Avverkning (slutavverkning)

Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk!!

24 inlägg 4783 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk!!

MatildaEk  
#793217 Hej!

Vi är två masterstudenter, Matilda Ek och Josefin Zaar som just nu skriver vår uppsats.
Ämnet för uppsatsen är beslutsfattande inom planeringen av skogsbruket. För att få underlag för vår uppsats har vi tagit fram en enkätundersökning som vi skulle behöva få lite hjälp med få svar på. Den är beräknad att ta ca 5 min att besvara.

Enkäten riktar sig till alla som har någon form av beslutsfattande roll, antingen enskilt ansvar eller delat ansvar för planeringen av skogsbruket samt idag använder sig främst av trakthyggesbruk där majoriteten av träden avverkas slutavverkningsfasen.

Vi vore otroligt tacksamma om du tog dig tid att svara på denna enkät!! 😀 🌲 🌳
Ni får gärna sprida denna enkät vidare till de ni tror den kan passa då ju fler svar vi får desto bättre för vårt resultat.

Länk till enkäten: https://gavle.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_3x8w5kAXL2Wdj2S



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793222 Svarat på er enkät.
Tycker nog man ska skilja på privata skogsägare som gör ett hygge på 2-3ha vart tredje år och
bolagen som gör hyggen som är så mycket större. >10ha
I pressen skiljer man inte på bolagsskog och privata ägare.
Är det ren okunskap eller sabbar det budskapet att skogen skövlas?

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

hfab  
#793237
Röjkvist skrev:Svarat på er enkät.
Tycker nog man ska skilja på privata skogsägare som gör ett hygge på 2-3ha vart tredje år och
bolagen som gör hyggen som är så mycket större. >10ha
I pressen skiljer man inte på bolagsskog och privata ägare.
Är det ren okunskap eller sabbar det budskapet att skogen skövlas?

På våra utbildningar kanske dom inte heller skiljer på privat och storskogsbruk!?
Jag tror tyvärr att det bara är vi självverksama som inser att det är skillnad....

Användarvisningsbild

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Rättselarn  
#793243 Tendensiöst utformad enkät. Flera frågor hängs upp på att alla skogliga utbildningar utbildar i kalhyggesbruk.
Saknar helt frågor om biologi. För min del har jag inget emot blädning, men har man 90 %pionjärträd så är det svårt att undvika hyggen om man vill ha någon föryngring.
Enkäten saknade även möjlighet till kommentarer. Då är det lättare att få fram det förväntade svaret.

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

isteskog  
#793246 Ska bli spännande att se hur det har svarats och om det ligger någon agenda bakom frågeställningarna.... 😎 😎

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793274 Deras agenda är att få fram att skogsägarna vill ha mer kunskap om hyggesfritt skogsbruk. Gäller inte mig i vart fall. Jag har tillräckligt med kunskap för att kunna säga att det bara är skit. Mycket av kunskapen kommer från detta forum som LarsL kanske oavsiktligt har förmedlat.

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

isteskog  
#793288 Liknande enkät på Fb i gruppen Hyggesfritt skogsbruk. En Ellen Nystedt vill ha svar på frågor om hur man ser på hyggesfritt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793297 De som är med i de en gruppen är väl redan frälsta så då får de rätt svar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Skogshuggaren83  
#793305 Gjorde enkäten.
Fick tyvärr en stark känsla om att de vet vilket svar de ville ha och formulerar frågorna därefter.
Synd men tyvärr alltför vanligt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

isteskog  
#793306
Skogsola skrev:De som är med i de en gruppen är väl redan frälsta så då får de rätt svar.

Där är man som en katt bland hermeliner ..... 🤣

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

hfab  
#793319
MatildaEk skrev:Hej!

Vi är två masterstudenter, Matilda Ek och Josefin Zaar som just nu skriver vår uppsats.

Vore det inte lite kul om ni ville bemöta kommentarer och spekulationer i tråden?
Personligen har jag avstått från att svara på enkäten, då frågor och svarsalternativ inte på något sätt stämmer med min verklighet.

Avatar Fallback

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793377 Jag tyckte det var den enklaste enkät jag sett. Ja, jag tänker fortsätta med trakthyggesbruk. Ja jag har tillräckligt med kunskap för att avstå från hyggesfrimupperi. Klart

Användarvisningsbild

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

halvproffs  
#793413 Finns det enkäter som stämmer med vad man själv tycker. Kommer ihåg en från Handelsbanken och deras alternativ var att det sämsta betyget var fullt godkänt för banken.
Tror det var där som jag skulle få en trisslott om jag besvarade frågorna och när jag vägrade erbjöds jag 5 lotter men jag avstod iaf när svaren /frågorna var så vinklade.

Förr när det bara fanns fast telefoni var jag fast för Sifo, Temo och allt vad dessa undersökningsföretag heter så jag var urless på dessa och sista gången var det om fysiska besvär hos byggarbetare.
Jag svarade på frågorna uppgivet men bad om att slippa alla dessa företag hädanefter.
Detta är nog ca 30 år sedan och ingen har ringt mig sedan dess. Frågan är; finns det lister som alla går efter så jag blev avbockad som eftertraktat intervjuobjekt?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

Badger  
#793421 Bläddrade lite bland frågorna, men svarade inte eftersom vår fastighet hanterats av mina förfäder utan att följa någon mall. Det har blädats, det har plockhuggts och det har även avverkats någon mindre rotpost och stormen Gudrun stod för den enskilt största avverkningen. Konstigt att ni bara riktar in er på de som håller sig inom modellen trakthygge. Varför exkludera övriga?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp oss med en enkät för en uppsats gällande skogsbruk

MatildaEk  
#793450 Hej Alla som svarat och inte svarat!
Vi har läst alla era kommentarer och tar dom till oss och tackar ödmjukast för allas deltagande.
Vi vill bara förklara varför enkäten är kort, väldigt smal och kan upplevas som att vi redan har en åsikt.
Vi är begränsade i tid och omfattning i ett examensarbete, därför har vi ett väldigt avgränsat syfte och smal frågeställning.
Det finns så många intressanta aspekter att undersöka inom svenskt skogsbruk men som sagt vi måste begränsa oss.
Att vi valt den aspekten vi valt beror på att vi funnit forskning som visar på en del barriärer för att ändra skogsbruksmetod, därför ville vi undersöka vad det är som påverkar att man fortsätter med trakthyggesbruk.
Hur svenskt skogsbruk ska bedrivas i framtiden finns det många synpunkter på och vi tar inte ställning i den frågan utan vill få en bred bild.
Vill ni se resultatet av detta examensarbete så kommer det publiceras i Juni. Vi kommer då lägga en länk här till uppsatsen.
Vidare kommer vi inte att delta i diskussion här då vi vill vara opartiska för att göra ett så bra arbete som möjligt. Men vi läser allt ni skriver vilket är väldigt intressant!!
Mvh Matilda och Josefin

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).