Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

1915 inlägg 114802 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

LiteNyfiken  
#838524
Vedproducent skrev:Jag la ju tidigare i tråden ut några filmklipp och kort från den pågående avverkningen i slutet av året. Ett område var gammal åkermark 60 år gammal (6 hektar) och ett område skogsmark cirka 75 år (10,5 hektar). Så tänkte om det fanns något intresse så ska jag sammanfatta virkesvolymerna då det nu är slutredovisat. Barrvolymen är 7741 fub och löv 228 fub enligt skördarlista. Det ska vidareförädlas till ved så någon inmätning genom Biometria kommer det inte bli. Det blir totalt 7969 fub eller då 9487 m3 sk.

Så ett snitt på 575 m3 sk per hektar. Det är helt ok för det vissa kallar skitskogsbruk. Lånen är betalda och nu fortsätter det att ticka in ränta på återstående belopp motsvarande lite drygt 12000 kr per hektar och år och en ny generation skog börjar växa vecka 16. Dikningen påbörjas i morgon.


Jag antar det tagits ut ett antal kubik i gallring dessutom?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#838525
LiteNyfiken skrev:
Vedproducent skrev:Jag la ju tidigare i tråden ut några filmklipp och kort från den pågående avverkningen i slutet av året. Ett område var gammal åkermark 60 år gammal (6 hektar) och ett område skogsmark cirka 75 år (10,5 hektar). Så tänkte om det fanns något intresse så ska jag sammanfatta virkesvolymerna då det nu är slutredovisat. Barrvolymen är 7741 fub och löv 228 fub enligt skördarlista. Det ska vidareförädlas till ved så någon inmätning genom Biometria kommer det inte bli. Det blir totalt 7969 fub eller då 9487 m3 sk.

Så ett snitt på 575 m3 sk per hektar. Det är helt ok för det vissa kallar skitskogsbruk. Lånen är betalda och nu fortsätter det att ticka in ränta på återstående belopp motsvarande lite drygt 12000 kr per hektar och år och en ny generation skog börjar växa vecka 16. Dikningen påbörjas i morgon.


Jag antar det tagits ut ett antal kubik i gallring dessutom?

Jo absolut. En gång av mig och så var det gjort även av tidigare ägare.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#838610 Ja i dag startade projektet med dikesrensning. Lovade ju lite bilder. Får bli lite mer sen när han kört en stund. I första hand den gamla åkermarkens 6 hektar. Över hela ytan är det gamla diken med cirka 15 meters mellanrum. Dessa är väldigt igensatta och delar av skogen mådde inte längre bra. Det var också en anledning till att jag valde att avverka den redan vid 60 år. Men nu ska det bli ordning på det också så plantorna och nästa generations skog får bra förutsättningar

