Virkesmätning och Matrisfub

Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

8 inlägg 15214 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Kolmila  
#107382 Hej!

Som intresserad av att köpa skog omkring där jag bor, så har jag tittat på en del alternativ. Nu är jag dock nybörjare på just klassning av skog och behöver hjälp att tolka vad dessa uttryck exakt betyder:

Överstånd / skikt

samt förkortningen

ÖF

Är det någon som kan hjälpa mig här så blir jag mycket glad!

mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107383 Fröträd, så kommer det plant under. Det ger två skikt.

ÖF = Överfröståndare

Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Kolmila  
#107385 Tack för snabbt svar!

Så överstånd/skikt och ÖF är alltså exakt samma sak och betyder ungefär "nyligen avverkat med kvarstående fröträd"?

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107387
Kolmila skrev:Tack för snabbt svar!

Så överstånd/skikt och ÖF är alltså exakt samma sak och betyder ungefär "nyligen avverkat med kvarstående fröträd"?

mvh


Ja det är samma sak, men det behöver inte vara nyligen avverkat.

Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Kolmila  
#107388 Ok.

Stort tack! Inte ens min bankman som säger sig arbeta med skog visste det. Mycket märkligt.

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107392 Överstånd/skikt kan också vara så att det är "skräpskog"? Tex igenvuxen gammal hagmark med ett antall stora tallar elller aspar på och sly under. Har sett det uttrycket på nån gammal skogsbruksplan från början av 90 här hemma...

ÖF betyder nog fröträdsställning.

Oavsett vilket tycker jag du borde gå över fastigheten ordentligt med skogsbruksplanen i handen. Är ju inte säkert att allt stämmer som står där!

Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

kanita  
#304515 När det gäller kröken så gäller följande. Om kröken är mer än 20 cm så blir det klass 4 i tall och klass 2 i gran. Om kröken är mer än 120 cm så är det vrak. I klentimmer så är gränsen för vrak 90 cm. Observera att det fortfarande måste finnas minst 280 cm rak stock att såga! Det innebär att en stock som är 310 cm får ha en krök på max 30 cm, annars blir det vrak. En stock som är 370 cm lång får ha en krök på max 90 cm innan vrakning. Om det är en krök mitt på stocken så blir det alltså vrak. Rotstockar brukar tåla mer krök i rotändan på en stock. Det är mycket fläsk där... Och ja. Kröken är skitsvår att bedömma. Det kräver lång erfarenhet och bra mätutrustning och kunskap. Men om du lägger ut måttbandet mitt på toppcylindern och mäter där med klaven så får du deiametern under bark - 1cm= sågcylindern. Sedan kan man med klaven mäta sig fram var någonstans stocken börjar att såga ut sig. Det är krångligt, svårt och tidskrävande. Jag vet. men kan vara nyttigt att göra ibland. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vad betyder "överstånd / skikt?" och ÖF?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304519 Bra info, och valkommen till forumet! :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).