hederliga och att man skulle få de ersättningar och kostnader som är rimliga?

Betalade stora summor för snöskottning och även för en grävmaskin (var en annan som också avverkade samtidigt som nyttjade vägen) och vem vet om inte flera kan betala för samma skottning/grävmaskin då bolagen sköter redovisningen till skatteverket.
Hög avverkningskostnad men hemliga skördarnotor.

De hade kört sönder vägar och marker med hjulspår som var kring 70cm (inte överallt förstås) och även gjort vägar för att komma ner med grannens virke och man ser att närmsta träden inte mår bra!
Vädret var olyckligt då det blev mkt snö och ingen tjäle men entreprenör/bolag borde väl ändå ha ett visst ansvar (bor själv inte i närheten).
De fixade i efterhand till de djupaste spåren utan kostnad men träden i närheten som inte mår bra har jag inte fått något för.

En anhörig tyckte att de skulle ta kanten mot älven för finare utsikt mot älven och skogsköparen tyckte att vi skulle kalla detta för "specialavverkning" och då man kommer dit så är allt virke tagit efter bäckkanten som går mot älven men inget mitt för älven där det var mindre träd.
Stora summor till någon som gått med motorsåg på räkningen och trots tre stora högar med timmer så fick jag noll över för denna del.
Tanken var att avverka även det som de tagit men hur det kunde bli noll över var en gåta. Skördarnotorna var hemliga. Ingen aning om den andre som avverkade också fick betala för skottningen.

Eventuellt funderar jag nu på att göra en mindre avverkning då några fler skall avverka på samma ställe och vill inte bli lurad på samma sätt som sist (eller några nya!).

Funderar på att begära få betalt utifrån skördarnotorna
Nettopriser efter avverkningskostnader
Redan nu göra upp om priset på markberedning och plantering
Certifiering vad innebär detta egentligen för oss skogsägare (bara släppa in certifierade).
Att inte få prata om kontraktets innehåll för andra??
Snöskottning har jag hört att vi inte ska betala för och såklart inte heller för sönderkörda vägar/mark
Är vinstdelning något som är förmånligt?

Detta att kostnader överlämnas till markägarna (efter att bolagen gjort sina momsavdrag) utan att skogsägaren egentligen har nån aning om dennes timmer ens läggs i rätt hög utan kanske istället i kompisens hög som avverkar samtidigt... hemliga skördarnotor och kostnader för allt möjligt som kan vara svårt att verifiera om man inte är i närheten.
Tror såklart att de allra flesta som arbetar med detta är ärliga får jag väl tillägga så här i slutet!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

hfab  
#819436 Det skulle vara intressant att veta vilka du anlitat, och i vilken del av landet.
Om jag läser mellan raderna tror jag det är Norraskog....

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Torbjörn Johnsen  
#819450 Det verkar vara ett ganska klassiskt exempel på när virkesköparen utnyttjar sitt kunskaps- och informationsövertag. Det enda som hjälper mot sådant är att ställa tydliga krav innanavverkningen samt att dessa finns på pränt. Virkesköpare som inte vill speca upp kostnader och intäkter på ett transparent sätt borde inte kunna köpa av privata skogsägare ( i den bästa av världar…).

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

jannee  
#819458 Entreprenörerna som gjort avverkningen/utkörningen har förmodligen debiterat efter antal fub men även timtid, ALLT detta har du också rätt att få information om - DU är nämligen den som betalar kalaset.
M.a.o. kräv en kopia på skördarnotan, svårare är det inte - inköparen har den kvar, måste spara sådana uppgifter ett visst antal år.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

surjämten  
#819524 Å bolaget som nu hamnar på svarta listan heter?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning

surjämten  
#819736 Tänker du anlita samma bolag igen perssons?

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

perssons  
#820575 Tack för svaren!
Högst osäker hur jag kommer att göra... Prislistor och premier är en sak men någorlunda säkra uppgifter på alla kostnader i förväg önskar man också ha... Önskar få nettopriser och fast pris på markberedning plantering (eventuellt hämta ut plantor och plantera själv). Hur vansinnigt många kostnader är det som kan tillkomma vid en avverkning egentligen? underröjning, maskinflyttar, skördare skotare markberedare, transportkostnader av virket... Hörde att maskinflyttar och plogning/fixa till vägar efteråt mm skulle bolaget stå för. Om man kommer överens om att ta ex åkerkanter och plättar med skog vid lador så gissar jag avverkningskostnaden blir hög och då gallra eller ta allt (plantera lär man väl inte behöva göra på mindre skogsplättar vid åkrar?).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning

Fiat 4WD  
#820861 Avverkande bolag brukar faktiskt stå för körskador.
Men "special" kan ju kosta vad som helst om man inte kommit överens om tim- o/e m3-pris

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).