Avverkning (slutavverkning)

Rotpost 2023?

26 inlägg 6768 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotpost 2023?

Tranabo  
#806457 Vad tror forumet om Rotpost som försäljningsmetod 2023? Ska väl vara bäst i en "het" marknad med hög efterfrågan och låg tillgång vilket väl borde stämma fortfarande trots hotande lågkonjunktur / höga räntor. Har tidigare bara sålt via avverkningsuppdrag så jag har inte någon personlig erfarenhet av rotposter.
Gör ett antagande att fördelar rotpost är:
1. Betalt direkt (istället för inom 3 år! - Södras standard)
2. Bättre betalt (förutsatt bra tryck på marknaden)
Nackdelar:
1. Kostnad för stämpling
2. Sämre betalt (om svag marknad)
3. Mindre seriösa köpare?
4. Sämre markskoning / Körskador (jmf med en större etablerad aktör) ?

Min skog ligger i Halland och den tänkta posten kommer ligga på cirka 1000 fub, mest Gran men kanske 20 % Tall. Väl mogen cirka 90 år medelålder och snitt SI G28.

Tack på förhand !



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Torbjörn Johnsen  
#806459 Fler fördelar
Köparen står risken för:
-rötskador
-felaptering
-felmätningar (vid inmätning)
-glömt/bortslarvat/stulet virke

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Tranabo  
#806460 Tack Torbjörn! Lyssnar flitigt på podden och försöker ju göra som ni säger genom att få bättre betalt för skogen 😀 🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Elis76  
#806480 Norra berättade på ett medlemsmöte i Stockholm i vintras att man i undersökningssyfte köpt en/några rotpost/rotposter. Man mätte därefter upp virket vid industrin och då visade det sig att posten/posterna innehöll mer virke än beräknat.

Av den anledningen avråder man skogsägare från rotpostförsäljning.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Torbjörn Johnsen  
#806482 Såklart.

Avatar Fallback

Re: Rotpost 2023?

Tralsmo  
#806484 Just de här med volymen i rotposter.

Vi har kört en del rotposter genom åren.

Ja har inte varit så förtjust i de av anledningar som redan nämnts.
Det kostar å stämpla å de är färskvara.
En annan är hur avverkningen utförs å hur klagomål från skogsägare hanteras.
Har man mycket avverkningsbar skog vill dom nog handla igen. Här du 20 hektar så kanske de inte spelar nån roll.

Ofta har de varit betydligt mer volym än vad som stämplats.
De kan bero på flera anledningar.
En av dom är att det varit vanligt att vänta ett antal år innan huggning.
Då tillfaller ju naturligtvis tillväxten köparen.
En annan orsak kan ju ex vis vara vem som har stämplat.

En sak är ju hur arbetet utförs. Å hur eventuella klagomål från skogsägare behandlas.

Ja tror att man kan lita hyfsat på stämplingslängderna i dag.

Avatar Fallback

Re: Rotpost 2023?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807101 När det gäller markskoning/risning och behov av broar så hanteras det av den som stämplar ihop med dig som säljare. Vet du att en del områden inte tål körning så specificera det i kartunderlaget.
Jag skulle vilja säga att du har ännu bättre möjlighet att styra avverkningen på en rotpost då du och en oberoende part i stort sett kan skriva ett färdigt traktdirektiv och att alla köparna får prissätta samma förutsättningar istället för att den som genar mest i kurvorna budar högst.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Granstorp  
#817685 Det var väl inte så längesedan det pratades och skrevs om att försäljningsformen rotpost var på kraftig uppgång, jag roade mig med att idag besöka Hushållningssällskapets hemsida för se hur många som låg ute där! Verkade endast ligga ute ca 2-3st på hela deras verksamhetsområde. Blev det ingen boom? Nu finns det väl fler som stämplar rotposter men jag förväntade mig fler om det nu blivit så populärt!

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817688
Granstorp skrev:Det var väl inte så längesedan det pratades och skrevs om att försäljningsformen rotpost var på kraftig uppgång, jag roade mig med att idag besöka Hushållningssällskapets hemsida för se hur många som låg ute där! Verkade endast ligga ute ca 2-3st på hela deras verksamhetsområde. Blev det ingen boom? Nu finns det väl fler som stämplar rotposter men jag förväntade mig fler om det nu blivit så populärt!


Alla poster läggs inte upp där...

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

halvproffs  
#817695 Jag har bara en gång stämplat rotpost och det var på den tiden Svs gjorde det och det blev ganska dyrt.
Vid nästa försäljning har jag bandat in området som ska avverkas och det har fungerat bra. Inga kostnader förutom frimärken på brev till bolagen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Torbjörn Johnsen  
#817700 Det är nog delvis som Zixten skriver att alla poster inte läggs upp på HSS sajt. Det kan också vara så att pristrycket uppåt för timmer vid andra affärsformer (AU eller LRK) gör det mindre attraktivt eller värt att lägga ut kostnaden för stämplingen. Men rent generellt är det nog definitivt inget sämre läge att sälja en rotpost. Snarare tvärt om😎

Avatar Fallback

Re: Rotpost 2023?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817702 De grannar som stämplat häromkring har skött försäljningen själva för att inte synas utåt. Tror ändå det är rätt vanligt och i en del fall frågar de bara 3-4 aktörer som är kända i området.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Rossignol  
#817718
busholle skrev:De grannar som stämplat häromkring har skött försäljningen själva för att inte synas utåt. Tror ändå det är rätt vanligt och i en del fall frågar de bara 3-4 aktörer som är kända i området.


Vad är anledningen till att inte vilja "synas utåt"?

Avatar Fallback

Re: Rotpost 2023?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817744 De är väl blyga?
Nej skämt och sido, det bottnar troligen i att de inte vill skylta med hur deras skog ser ut och hur stora intäkter de kan förvänta sig.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost 2023?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817745
busholle skrev:De är väl blyga?
Nej skämt och sido, det bottnar troligen i att de inte vill skylta med hur deras skog ser ut och hur stora intäkter de kan förvänta sig.


Eller så tror man sig veta vilka köpare som finns och skickar direkt till dom.
Och att man vill undvika bud från osäkra köpare.

Hushållningssällskapet bör ha skapligt bra koll på vilka som är intressanta som köpare, och troligen på de som man bör undvika....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).