Avverkning (slutavverkning)

Hur skall man tänka kring gammal skog?

39 inlägg 8479 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

maltex  
#816659 Beror väl på hur skogen är,fast Skydda skogen och deras vänner kan nog vara lite godtyckliga i sin bedömning. Men å andra sidan fäller dom nog hellre än friar om det gäller "kontinutetsskog "och "biologiskmångfald ". Det är nog omöjligt att sköta en skog riktigt rätt enligt dom,antingen gör man fel eller så är man fel person.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

Tralsmo  
#816660 Ja va inne å kollade på min skog.
En nyckelbiotop va märkt som höga naturvärden.

2 andra va inte märkts men dom kanske är för små.
Annars är en av dom väldigt gammal skog med enligt min mening väldigt höga naturvärden.

I övrigt är all skog över 80 år märkt som potentiell äldre skog eller kontinuitetsskog.
De där me kontinuitets skog divideras de ju om men enligt mig är ju de bara fantasier av nån som inte begriper skogsbruk.
Tyvär kan dom ju få rätt i allafall.

Men nej ja är inte särskilt orolig på sikt.
Dom kommer å få annat å oroa sig va de lider.
Vi skogsägare ochså troligen.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

Sjögården  
#816667
Skogz skrev:Bör man vara orolig om all ens skog är markerad på skogsmonitor?

Bara om du tänkt att anmäla föyngringsavverkning och bor där Kirppu mfl. genomför sina utflykter o kurser.
Annars är det väl som en risk bland andra.
I mitt område är det den största risken av dem alla…😉

Avatar Fallback

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

r93  
#816973 Jag tog en kaffe med grannen och pratade om detta, han ska nämligen hugga 5 hektar nu, hans gård har gått i arv sedan 1600-talet och han manuellgallrar nästan allt och har en del gammal skog, hur eller hur så hade han hört med lite folk i branschen från olika håll & över 120 år då börjar det bli svårt, då ska allt inventeras, så han skulle titta över sin gamla skog om han ska ändra strategi.

Som han själv sa, jag sparar gärna gammal skog, men jag själv vill bestämma det, inte att någon annan ska bestämma vad som ska sparas.

Sedan funderade vi över hur gammal en skog egentligen är, om man sparar några tallar, som man gör ibland så kallade evighetsträd, får man hugga den skogen sedan? Då tallarna kanske har blivit 250 år?

Jag tyckte mig läsa någonstans att skydda skogen fått en avverkning stoppad för att dom hade hittat en gammal tall i ett skifte.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

Clash  
#818510 Vad exakt är reglerna gällande hyggen under 0,5ha? Hur långt ska det vara till nästa 0,5ha? Hur länge ska det gå innan man kan avverka brevid, är det 5 års föryngring eller? Finns det någon maxgräns för hur många hyggen under 0,5 man kan göra?

Avatar Fallback

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

maltex  
#818519 Frågan är väl hur många 0.5ha hyggen man vill ha i praktiken om det ska funka.Det bör vara godkänd föryngring innan man kan göra nästa bredvid kan tänkas.

Avatar Fallback

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

jannee  
#818530 Hyggen med mindre avstånd än 100 meter räknas samman.
Godkänd föryngring och minst 5 år annars räknas det samman.
Ingen begränsning på antal "småhyggen"
Blir tyvärr lätt så när granbarkborren får härja fritt.

Användarvisningsbild

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

Clash  
#818600 Tack för svar. Finns dessa regler gällande små hyggen att läsa sig till på Skogsstyrelsen? Jag hittar ingenting när jag googlar.

Avatar Fallback

Re: Hur skall man tänka kring gammal skog?

jannee  
#818625 Själv ringde jag SS för att få besked om vad som verkligen gällde, därav mitt svar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).