Virkesmätning och Matrisfub

Lathund sågat virke

12 inlägg 33281 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lathund sågat virke

newline  
#114122 Jag har letat och letat men hittar inget så nu frågar jag istället!
Och jag undrar om någon har en lathund eller vet vart man kan få tag på en där man kan se hur många löpmeter av tex 50*100 det går per kubik?

Tack på förhand



   TS
Avatar Fallback

Re: Lathund sågat virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114125 Det går tvåhundra det räknar man lätt i huvet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Lathund sågat virke

newline  
#114128 Men tänkte mer eftersom att man jobbar på ett mindre sågverk och det är ganska många olika dimensioner att hålla koll på ^^
Använde 50*100 som ett exempel bara :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Lathund sågat virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114130 Lätt att göra själv om du sätter dig att räkna lite.

Avatar Fallback

Re: Lathund sågat virke

haggloader  
#114144 Här har du beräkning för panel bl a:
Under beräkningshjälp.
http://www.norra.xlbygg.se/

Användarvisningsbild

Re: Lathund sågat virke

Camwood  
#127779 :?:
newline skrev:Jag har letat och letat men hittar inget så nu frågar jag istället!
Och jag undrar om någon har en lathund eller vet vart man kan få tag på en där man kan se hur många löpmeter av tex 50*100 det går per kubik?

Tack på förhand

:ugeek: Hur många lpm går det på en m3?
Beräkna.. tex, 25x175 till antal lpm per m3 :?: 25x175= 4 375 = 4,375 Dela talet 1 med 4,375 = 0,228 =228 lpm :grin: Rent praktiskt så har jag en miniräknare i fickan jämt när jag håller på med virke för att räkna fram och baklänges med alla mått :grin: Köp en billig för dom slits mycket med allt sågdamm mm :roll:

Avatar Fallback

Re: Lathund sågat virke

Nolltax AB  
#127826 Ta en kartongbit å en kniv.
Skär ut en kartongbit som är en meter bred å en meter hög.
Linjal å penna. En bräda, 100 mm. Ett streck vid 100 mm. 10 såna streck blir en meter.
Linjal å penna. En bräda. 50 mm hög. Ett streck vid 50 mm. 20 såna streck blir en meter.
Tio streck på tvären å tjugo streck på höjden. tio gånger tjugo är lika med tvåhundra.
Håll upp kartongbiten framför nunan å räkna strecken. Djupet, löpmetern, finns där per automatik....

Användarvisningsbild

Re: Lathund sågat virke

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127841
Camwood skrev::?:
newline skrev:Jag har letat och letat men hittar inget så nu frågar jag istället!
Och jag undrar om någon har en lathund eller vet vart man kan få tag på en där man kan se hur många löpmeter av tex 50*100 det går per kubik?

Tack på förhand

:ugeek: Hur många lpm går det på en m3?
Beräkna.. tex, 25x175 till antal lpm per m3 :?: 25x175= 4 375 = 4,375 Dela talet 1 med 4,375 = 0,228 =228 lpm :grin: Rent praktiskt så har jag en miniräknare i fickan jämt när jag håller på med virke för att räkna fram och baklänges med alla mått :grin: Köp en billig för dom slits mycket med allt sågdamm mm :roll:

Varför hålla på att dela med 1000 två gånger? En enklare regel vore väl att ta breddxtjocklek/1000000 (om man räknar i mm) och sedan trycka på 1/x-kappen så fär man svaret direkt. Om man däremot är ute och jagar löpmeter per fub eller något sådant så är det ju helt andra schabloner som gäller, där man dessutom måste ta hänsyn till om man sågar med kedja eller band.

Användarvisningsbild

Re: Lathund sågat virke

Torparn79  
#127890
Nolltax AB skrev:Ta en kartongbit å en kniv.
Skär ut en kartongbit som är en meter bred å en meter hög.
Linjal å penna. En bräda, 100 mm. Ett streck vid 100 mm. 10 såna streck blir en meter.
Linjal å penna. En bräda. 50 mm hög. Ett streck vid 50 mm. 20 såna streck blir en meter.
Tio streck på tvären å tjugo streck på höjden. tio gånger tjugo är lika med tvåhundra.
Håll upp kartongbiten framför nunan å räkna strecken. Djupet, löpmetern, finns där per automatik....

^:)^ ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Lathund sågat virke

Camwood  
#128221
th skrev:
Camwood skrev::?:
newline skrev:Jag har letat och letat men hittar inget så nu frågar jag istället!
Och jag undrar om någon har en lathund eller vet vart man kan få tag på en där man kan se hur många löpmeter av tex 50*100 det går per kubik?

Tack på förhand

:ugeek: Hur många lpm går det på en m3?
Beräkna.. tex, 25x175 till antal lpm per m3 :?: 25x175= 4 375 = 4,375 Dela talet 1 med 4,375 = 0,228 =228 lpm :grin: Rent praktiskt så har jag en miniräknare i fickan jämt när jag håller på med virke för att räkna fram och baklänges med alla mått :grin: Köp en billig för dom slits mycket med allt sågdamm mm :roll:

Varför hålla på att dela med 1000 två gånger? En enklare regel vore väl att ta breddxtjocklek/1000000 (om man räknar i mm) och sedan trycka på 1/x-kappen så fär man svaret direkt. Om man däremot är ute och jagar löpmeter per fub eller något sådant så är det ju helt andra schabloner som gäller, där man dessutom måste ta hänsyn till om man sågar med kedja eller band.

Räknexemplet som jag visade var bara för att visa ett sätt att räkna!! Man kan andvända miniräknareren på flera sätt :shock: Och de e bra för alla tänker inte samma(siffror-slang = nuffror) sak när det jäller nuffror :grin:
Men mitt exempel visar det mattimatiska antal lpm per m3 :ugeek: Det praktiska är något helt annat :grin: Som
du beskriver :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lathund sågat virke

Camwood  
#128224
Nolltax AB skrev:Ta en kartongbit å en kniv.
Skär ut en kartongbit som är en meter bred å en meter hög.
Linjal å penna. En bräda, 100 mm. Ett streck vid 100 mm. 10 såna streck blir en meter.
Linjal å penna. En bräda. 50 mm hög. Ett streck vid 50 mm. 20 såna streck blir en meter.
Tio streck på tvären å tjugo streck på höjden. tio gånger tjugo är lika med tvåhundra.
Håll upp kartongbiten framför nunan å räkna strecken. Djupet, löpmetern, finns där per automatik....

Låter som du häcklar ny teknik ??? :?: Eller är det en poäng att vara gammeldags eller är du och jag från olika tidsåldrar??? :?: :grin:Och kom inte och sej att du e ´snabb e´huvet för då skulle du inte behöva någon j,va, kartongbit :geek:

Användarvisningsbild

Re: Lathund sågat virke

BYSTUGA  
#818467 Ibland sågar jag stockar, från träd som blåst ner, hos en granne med cirkelsåg. När jag sedan beräknar kostnaden så mäter jag upp plank enligt dimensionen i tum. 2"x4", 2"x5", 2"x6". Bräderna bryr jag mig inte om för det blir mest virke med vankant. Vad jag har funnit är att om jag värderar. sågningen enligt följande
2x4: 8:-/meter
2x5: 10:-/meter
2x6: 12:-/meter
2x7: 14:-/meter
Så har jag 1" bräder utan kostnad.
Om jag sedan skall sälja så kan jag dubbla eller tredubbla "priset" för att få något för mitt arbete och råvara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).