Lite plåtarbete som pågått i veckan, att fixa till den bakre delen av huven runt ratten och den blivande instrumentpanelen.



Några dagar senare:



Allt på plats för bakre änden av huven, panelplåten är dock inte fastskruvad. Satte kantlist på den för att det skall se lite bättre ut än bara en ren plåtkant. Sen måste nån slags bälg fixas till ratten, lär bli svårt att få tag på nån gummibälg, troligast får jag sy ihop nåt av läder.

Och i kväll har jag gnetat på med plåtslageriet. Igår kväll fixade jag delvis fastsättningen av panelplåten. ett par små fästjärn med gängade hål fastnitade i kanten under och ett par skruv. Behövs ytterligare några, men ikväll fick jag för mig att bocka till den ena plåten till huven över motorn. Jag blev så sugen på att få se hur den ter sig med all plåt på plats.



Som synes är den inte fastsatt än. På denna sidan blir huven uppfällbar med gångjärn. Andra sidan kommer plåten att sitta med några skruv, där kommer i vilket fall avgasröret att förhindra uppfällning och normalt för daglig skötsel behövs inte åtkomst från mer än en sida. Kommer att behöva svetsa på några stödklackar för plåten också så att den har något att vila emot i kanterna.

Skall göra gångjärn till huven härnäst sen andra sidans plåt och göra färdigt infästningen av panelplåten. Sen återstår bara ett par remsor för att dölja huvens "B-stolpe", skall vara lite bredare än järnet

Var tvungen att sätta dit skärmen på den här sidan också för att se hur det tar sig ut. Kan nog i det stora hela säga att jag har följt den vision jag hade från början för det övergripande utseendet. En del detaljer i designen har ändrats men huvuddragen är som jag jag hade ritat den nästan från början.

13 kommentarer | Läst 9901 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av masterchief tor 14 apr 2011, 00:20
Den där ska du bara klarlacka :-)
Ser grym ut som den ser ut nu.....
av totte tor 14 apr 2011, 00:25
Hehe, det vore nåt! Men nä, det är lite för mycket skavanker i plåten som måste spacklas, så det går nog inte ändå! Men annars ser det ju grymt ut med ren plåt.
av Uvskogen tor 14 apr 2011, 07:11
Snyggt med den där listen, detaljerna som gör det!
av Anonymous tor 14 apr 2011, 21:30
Harry Ferguson skulle blivit avundsjuk och än mer misstänksam mot Franzoser om han levt....
av Röjkvist tor 14 apr 2011, 23:23
Kan du inte använda en gummibälg till ratten från en framgaffel till en MC?
av totte fre 15 apr 2011, 00:54
Problemet är att den måste vara vid i botten så den går runt den uppvikta sargen.
av axwell fre 15 apr 2011, 09:56
totte skrev:Problemet är att den måste vara vid i botten så den går runt den uppvikta sargen.


Drivknutsdamasker brukar vara vida, styrväxeldito mindre vida.
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksea ... ask&page=1
av totte fre 15 apr 2011, 21:40
Inte tillräckligt tyvärr, omkretsen på sargen är 52 cm ger diameter på 165 mm.
av Slurfi lör 16 apr 2011, 10:52
Har du sett hur det vikbara styret ser ut på Polaris skotrarna med Rider Select ser ut?
Den ser hyfsad ut, men hittar inga bra bilder just nu.
av totte lör 16 apr 2011, 11:42
Slurfi skrev:Har du sett hur det vikbara styret ser ut på Polaris skotrarna med Rider Select ser ut?
Den ser hyfsad ut, men hittar inga bra bilder just nu.


Nej, ingen aning.
av axwell lör 16 apr 2011, 19:15
av totte lör 16 apr 2011, 20:11
Klart intressant! Skall studera det närmare. Mycket tack för den länken!
av axwell lör 16 apr 2011, 23:16
totte skrev:Klart intressant! Skall studera det närmare. Mycket tack för den länken!


Googla på "växelspaksdamask", det finns tusentals smaklöst piercade med blinkande dioder och allsköns attribut.

dalhems.se har ett stort sortiment där man för vissa modeller anger nedre diameter, många med 190 mm/250*250 mm.
Mekonomens kostar 95 kr men anger inget mått. Om någon vecka får vi kanske se en bild på hur du löste detta.

Många bilar har tre olika tätningsdamasker runt växelspaken, andra bara två för att utestänga värme, avgaser och ljud bla.

Min Yanmar har noll !