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838676 Närmast dikena behövs ingen plantering!
Granplantor kommer att formligen spruta upp av nedmyllade granfrön.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#838705 Vedproducenten jag är tacksam att du finns....som avskräckande exempel, och hur ska du förresten kunna tro nåt annat än att du gör rätt?
Hela Sveriges natur är ju behandlad på samma vis sen 70 år tillbaka.
Två generationer har nu skövlat vårt skogsekosystem och med ett "mannaminne" på 10 år så förstår vi antagligen inte bättre.
Jag har oxå avverkat skog i vinter, på det gamla fina viset, det som vi fram till 60 talet använde, min avverkning var 100 granar 110 år gamla 35-40 brösthöjd och 32-35 meter höga, varför dom inte blev grövre på 110 år är för att de stått ogallrade under denna tid, ursprunget till denna skog var en blädning 1910, där ytan som avverkades var ca en hektar, senare avverkade man träd runt denna hektar och de träden får nån annan bläda om jag inte blir 100 år, för då kommer jag att bläda den.
Men, tänker nån nu, blir det inte mer ekonomi att sopa rent efter 60 år som Vedproducenten gjort, plantera nytt och sen ta en ny vända 60 år senare?
Då har man ju fått två skördar på samma tid som jag tog en skörd, nää så enkelt är det inte, det som vi alla skördat fram till 2010 var till 95% självsådda blädningar, vi började plantera igen åkrar på 50 talet så det är första skörden vi tar där nu om det blir en andra skörd står skrivet i stjärnorna, de dikade markerna har oxå bara skördats en gång och nu skördas för första gången kalhyggena, hur det går vet vi alla!!!!
Sen kommer vi till kvaliten, ni får titta på bilderna och begrunda, och tänk nu på hur min skog ser ut EFTER min skörd på 200 kubik av superkvalitet, ett träd hade röta och det var för att jag körde på det för 20 år sen när jag "skördade" lite torrträd en kall vinter.
kvar står nu 300 kubik, så vem vet, kanske det blir en blädning till för min det, om 10-15 år har dessa 300 kubik blivit 500 igen.
Det här är mitt skogsbruk Vedproducenten, var och en får göra sin egen bedömning vad som är bäst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#838708 Vi tar ett par bilder till med lite text för er trögskallar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#838709 Och innan ni gör bort er totalt, så ska jag förklara bilden på stocken för er, den är kapad 10,7 meter upp på ett 35 meter högt trär, har inte orkat räkna årsringarna på den här stocken men luckhuggningen gjordes 1910 så trädet är minst 110 år gammalt, räknar du då 70 årsringar 10,7 meter upp (en 6 meters och en 4,7 meters stock) så borde du fatta att det tog 40 år för granen att bli 10 meter hög, spå nu får ni fortsätta kommentera.

Edit: tagit bort personangrepp/Tbj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Vedproducent  
#838710 Ja nu har du ju i alla fall försökt med några bilder Ulf. Det uppskattas nog av många även om man ser väldigt lite av dom. Men ser ut som en vanlig gallring i gammal granskog. Inget jag själv håller på med. Tall ser jag lite annat på och jag avslutade säsongen med denna sista och 3:e gallringen i Tallskog. Mer som en liten städning så den kan stå 40-50 år till.

Det är bra du nu äntligen låter oss själva bedöma vad som är rätt. Det har varje skogsägare rätt att göra.


Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Tralsmo  
#838729 Ja funderar på om inte man bara skulle döpa om gallrings mallarna till blädningsmallar.

De låter ju bra mycke bättre i dessa tider.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Lars Lundqvist SLU  
#838731 Under tidigt 1900-tal kallades i princip alla avverkningar blädning. Ibland kallades även kalhuggning för blädning.
Det vore bekvämt för Ulf, som skulle slippa lära sig nånting alls. 🤣

Men i konsekvensens namn borde det som nu kallas massaved kallas sågtimmer. Av en stock massaved blir det ju bara lite ved, inte en massa. Det blir ju mer ved av en grov timmerstock och även en klen stock måste ju sågas av på ett eller annat sätt.

Då skulle allt skogsbruk bestå av olika sorters blädning och ge 100% sågtimmer. 🤩

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#838734 Förr i tiden dimensionsavverkade man, i alla fall här nere där skogsbruket bara var ett tillskott till jordbruket.
Man avverkade de största träden, en del sålde man men mycket sågade man senare upp på den s.k. bysågen.
Vedbrand, då tog man av den skogen som stod närmast bebyggelsen, skog runt åkrar, ja där det var lättillgängligt.
Avsides skiften blev inte sällan totalt bortglömda.
Detta är min personliga uppfattning grundad på hur jag upplevde det på 50 talet.

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Tralsmo  
#838763
Tralsmo skrev:Ja funderar på om inte man bara skulle döpa om gallrings mallarna till blädningsmallar.

De låter ju bra mycke bättre i dessa tider.



Ja glömde ju å tillägga att de viktigaste är ju inte va de är utan va det heter.

