Avverkning (slutavverkning)

prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

11 inlägg 3097 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Timmerzimmer  
#806630 De stora aktörerna (Svea, Mellanskog etc) har ju sina prislistor, ungefär som man som privat skogsägare med mössan i hand får ta vad man får. Eller hur ska man se på dessa listor - är väl mer ett utgångsbud? och är väl (alltid) förhandlingsbara?

Ps: Har också på forumet efterfrågat länk här på skogsforum till den lista med prisnivåer som skogsägare har fått, har någon?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Tralsmo  
#806634 Nu verkar de ju som att du håller till i ett helt annat område. Som ja inte har koll på. Ja finns mitt i Småland.

Nää prislistorna är definitivt inte huggna i sten dessa tider.
Den som är smord i truten kan göra en hel del oppåt i prislistan.

Hur de ser ut i landet som helhet har ja ingen aning om men härnere är de nog brist på de mesta.

De man bör passa sig för är hur avverkningsuppdraget har skötts.
Gör man generell naturhänsyn? Ser de snyggt å redigt ut efter avverkning?
Stämmer extra timmarna med utfört arbete?

Användarvisningsbild

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Bubba i skogen  
#808550 Prislistorna är fantasier från uppköparna. Bränslevedspriset på listan ligger 200 kr under vad dom betalar idag. (Sörmland)
Massaveden stämmer inte heller, du får mycket mer om du tjatar.
Fråga alltid fler än en uppköpare.

Avatar Fallback

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808617
Bubba i skogen skrev:Prislistorna är fantasier från uppköparna. Bränslevedspriset på listan ligger 200 kr under vad dom betalar idag. (Sörmland)
Massaveden stämmer inte heller, du får mycket mer om du tjatar.
Fråga alltid fler än en uppköpare.

Vem betalar vad i Sörmland?

Avatar Fallback

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

ÅsaNisse  
#808625 Min uppfattning är att prislistorna i Småland är ett förhandlingpapper, men sedan har inköparna pratat ihop sig så att det hamnar ungefär på södras priser +50-100 kronor för att trumfa efterlikviden. Sen vad det står för logga på prislistan har inte så stor betydelse. Det som kan vara lite intressant är hur det lägger sina längdkorrektioner i förhållande till våra träds avsmalningar.

Användarvisningsbild

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808627 Även var man bryter mellan olika sortiment. Det blir lätt sortimentsvandring

Avatar Fallback

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

jannee  
#808643 Man blir lite impopulär när man skickar olika sortiment till olika inköpare, men då optimerar man inkomsterna från avverkningen.

Användarvisningsbild

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Tracy Silva  
#809256
Tralsmo skrev:Nu verkar de ju som att du håller till i ett helt annat område. Som ja inte har koll på. Ja finns mitt i Småland.

Nää prislistorna är definitivt inte huggna i sten dessa tider.
Den som är smord i truten kan göra en hel del oppåt i prislistan.

Hur de ser ut i landet som helhet har ja ingen aning om men härnere är de nog brist på de mesta.

De man bör passa sig för är hur avverkningsuppdraget har skötts.
Gör man generell naturhänsyn? Ser de snyggt å redigt ut efter avverkning?
Stämmer extra timmarna med utfört arbete?

Ja, de stora aktörerna inom skogs- och träindustrin har ofta sina prislistor och produktlistor, liknande om du var privat skogsägare. Hur de gör detta kan variera beroende på deras marknad och affärsprocesser. Här är några punkter som du kan behöva tänka på när du granskar dessa prislistor:
Med entusiasm och ansträngning har våra fria själar gått samman för att skapa apktome download mod apk game apps premium for android - en plattform som tillhandahåller omfattande och gratis APK Mod-appar


Prissammanställning: Prislistor visar ofta priserna på trävaror och relaterade tjänster. Detta bidrar till att skapa priskonsistens mellan kunder och leverantörer.

Lämplighetskontroll: När du granskar prislistor, kontrollera om produkterna och tjänsterna passar dina behov. Se till att du har en tydlig förståelse för vad du köper.

Förhandlingsförmåga: Det går ofta att förhandla om priser med större leverantörer. Detta beror dock på graden av konkurrens på marknaden och din affärsrelation med dem.

Flexibilitet: Ibland är prislistor inte fasta priser och kan ändras över tid eller på förhandlade villkor.

Tänk på kvalitet och service: Priset är inte bara en viktig faktor, utan också en hänsyn till kvaliteten på produkter och tjänster som du kommer att få från en leverantör.

Expertråd: Innan du bestämmer dig bör du överväga att rådgöra med branschexperter för att säkerställa att du har en bättre förståelse för marknaden och de faktorer som påverkar prissättningen.

Kom ihåg att förhandla och granska priser är en viktig del av affärsprocessen. Beroende på dina mål och specifika situation kan du dra fördel av prislistor och förhandlingar för att få det bästa erbjudandet för ditt företag.
Senast redigerad av Tracy Silva lör 19 aug 2023, 04:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Tralsmo  
#809299 Känns som en AI har skrivit ovanstående kommentar?

Allafall håller ja i huvudsak me.
Men man bör va observant på vilken branch expertis man rådfrågar.

Användarvisningsbild

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

svampbob  
#809301 Om jag representerade ett bolag och skulle skriva en prislista så skulle jag sätta den på lägsta nivån. Sedan får inköparna komma med en premie baserat på det aktuella objektet. Det skulle se illa ut om listan representerade ett medelpris och dom med ett objekt under medel skulle bli bjudna under aktuellt listpris.

Avatar Fallback

Re: prislistorna från större aktörer - skrivna i sten?

Tralsmo  
#809302
svampbob skrev:Om jag representerade ett bolag och skulle skriva en prislista så skulle jag sätta den på lägsta nivån. Sedan får inköparna komma med en premie baserat på det aktuella objektet. Det skulle se illa ut om listan representerade ett medelpris och dom med ett objekt under medel skulle bli bjudna under aktuellt listpris.


Så ligger de till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).