vänster.
Motor från en Nissan King Cab årsm.2004 körd 12 000 mil. Vevstaken och diverse delar "hoppade" ut genom sidorna på motorblocket när motorn gick på tomgång. :shock: Detta verkar vara ett typfel för just denna motor (YD25DDTi). Skulle ha kostat några hundra euro att byta de lager som hade tillverkningsfel men Nissans importör i Finland ansåg inte att det var nödvändigt att skicka ut ett meddelande om detta tillverkningsfel trots att det samma som hände mig har hänt hundratals andra Nissan-ägare. :evil: Skulle kosta "från 10 000 euro och uppåt" att lämna in den på Nissans verkstad så det blev till att skruva själv trots tidsbrist.

vänster.

  • : sön 28 nov 2010, 20:27
  • Visningar: 3602
Samma skit är här i Sverige, jag renoverade min King cab i förebyggande syfte och tur var det när vi synade lagren..
1600euro kostade den operationen,,,,,
Nissan bryr sig inte :evil:
Aldrig mer en Nissan i mitt företag pga bristande kundansvar....
Jo nog fan skulle jag också ha bytt dom där jäkla lagrena om dom bara hade berättat om dom!! Jag tycker det är väldigt svagt av dom att inte kunna skicka ut ett meddelande om det, speciellt när det handlar om såna dyra grejjer. Dom sa att det skulle ha kostat 700 euro att lämna in den och byta lagrena och bultarna i förebyggande syfte... :evil:
Det här var den tredje nissan pick upen i firman och troligtvis den sista... Har ocskå haft Ford och Mazda. Rangern var jag väldigt nöjd med förutom att det inte finns andra delar än Ford original och dom är ganska dyra tycker jag... Men å andra sidan så blev det ju inte så billigt med nissan heller. ~x(
Imorgon får jag en bytesmotor av en som har renoverat en motor från en krockad bil... Det blev billigare så än att köpa nya delar till den här motorn.
Värst av allt är att jag körde omkring i somras och provkörde lite och funderade på att beställa en ny ford, men jag snålade till det lite och tänkte att jag kör ett år till eller så!! :roll:
Hörde från en att det var oljekanalerna som var för tunna, och skogsentreprenörer använder ju ganska ofta samma olja i bilen som i maskinerna och den är helt enkelt så tjock så det smörjer uselt.
Men det kan ju självklart bero på nå mer.
Har också hört att Mitsubishi har lika dålig motor som Nissan.
  • av Kse
  • lör 04 dec 2010, 13:30
Tråkigt tråkigt, fick samma haveri som du och fick ett kostnadsförslag på utbytes på ca 100000 sek.
Gjorde jobbet själv och hamnade på 18000 sek!
Kolla upp så att vevxeln inte är slipad på den motor du köpt, dessa vevaxlar håller inte att slipas utan montera en ny vid renovering..
Min motor rasade förra veckan, 7000 mil sen renoveringen och jag trode att det var lagrena som gav upp igen men det visade sig att vevaxel gått av.Tog kontakt med Ljusdals motorrenovering som slipade min vev och han sa att dom slutat slipa dessa vevar iom att dom inte håller.
Vad betalar du för en bytesmotor i finland?

Att motorerna skulle rasa pga dålig oljekvalitet är skitsnack.
Det var en verkstad uppe i norrbotten som sa det till min chef.
Och nissan torde väl säkert rekomendera någon helsyntetisk olja.
Och killen som sa det till min chef påstod att oljekanalerna var för smala så om du skulle hälla i en 15-40 t ex så blir den för tjock för kanalerna.
Verkstaden hade för övrigt inget med nissan att göra så det kan ju faktiskt stämma, men det är ju ändå nissans fel att dom inte gör motorer som håller.
Vi har ju ändå passerat år 2000 med snart 11 år. :smile:
Och om du läser så har det inget med oljekvaliteten på oljan att göra utan motorn.
En ny bytesmotor från nissan skulle kosta 11 000 €. Men jag hittade en motor från en krockad bil, firman som har den så importerar delar till motorer direkt från japan själva så dom skulle sätta i nya "inälvor" i nedre delen och nya kolvringar. 3 månaders garanti ger dom så det blir väl att sälja den fort som f¤n när jag monterat motorn. Skulle jag köpa delarna skillt så skulle det bli: 1550 € motorblock, 1240 € vevaxel, 250 € vevstake, ? € för kolv, lager och tätningar. Och dessutom behöver botten svetsas och lappas eftersom det är två hål i den med. Sedan så vet jag ju inte om det räcker med det eller om något annat har havererat... Plus den lilla detaljen att det tar ett bra tag att få delarna, åtminstone tre veckor. Borde få den "nya" motorn nu i inkommande vecka direkt det blir vardag.(Måndag är söndag p.g.a självständighetsdag)
Återgå till Fastkörningar och missöden