Ja då har jag efter lite efterforskningar konstaterat hur dieseln hittar in i kylsystemet, med största sannolikhet är det ett läckage i någon av dom sex injektorerna.
Motor i fråga är en Caterpillar 3116, Ponsse körde ju med Cat motorer fram tom. år 2000 tror jag det var då man bytte till Mercedes.
Injektorer skiljer ju sig lite från vanliga spridare, här är det inte pumpen som ger trycket utan det skapas i själva injektorn.
Såklart ska det till en del specialverktyg för demontering och montering och Pon (Caterpillar) är stenhårda på att inga verktyg lånas ut till skillnad mot tex. Swecon (Volvo).
Bara att boka tid hos Pon då så att dom kan skicka ut en gubbe att göra jobbet, nja, det var inte riktigt så enkelt.
3-4 veckors väntetid var det visst i Kiruna så jag blev hänvisad till Boden, 30 mil söderut,där var det oxå ont om folk så dom tipsade om diverse mek firmor som kunde tänkas göra jobbet.

Lite förberedande åtgärder, tömma olja och glykol/diesel.

Ingen av dessa firmor hade dock dom verktyg som krävdes så jag hamnade återigen hos Pon i Boden, dock kan tilläggas att det inte ska kosta mer beroende på varifrån servicekillen kommer.
Bokar jag service i Kiruna så ska jag betala från Kiruna oavsett varifrån gubben kommer, nu verkar det dock som om det är nån från Kiruna som kommer i alla fall.
Dom kunde inte ge något exakt datum men lovade att jag skulle få jobbet gjort inom snar framtid, först skulle man dock kontrollera att alla specialverktyg fanns hemma.
Jag får demontera och förbereda så gott det går innan dom kommer, då tjänar man kanske nån timme och sen är det inte så mycket annat att göra i garaget i för tillfället.

Nya minifarman har installerats i Caddyn men jag har inte testat den än, har ju ingen maskin att tanka för tillfället.

Lagom stor och väger endast 28 kg tom.

Den ska tankas med riktig diesel då man på OKQ8 äntligen insett att man inte kan ha inblandning av RME dvs. rapsolja vintertid, vet inte om det är så överlag men här är iaf all diesel fri från RME inblandning fr.o.m. 1 december på OKQ8.
Man har väl upptäckt att man börjar förlora kunder och även jag som varit trogen kund i 19 år hade tänkt byta leverantör för att få tanka blankdiesel från pump.
Av samma anledning bytte jag bränslefilter till både motor och värmare igen trots att jag gjorde det i höstas, föregående ägare rekommenderade täta byte av bränslefilter och att alltid ha nått extra i reserv hemma.

Bränslefilteret är lite dumt placerat, men så är det ju nästan alltid.

Fick en låda med lite småplock från Ponsse till maskinen, bara ett kedjebrev som blev fel.
Jag har ju inte "svampdrevet" utan ett vanligt platt drev.
Till höger syns även svärden som kommit från renovering, ser riktigt bra ut.

Måhända att Cat har tätare filter dom sätter igen snabbare?
Nu när maskinen ändå bara står så kan man ju lika gärna passa på att byta.
Har iaf. fått nått vettigt gjort i veckan då jag klarade uppkörningen lastbilskortet i tisdags, gick som en dans och uppkörningsledaren sa att uppkörningen med släp bara blir en ren formalitet för min del.
Nu har han inte sett mig backa med släp vilket inte går då bra, jag anser ju själv att jag är kungen när det kommer till att backa med släp men när man har dolly på släpet är det nå helt annat. Blir att träna lite mer innan CE uppkörningen, och framförallt måste man ju greja teorin först.
Lite bättre går det väl att backa nu än för ett halvår sen, har ärligt talat inte tränat så mycket bakåt.
Är ett ganska mäktigt ekipage att ratta ändå med sina 25 meter.


11 kommentarer | Läst 3649 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av halvproffs lör 07 feb 2015, 12:18
Grattis till kortet, resten går nog också som en dans. Ja dessa eviga specialverktyg som man behöver......För oss på bygget är det denna oändliga uppsjö av olika bitsar, trots att man har hållaren full av bitsar saknas ALLTID nån. Måste vara folk som hela tiden utvecklar nya för att reta gallfeber på mig och andra :evil:
av Mangan lör 07 feb 2015, 17:26
Som övning kan du ju köra flisturen bakåt en gång. Kan du öva själv med släpet, eller måste du vara på trafikskolan?
av Kse lör 07 feb 2015, 17:48
Jag stänger bommen till flisplanen så har jag ca 2 ha öppen yta där jag kan köra fritt och lagligt.
Övningsköra med farsan går ju bra och då blir det väl att ta nån körlektion oxå.
av Slurfi lör 07 feb 2015, 18:01
Perfekt att ha egen bil och övningsplan!
Vill du prova bänglig backning så sätt en jordbrukstraktor framför släpet, då får man ratta sig grön
iom att draget sitter direkt på bakaxeln så får man noll hjälp av uthänget.
av Mangan lör 07 feb 2015, 18:58
Jävligt nog att back med traktor och släp utan dolly! :)

Synd att jag aldrig tog CE-kortet, nu är man väl för gammal. Skall tydligen skicka in läkarintyg för att behålla CD i år... :roll: Får kanske komma förbi och provköra lite med släp någon gång?
av Kse lör 07 feb 2015, 18:58
Ungefär som timmerbilen då.
Bilen jag hyrde för uppkörning har 2 meter överhäng, har inte ens tänkt på att det är lättare med övehäng .
Dock måste man tänka lite när man kör i rondeller och liknande när man inte är van vi överhänget.
av Tosca lör 07 feb 2015, 19:16
Vi har monterat en filterhållare till bränslefilter på farmaren efter pumpen, köpte den på Swedol men hittar inte det på deras hemsida, men det skadar ju inte att ringa o kolla.
av totte lör 07 feb 2015, 20:05
Jo med överhäng så blir ju en rätt liten styrning av bilen till ett hyggligt styrutslag på släpet. Fick lära det där när jag låg i lumpen (för gräsligt många år sen) och skulle backa ett tvåaxligt släp med en grusbil (N86), där kroken satt nära bakaxeln. Det var i det närmaste omöjligt.
av Uffe lör 07 feb 2015, 21:52
Ahaaa, tack slurfi nu förstår jag varför jag har såna problem att backa mitt lastbilssläp med traktorn. Skaffade det i höstas för att köra balar men tyckte att det var ett vansinnigt rattande vid backning.
av Blivande snickare sön 08 feb 2015, 10:28
Grattis, E uppkörningen kommer nog åxå att gå som en dans! :)
Mangans idé var annars inte dålig men du hade väl en bit att köra genom byn å där ser dom nog hellre att du kör framåt! :lol:
av Kse sön 08 feb 2015, 10:58
Det skulle nog ta en vecka att backa till värmeverket, dessutom skulle öppningen på släpet hamna åt fel håll och 0% av flisen hamna i fickan.
Man fascineras nu än mer av de timmerbilsförare man sett backa flera hundra meter i 30 blås på dåliga vintervägar med ena armbågen ute och en cigg i mungipan med lite lätt överlast.