Skördare

Valmet 862, Med 945 aggregat

7 inlägg 6040 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 862, Med 945 aggregat

ThommE  
#115099 Tjenare,
Jag och två kompisar har köpt oss en skördare för vi tycker vi har alldeles för mycket fritid. :lol:
Är det nån här som har mycket erfarenhet av denna skördare? vanliga fel?
Vi har kört med den i cirka 10 minuter var innan vi backade in den i ett varmgarage,
några av problemen som var med den är att diameter mätningen inte fungerade, lite sprickor här och var, samt att dom flesta lagrena i aggregatet var slut.
Så efter att ha fixat och donat på med aggregatet så börjar det närma sig att köra ut skördaren,
men vårat problem är hur vi ska slipa kedjorna, att handfila en maskinkedja verkar inte så lätt, jag har varit i stan och jagat runt på en filmall halva dagen utan framgång.
Så är det nån som handfilar överhuvud taget? eller är det bara vi som är för snåla för att köpa en riktig slip? :)
svärdet är ett swedol 17",
kedjan är 64 drivlänkar 2mm,
ni som har ett 945 aggregat, vad kör ni med för svärd och kedjor? och spårdrivhjul?
hur får man tag på ett uppdaterat virkesfil till datorn då? wmu 512 är det till skördaren.
Det lär säkert dyka upp fler frågor om denna skördare allt eftersom vi lär oss :)

Bild


http://multimedia.campus.ltu.se/magnus/skordare/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862, Med 945 aggregat

Kse  
#115117 Kolla efter sprickor i ramen vid pendelaxeln, då du har fullt flex på framaxeln så hamnar all belastning där.
Var noga att se efter att drivningen mellan motor och främre hydralpump är glappfri, svår att få tag på idag och går lätt sönder om upphängningar till motor och converter börjar bli dåliga. Har lite grejer liggandes, bla en dator, lite kopplingsboxar, instruktionsbok till vmm1100.
Snåla inte utan köp en slipmaskin, funkar inte i längden att handfila. Du får en enklare slipmaskin för runt 2000:-

Avatar Fallback

Re: Valmet 862, Med 945 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115184 Ni har möjligen inte köpt skördaren i överkalix? :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 862, Med 945 aggregat

ThommE  
#115185
Valmet 890 skrev:Ni har möjligen inte köpt skördaren i överkalix? :)


Det är inte helt omöjligt! ;) såg den på blocket så vi var tvugna att fara och titta på den, och den såg ut att passa oss bra! vet du nått om den? hur den har gått och så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862, Med 945 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115345 Haha coolt i sånt fall, isf är det nämligen min pappa och farbror som köpte den ny och körde den i typ 18000 timmar. Det var den första skördaren de hade, sen såldes den åt dom som du köpte den av om det nu är den.
Jag vet ju inte så himla mycket om den, är lite för ung för det, mer än att man åkt en del i den när man var liten, men ibland minns dom tilllbaka och så kommer det några nostalgiska minnen från "gamla bettan" ;)

Avatar Fallback

Re: Valmet 862, Med 945 aggregat

ThommE  
#115346 Vi är då tredje ägarna, så det är inte helt omöjligt.. det var ett 935 aggregat på den tidigare, men ägarna innan oss bytte till ett nyare :) du har förstås inga bilder på den sen ny? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862, Med 945 aggregat

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115355 Nog är det gamle bettan då. vet att de förra ägarna blev ponnse ägare här i höstas....
Nja jag vet inte kanske kan finnas några gamla foton hemma hos mina föräldrar isf. Jo jag vet att de bytte till ett 945 för några år sen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).