Avverkning (slutavverkning)

Fråga angående kvistningsteknik

77 inlägg 35997 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Otik  
#817539
Mangan skrev:Jag hittad en ny film jag inte sett förut, en instruktionsfilm från 1985. Denna gav mig känslan av att vara gjord när man fortfarande använde motorsågning i produktion i gallring och fröträdfällning. Den bästa jag har sett hitintills, rekommenderas.

Den går även igenom svepkvistning (från ca 10:30), där använder man skjutande. Jag som har lärt mig dragande, får väl lära om igen då. ;)



Anersimyra, hur väl stämmer detta med hur du jobbar?


Kul att se den instruktionsfilmen på den teknik man fick lära sig när man gick på skogsbruksskolan 86 vill jag minnas. När man fått in tekniken ordentligt så är den snabb, säker och energi snål.
Numera så är min kvistningsteknik bedrövlig men man är inte så mjuk i knäna ,stark i kroppen och god kondition som när man var ung 😊 Samt problem med att flytta handen på bågen och gasa med tummen 😎

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#817545 Tekniken att vila sågen mot vänster ben har anammats av säker skog och härrör troligen från den instruktionsfilm där Sören Eriksson medverkar. Den sk ”Husqvarnametoden” där höger ben/lår rekommenderas förekommer fortfarande i Husqvarnas egna instruktioner. Husqvarna och säker skog har dessutom vitt skilda uppfattningar om hur brytmånen ska tillsågas vid lutande träd. Säker skog tror jag inte ens lär ut svepkvistning och definitivt inte metoden att fälla runt ett framförvarande träd..🙂. https://issuu.com/husqvarna/docs/how_to ... chainsaw/5

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).