Skördare

Valmet 911; Körtips!

7 inlägg 5604 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 911; Körtips!

Jakob_Patring  
#106903 Jag har nu kört en Valmet 911.2 i 4 veckor nu (Praktik) och ska nu fortsätta köra under en provanställning. Det jag har märkt är att det är lite annorlunda att köra en valmet-skördare i en gallring jämfört med en H-8 på många sätt. Det jag har gjort hittills i en gallring med valmeten är att ta alla dem träd jag når med kranen framåt och snett framåt. Därefter åker jag fram en bit för att ställa kranen i 90 graders vinkel (I förhållande till basmaskinen) för att ta dem träd som står direkt åt sidorna, eller bakom dem träd som jag vill spara.

Är det ett felaktigt arbetssätt? Finns det annat man bör tänka på när man kör en skördare med en kran som sitter monterad på hytten?

Tack på förhand! :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911; Körtips!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106954 Enligt dem som "kan" så ska man köra allt i framför sig sedan allting 90 grader och mata mot dig för att få bästa produktivitet. Tar du snett framför dig så går du ju över samma stubbe igen när du tar rakt ut från maskinen som du tog när du tog snett framför dig. annars är det väl inget annat så jag kommer på nu som man bör tänka på.

Mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: Valmet 911; Körtips!

Anton7477  
#106986 Är marken bra så den bär skotaren ska du mata så mycket som möjligt mot dig istället för att dra det över vägen det sparar mycket tid. Koppla även in rotatorn så du styr maskinen med nedre vänstra marängen och kan köra rotatorn samtidigt som du flyttar maskinen. Har du sen vätska i hjulen kan du bära dig riktigt dumt åt den står en då till skyllnad från en h8.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911; Körtips!

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107163 Om man skall plocka träd skymd bakom huvudstammarna, skall man:

A: Köra hyttilten manuellt så att kranen går runt huvudstammen (liknande Cranab Access).

B: Rulla fram så att man kan kommer fram med aggregatet och plocka trädet och sen rulla tillbaka medan man lyfter ut.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag föredrar metod B men jag vet inte om det är den lämpligaste då min äldre och mera erfarna kollega tillämpar och förespråkar metod A.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911; Körtips!

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107167
Mickael skrev:Om man skall plocka träd skymd bakom huvudstammarna, skall man:

A: Köra hyttilten manuellt så att kranen går runt huvudstammen (liknande Cranab Access).

B: Rulla fram så att man kan kommer fram med aggregatet och plocka trädet och sen rulla tillbaka medan man lyfter ut.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag föredrar metod B men jag vet inte om det är den lämpligaste då min äldre och mera erfarna kollega tillämpar och förespråkar metod A.


Jag kör med både och, beroende på hur terrängen är och hur man står.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911; Körtips!

ollonet  
#107170 Tänk på att du skall hela tiden sträva framåt. Backa inte i onödan. Det är lätt med hyttmonterad kran att få ovanor.
Om riset behövs i vägen kan du vid matning mot dig ta med rishögen ut.Aggregatet skall ju ändå ut.
Då kan du lägga riset på rothalsarna ordentligt :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 911; Körtips!

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107171 Alltså är det inte helt fel att tillämpa B-metoden när förutsättningarna finns?

Annars kan man argumentera att man skall minimera maskinförflyttningarna och maximera krankörningen. Gallra klart inom arbetsområdet och sen flytta maskin en bit framåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).