Avverkning (slutavverkning)

Reklamation Södra Skogsägarna

22 inlägg 4325 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#809841 Jag undrar om någon lyckats reklamera fel som begåtts i din skog utav Södra Skogsägarna 🤔 . Var i landet bor du? Vem hjälpte dig att hävda din rätt så du fick en skälig ersättning för skador du åsamkats i terrängen 💪? Har rösen, murar, mossmark förstörts, fel träd har huggts som skulle sparats, ungträd röjts bort som skulle stått kvar osv? Fick du en skälig ersättning och vad är en skälig ersättning? 🤑



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840465 Det var sorgligt. Inte en enda som lyckats få ersättning. Jag vill varna alla för att de muntliga överenskommelser ni tar i fält med er inspektor. Ha INGA möten utan att banda det som sägs och kolla upp den entreprenör de tänker skicks ut i din skog. Deras certifiering betyder absolut ingenting för varken dom eller entreprenören följer den. När din skog är skadad så överger dom dig helt och betalar INTE UT NÅGON ERSÄTTNING ALLS. Tänk till flera gånger innan ni träffar avtal med dom. Framför allt kolla igenom kontraktet och se till att få in saker som skyddar dig som som skogsägare,för det kontrakt du erbjuds finns ingenting som skyddar dig. Enbart Södra och dom skiter fullständigt i dig när du står där med en förstörd skog o en förstörd framtid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

jörgent  
#840493 Skulle ju vara snyggt om du kunde berätta vad de har gjort för fel , gärna med bilddokumentation, din upplevelse stämmer inte alls med mina erfarenheter m södra

Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840501 Jag har inte heller någonsin lyckats få någon ersättning från Södra, helt enkelt för att de har skött sig rätt bra. Inga av de problemen du nämner.

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840502 Södra har då gjort iordning skotarväg utmed en sjö på vår mark.
Vår granne hade en entreprenör som Södra anlitat.
Vår infartsväg går över grannens mark. Vägen blev total-
skadad så Södra fick laga med flera lass sten och grävmaskin
i två dagar.
Om man tror att det går att avverka eller köra i skogen utan att det syns så
ska man nog tänka ang. om sitt skogsinnehav.

Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Elis76  
#840505 Som skogsägare gäller det att vara påläst och kunna jargongen.

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Tralsmo  
#840506 Att södra eller entreprenören inte har som mål att följa certifieringen eller skogsägarens direktiv ( sistnämnda, om dom är möjliga) är helt fel.
Tvärtom är direktiven och viljan att dom ska uppfyllas.

Stolpskott finns överallt å de är bara att beklaga om du råkat ut för nån sån.

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

alias  
#840649 Några fel av olika slag har det blivit under årens lopp, både när Södra och andra aktörer har utfört åtgärder på fastigheten.

Har i samtliga fall fått skador åtgärdade, missade åtgärder utförda och ekonomisk ersättning för förlorat virkesvärde.

Har även hjälpt en bekant med att jämföra erbjuden ersättning när något brustit i kommunikationen så att även ett angränsande bestånd till den kontrakterade slutavverkningen hade råkat avverkas. I det aktuella fallet var köparens (Södras) bud klart generösare än vad jag kom fram till i min beräkning av den ekonomiska skadan.

Jag har kanske haft tur, men samtliga av de som jag har haft att göra med hittills har varit medgörliga när det blivit fel, oavsett vilket företag de har jobbat för.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840653 Tror du tillhör undantag o haft tur. Första gången de gjorde fel så röjde Grimslöv bort 30 tal unga ekar, samt banade en ca 50 m lång väg som inte användes. Andra gången förstörde Esse Skog genom att köra i vår mosse och ta tallar vi skulle sparat. Södras traktdirektiv och uppmärkning i fält var galen. De tog tall o löv som vi skulle sparat. Träd på förra hygget togs som skulle sparats. De fick uppdraget att ta några granar på en liten kulle i undantaget område, de skulle sträckt in aggregatet. Istälket klrde de in o även där tog våra tallar och klr sönder området. Vi nekas hjälp båda gångerna och inspektorer och chefer nekar till händelserna och ljuger. Vi tom skulle fått hjälp av en nyinrättad reklamationsnämnd. Alla nekar oss ersättning. Det är fullkomligt galet alltihop, då dom förstört så mkt för oss. Det finns inte i vår värld att INTE vli ersatt för dessa helt uppenbara skador. De har inte följt sin certifiering ens. Det är Södra i Mönsterås chefer och inspektorer

   TS
Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

isteskog  
#840658 Prata med Bertilsson!

Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840700
isteskog skrev:Prata med Bertilsson!

Vem är Bertilsson och vad kan han göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840701 Känner att allt är helt sjukt och jag kan uppkysa övriga om att jag är uppfödd på gården och vet även att det inte är oskadat efter en avverkning, men detta är utöver vad en markägare skall behöva stå ut med. Är ingen oerfaren stadsbo som inte vet något om skog. Varken Södra deras inspektorer, chefer eller Entreprenörerna har brytt sig om certifieringens innebörd

   TS
Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

hfab  
#840711
Ökänd skrev:Känner att allt är helt sjukt och jag kan uppkysa övriga om att jag är uppfödd på gården och vet även att det inte är oskadat efter en avverkning, men detta är utöver vad en markägare skall behöva stå ut med. Är ingen oerfaren stadsbo som inte vet något om skog. Varken Södra deras inspektorer, chefer eller Entreprenörerna har brytt sig om certifieringens innebörd

Ta några djupa andetag och lugna ner dig.
Berätta sedan sakligt vad som blivit fel.

Avatar Fallback

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Axl  
#840752 Har dom brutit mot certifieringsreglerna tror jag du kan kontakta deras externa revisor som ska kontrollera att dom sköter certifieringen och försöka komma framåt den vägen.

Användarvisningsbild

Re: Reklamation Södra Skogsägarna

Ökänd  
#840776 Har försökt kontakta alla vägar, inklusive certifieringsorganen. Dock har de själva bestämt sig för att inte ersätta oss och jag fattar verkligen inte varför de gör såhär mot oss. Att få ersättning vid problem som är uppenbara borde vara rutin i ett så stort företag. Känns mer som att inspektorerna ljuger om sina tillkortakommanden. Södra väljer att stå baklm dem trots att det går helt emot vad de dår göra på markägarens skog. Precis alla vi har pratat med anser att det är nåt ruskigt fel med dessa två ärenden. Går på.deras möten där de ständigt pratar om att ej hugga ekar. Ändå tog de runt 30 st för oss utan att ens ta emot vår reklamation. Har konstant försökt sen 2020, men de nekar hela tiden. Nåt är väldigt fel i Mönsterås, både ute i fält och med ledningen

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).