Ideen fick ja ju när ja såg Uffes bilder-

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#838784 Det är nog hur många träd som blir kvar och vilken ålder vi strävar efter på 30% av beståndsytan som vi ska koncentrera oss på,
Jag har märkt att tre träd över 25 cm per 10x10 meter efter en blädning, känns som en riktig skog, om man sen då sparar ett av dessa träd över 35 cm, så har du klarat att bevara hela skogsekosystemet, ni får denna mall i påkpresent.
Jag brukar märka ett träd, stega upp 10 meter åt fyra vädertreck från det märkta trädet, och sätta en pinne, sen räknar man lät träden innanför pinnarna och delar med fyra 3 träd blir 300 per hektar, det blir lätt att även kolla de där "evighetsträden", som alltid ska vara minst 100, då undviker du just det alla faller på, att skövla de livsviktiga dominanterna som borgar för ett fungerande ekosystem.
Ljuset blir lagom för att slippa gräs och för att få tillbaka blåbär som borgar för att nya träd har tillräckligt med ljus.
Mossa i all ära, men det är inte rätt ljus för föryngring om mossan trivs.
Den här gamla blädningen från 1910 var ju mer ett litet hygge, så att det tragglade i 40 år innan granarna var 10 meter är förståeligt, men självgallringen var ju förträfflig och de här träden har sån kvalitet att jag blir ännu fattigare, för jag vill behålla varenda planka till mig själv.
Mitt förra inlägg togs bort då det tydligen blev bildreklam för en trädfällsriktare, så jag hoppas ni vet vad en sån är då jag inte kan lägga ut bilden.
Det jag skrev var att det viktigaste vid en blädning med motorsåg är just denna riktare, jag hängsde inte ett enda av de 100 granarna, ändå stod de med sina 35 meter mitt i skogen, sen måste man ha med sig en traktor med vinsch (stark med 30 meter vajer) då blädar du lätt 80 meter brett med en enda väg i mitten.
Jag använde traktor och skogsvagn till att "fiska" in träden och kapa när gripen nådde, men jag la bara upp högar åt en riktig skotare att hämta, det kan man kosta på sig när virket är värt en halv miljon uppsågat.
En sak till dessa 110 år gamla träd var rötfria och växte så in i helsike fortfarande, kolla bilden dryga 20 cm toppskott 35 meter upp, när såg ni en sån frisk skog senast, det var väl runt 2010 när man slutavverkade de sista blädningsskogarna, 1950 var 5% planterad skog i Örebro Län!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

machonisti  
#838785
jannee skrev:Förr i tiden dimensionsavverkade man, i alla fall här nere där skogsbruket bara var ett tillskott till jordbruket.
Man avverkade de största träden, en del sålde man men mycket sågade man senare upp på den s.k. bysågen.
Vedbrand, då tog man av den skogen som stod närmast bebyggelsen, skog runt åkrar, ja där det var lättillgängligt.
Avsides skiften blev inte sällan totalt bortglömda.
Detta är min personliga uppfattning grundad på hur jag upplevde det på 50 talet.

Är nog benägen att hålla med till 100%.
Syntes tydligt i familjeskogen jag ärvt. Välgallrat och kubikstinnt nära gården och nära nog urskog längre bort. Men under förhållanden de levde under kunde det inte bli annat. Fälla och aptera för hand, kvista för hand och skota med häst och senare med en bensingrålle. Dessutom skulle pappersveden barkas. 💪

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838799
ulf 1 skrev:Och innan ni gör bort er totalt, så ska jag förklara bilden på stocken för er, den är kapad 10,7 meter upp på ett 35 meter högt trär, har inte orkat räkna årsringarna på den här stocken men luckhuggningen gjordes 1910 så trädet är minst 110 år gammalt, räknar du då 70 årsringar 10,7 meter upp (en 6 meters och en 4,7 meters stock) så borde du fatta att det tog 40 år för granen att bli 10 meter hög, spå nu får ni fortsätta kommentera.

🤣🤣🤣
Är inte en gran 20 m inom 40 år så kan det kvitta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).