Inte mycket gjort i veckan.
av Kse lör 07 feb 2015, 12:09
Ja då har jag efter lite efterforskningar konstaterat hur dieseln hittar in i kylsystemet, med största sannolikhet är det ett läckage i någon av dom sex injektorerna.
Motor i fråga är en Caterpillar 3116, Ponsse körde ju med Cat motorer fram tom. år 2000 tror jag det var då man bytte till Mercedes.
Injektorer skiljer ju sig lite från vanliga spridare, här är det inte pumpen som ger trycket utan det skapas i själva injektorn.
Såklart ska det till en del specialverktyg för demontering och montering och Pon (Caterpillar) är stenhårda på att inga verktyg lånas ut till skillnad mot tex. Swecon (Volvo).
Bara att boka tid hos Pon då så att dom kan skicka ut en gubbe att göra jobbet, nja, det var inte riktigt så enkelt.
3-4 veckors väntetid var det visst i Kiruna så jag blev hänvisad till Boden, 30 mil söderut,där var det oxå ont om folk så dom tipsade om diverse mek firmor som kunde tänkas göra jobbet.
Ingen av dessa firmor hade dock dom verktyg som krävdes så jag hamnade återigen hos Pon i Boden, dock kan tilläggas att det inte ska kosta mer beroende på varifrån servicekillen kommer.
Bokar jag service i Kiruna så ska jag betala från Kiruna oavsett varifrån gubben kommer, nu verkar det dock som om det är nån från Kiruna som kommer i alla fall.
Dom kunde inte ge något exakt datum men lovade att jag skulle få jobbet gjort inom snar framtid, först skulle man dock kontrollera att alla specialverktyg fanns hemma.
Jag får demontera och förbereda så gott det går innan dom kommer, då tjänar man kanske nån timme och sen är det inte så mycket annat att göra i garaget i för tillfället.
Nya minifarman har installerats i Caddyn men jag har inte testat den än, har ju ingen maskin att tanka för tillfället.
Den ska tankas med riktig diesel då man på OKQ8 äntligen insett att man inte kan ha inblandning av RME dvs. rapsolja vintertid, vet inte om det är så överlag men här är iaf all diesel fri från RME inblandning fr.o.m. 1 december på OKQ8.
Man har väl upptäckt att man börjar förlora kunder och även jag som varit trogen kund i 19 år hade tänkt byta leverantör för att få tanka blankdiesel från pump.
Av samma anledning bytte jag bränslefilter till både motor och värmare igen trots att jag gjorde det i höstas, föregående ägare rekommenderade täta byte av bränslefilter och att alltid ha nått extra i reserv hemma.
Måhända att Cat har tätare filter dom sätter igen snabbare?
Nu när maskinen ändå bara står så kan man ju lika gärna passa på att byta.
Har iaf. fått nått vettigt gjort i veckan då jag klarade uppkörningen lastbilskortet i tisdags, gick som en dans och uppkörningsledaren sa att uppkörningen med släp bara blir en ren formalitet för min del.
Nu har han inte sett mig backa med släp vilket inte går då bra, jag anser ju själv att jag är kungen när det kommer till att backa med släp men när man har dolly på släpet är det nå helt annat. Blir att träna lite mer innan CE uppkörningen, och framförallt måste man ju greja teorin först.
Motor i fråga är en Caterpillar 3116, Ponsse körde ju med Cat motorer fram tom. år 2000 tror jag det var då man bytte till Mercedes.
Injektorer skiljer ju sig lite från vanliga spridare, här är det inte pumpen som ger trycket utan det skapas i själva injektorn.
Såklart ska det till en del specialverktyg för demontering och montering och Pon (Caterpillar) är stenhårda på att inga verktyg lånas ut till skillnad mot tex. Swecon (Volvo).
Bara att boka tid hos Pon då så att dom kan skicka ut en gubbe att göra jobbet, nja, det var inte riktigt så enkelt.
3-4 veckors väntetid var det visst i Kiruna så jag blev hänvisad till Boden, 30 mil söderut,där var det oxå ont om folk så dom tipsade om diverse mek firmor som kunde tänkas göra jobbet.
Ingen av dessa firmor hade dock dom verktyg som krävdes så jag hamnade återigen hos Pon i Boden, dock kan tilläggas att det inte ska kosta mer beroende på varifrån servicekillen kommer.
Bokar jag service i Kiruna så ska jag betala från Kiruna oavsett varifrån gubben kommer, nu verkar det dock som om det är nån från Kiruna som kommer i alla fall.
Dom kunde inte ge något exakt datum men lovade att jag skulle få jobbet gjort inom snar framtid, först skulle man dock kontrollera att alla specialverktyg fanns hemma.
Jag får demontera och förbereda så gott det går innan dom kommer, då tjänar man kanske nån timme och sen är det inte så mycket annat att göra i garaget i för tillfället.
Nya minifarman har installerats i Caddyn men jag har inte testat den än, har ju ingen maskin att tanka för tillfället.
Den ska tankas med riktig diesel då man på OKQ8 äntligen insett att man inte kan ha inblandning av RME dvs. rapsolja vintertid, vet inte om det är så överlag men här är iaf all diesel fri från RME inblandning fr.o.m. 1 december på OKQ8.
Man har väl upptäckt att man börjar förlora kunder och även jag som varit trogen kund i 19 år hade tänkt byta leverantör för att få tanka blankdiesel från pump.
Av samma anledning bytte jag bränslefilter till både motor och värmare igen trots att jag gjorde det i höstas, föregående ägare rekommenderade täta byte av bränslefilter och att alltid ha nått extra i reserv hemma.
Måhända att Cat har tätare filter dom sätter igen snabbare?
Nu när maskinen ändå bara står så kan man ju lika gärna passa på att byta.
Har iaf. fått nått vettigt gjort i veckan då jag klarade uppkörningen lastbilskortet i tisdags, gick som en dans och uppkörningsledaren sa att uppkörningen med släp bara blir en ren formalitet för min del.
Nu har han inte sett mig backa med släp vilket inte går då bra, jag anser ju själv att jag är kungen när det kommer till att backa med släp men när man har dolly på släpet är det nå helt annat. Blir att träna lite mer innan CE uppkörningen, och framförallt måste man ju greja teorin först.
11 kommentarer | Läst 3649 ggr