Avverkning (slutavverkning)

Spara Gran eller Tall?

19 inlägg 3076 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spara Gran eller Tall?

Jarn  
#818273 Har ett mycket eftersatt område i område där avverkning är planerad i december.
Vad tycker den samlade expertisen att jag ska göra här? Det är på en höjd med sluttningar ner mot mosse.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Elis76  
#818275 Var i Sverige är detta, hur stor är arealen och vad står det i skogsbruksplanen?

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Jarn  
#818279 Det står föryngringsavverkning på ett område om drygt 4ha, ligger i västergötland.
Lite svårt att säga hur stort området är som ser ut just såhär men skulle gissa på 1 ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Sjögården  
#818283 Ser ut att vara riktigt bra bonitet så nog går det att satsa på granunderväxten om beståndet är 1 ha stort.
Du behöver då manuellfälla de grova träden så skördaren inte behöver gå in i underväxten.
Tar du bort alla överståndare kommer granunderväxten bli solchockade och gulna tills barren bytts ut. Det kommer att stanna av tillväxten några år.
Hade nog sparat hälften av tallarna och då de med mycket krona och barr. Många är som du skriver kraftigt eftersatta och kommer inte växa mer.
Innebär att resten av tallarna behöver huggas om ett tiotal år .
Enklast är att röja ner all underväxt och satsa på plantering i detta fall.
Men är du självverksam och intresserad är första alternativet en möjlighet att föryngra och vinna ett femtontal års tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Torbjörn Johnsen  
#818287 Satsa på granunderväxten. Vansinne att röja ner och nollställa om det ser ut så här på lite större arealer. Granen kommer att repa sig och sätta fart om det mesta av tallen kommer bort. Det här är granens naurliga livscykel👍

Det är inte säkert att en stor skördare gör så mycket mer skada än en manuellhuggare. Den har kraft att lyfta och hantera träden så att den inte drar kronorna genom granunderväxten och den kan placera virket vid väg så att skotarn kommer åt. Alternativet kan vara att fälla manuellt mot stickvägarna och ta det därifrån med skördaren. Även om det kommer att se "luggslitet" ut några år efter så kommer det att bli fin skog förutsatt att det är en rimlig granmark. Men det verkar ju vara skaplig tallbonitet och en sluttning.

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Sjögården  
#818297
Torbjörn Johnsen skrev:Satsa på granunderväxten. Vansinne att röja ner och nollställa om det ser ut så här på lite större arealer. Granen kommer att repa sig och sätta fart om det mesta av tallen kommer bort. Det här är granens naurliga livscykel👍

Det är inte säkert att en stor skördare gör så mycket mer skada än en manuellhuggare. Den har kraft att lyfta och hantera träden så att den inte drar kronorna genom granunderväxten och den kan placera virket vid väg så att skotarn kommer åt. Alternativet kan vara att fälla manuellt mot stickvägarna och ta det därifrån med skördaren. Även om det kommer att se "luggslitet" ut några år efter så kommer det att bli fin skog förutsatt att det är en rimlig granmark. Men det verkar ju vara skaplig tallbonitet och en sluttning.

Svårt att vara tvärsäker på en enda bild men nog skulle jag fälla ur granföryngringringen manuellt och skördaren dra från toppen.
Höjden ligger nog på 4 m och det blir mycket trasigt att gå med skördaren inne i det.
Sedan har beståndets storlek och utseende i övrigt stor betydelse för vilken åtgärd som är klokast.
Boniteten lämpar sig säkert för gran och visst kan det bli någon form av kontinuitetsskog av detta om man nog vill det.
Har provat denna variant på dikad torvmark med gott resultat men tagit överskärmen i två steg med gott resultat.
Lättare än att ställa om ett vanligt likåldrigt bestånd..

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Jarn  
#818299 Jag har gått in i ena änden och börja röja mej fram nu och det som skaver mest är nog att sparar jag mest dom granar som inte är krokiga och vargiga så blir det många meter mellan stammarna fläckvis, och det ju mörkt som natten innanför skärmen, jag är mycket riktigt självverksam och har som mål att skapa den mest välskötta skogen i trakten 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Sjögården  
#818301 Med det målet och den bilden har du lite framför dig..😉

Avatar Fallback

Re: Spara Gran eller Tall?

r93  
#818304
Sjögården skrev:Med det målet och den bilden har du lite framför dig..😉


Håller med sjögården, troligtvis är det bort med allt och plantera, hade en liten liten ruta som såg precis ut som bild nummer 2, när jag började röja i det så upptäckte jag hur mycket röta det var i granen.

Sedan har snön förstört mycket när det bara blir slanka stammar med en tofs uppe.

Likaså verkar det ta lång lång tid för dom att börja växa igen, känns som det står totalt still.

Tips är att gå med i ”självverksamma skogsägare” på fejsbook och ställ frågan där med, då får du många svar från engagerade skogsägare med erfarenhet!

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Sjögård 4  
#818323 Jag hade fällt (manuellt) och plocka ut tallarna. Absolut ingen röjning innan, jag vill ha kvar så mycket som möjligt när jag slår sönder med tallen. Är det svårt att fälla i stickväg, fäller jag där det är tätast med smågran (bättre att 5/20 klarar sig än 1/4). Röj bort de uppenbart skadade och olnskade direkt. Vänta minst 10 år och se vilka träd som klarade omställningen bäst och gallra försiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

Jarn  
#818333 Jag uppskattar verkligen era svar här!
2 för att spara granarna och 2 för att röja bort granarna, det som jag tycker talar emot att satsa på granarna är dels att det kommer garanterat bli sämre kvalitet än om jag börjar från början, ett annat problem är också om denna ca 1 ha står avverkningsredo långt före marken runt omkring så ska jag in och hämta ut detta på ett utskifte mitt ute i skogen och köra över grannmarker en gång extra.. visar det sig att det tar 10 talet år innan det ens börjar växa igen och med hög toppbrottsrisk och mycket massaved i beståndet så är det ju knappt ens en nollsummespel..

   TS
Avatar Fallback

Re: Spara Gran eller Tall?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818335 Ta med dig en spade och gräv på några ställen.
Risken med denna typen av bestånd är att tallen räddat granen genom sin skugga men att det egentligen är för torrt och att tall är rätt trädslag för marken.
Om det är mo, sand eller grusmark så finns ingen genväg utan att avveckla allt och börja om med tall.

Användarvisningsbild

Re: Spara Gran eller Tall?

halvproffs  
#818339 Det verkar vara väldigt likt mitt som jag gjorde en tråd om. "Manuell slutavverkning"
Jag la talltopparna i körvägarna, dels för att det är så löst där för att få bärighet för traktorn och för att inte förstöra unggranarna för mycket.
2,2ha och 500fub blev det och granarna växte direkt sommaren efter.

Avatar Fallback

Re: Spara Gran eller Tall?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818343 Mot mina principer att byta tall mot gran men det där ser lite för bra ut för att riva ner. Hugg de tallar som är lätt att komma åt och låt de andra ingå i den nya skogen. Granen kommer upp ändå.

Avatar Fallback

Re: Spara Gran eller Tall?

r93  
#818344 Som skrivet innan, ta reda på hur marken är, ta sedan ner tallarna, bedöm sedan hur det ser ut.

Nu vet jag inte grovleken på granarna, men att ta ut allt till flis kanske är ett alternativ med tanke på priset nu, undertryckt gran brukar vara energi i.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).