2CVtrac - mera plåt
av totte ons 13 apr 2011, 23:14
Lite plåtarbete som pågått i veckan, att fixa till den bakre delen av huven runt ratten och den blivande instrumentpanelen.
Några dagar senare:
Allt på plats för bakre änden av huven, panelplåten är dock inte fastskruvad. Satte kantlist på den för att det skall se lite bättre ut än bara en ren plåtkant. Sen måste nån slags bälg fixas till ratten, lär bli svårt att få tag på nån gummibälg, troligast får jag sy ihop nåt av läder.
Och i kväll har jag gnetat på med plåtslageriet. Igår kväll fixade jag delvis fastsättningen av panelplåten. ett par små fästjärn med gängade hål fastnitade i kanten under och ett par skruv. Behövs ytterligare några, men ikväll fick jag för mig att bocka till den ena plåten till huven över motorn. Jag blev så sugen på att få se hur den ter sig med all plåt på plats.
Som synes är den inte fastsatt än. På denna sidan blir huven uppfällbar med gångjärn. Andra sidan kommer plåten att sitta med några skruv, där kommer i vilket fall avgasröret att förhindra uppfällning och normalt för daglig skötsel behövs inte åtkomst från mer än en sida. Kommer att behöva svetsa på några stödklackar för plåten också så att den har något att vila emot i kanterna.
Skall göra gångjärn till huven härnäst sen andra sidans plåt och göra färdigt infästningen av panelplåten. Sen återstår bara ett par remsor för att dölja huvens "B-stolpe", skall vara lite bredare än järnet
Var tvungen att sätta dit skärmen på den här sidan också för att se hur det tar sig ut. Kan nog i det stora hela säga att jag har följt den vision jag hade från början för det övergripande utseendet. En del detaljer i designen har ändrats men huvuddragen är som jag jag hade ritat den nästan från början.
Några dagar senare:
Allt på plats för bakre änden av huven, panelplåten är dock inte fastskruvad. Satte kantlist på den för att det skall se lite bättre ut än bara en ren plåtkant. Sen måste nån slags bälg fixas till ratten, lär bli svårt att få tag på nån gummibälg, troligast får jag sy ihop nåt av läder.
Och i kväll har jag gnetat på med plåtslageriet. Igår kväll fixade jag delvis fastsättningen av panelplåten. ett par små fästjärn med gängade hål fastnitade i kanten under och ett par skruv. Behövs ytterligare några, men ikväll fick jag för mig att bocka till den ena plåten till huven över motorn. Jag blev så sugen på att få se hur den ter sig med all plåt på plats.
Som synes är den inte fastsatt än. På denna sidan blir huven uppfällbar med gångjärn. Andra sidan kommer plåten att sitta med några skruv, där kommer i vilket fall avgasröret att förhindra uppfällning och normalt för daglig skötsel behövs inte åtkomst från mer än en sida. Kommer att behöva svetsa på några stödklackar för plåten också så att den har något att vila emot i kanterna.
Skall göra gångjärn till huven härnäst sen andra sidans plåt och göra färdigt infästningen av panelplåten. Sen återstår bara ett par remsor för att dölja huvens "B-stolpe", skall vara lite bredare än järnet
Var tvungen att sätta dit skärmen på den här sidan också för att se hur det tar sig ut. Kan nog i det stora hela säga att jag har följt den vision jag hade från början för det övergripande utseendet. En del detaljer i designen har ändrats men huvuddragen är som jag jag hade ritat den nästan från början.
13 kommentarer | Läst 9901 ggr