Vedmaskiner, flishuggar

japa 300a

25 inlägg 11342 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105514 Hej!

Ringde just och kollade pris på japa 300a och en japa 300 Road, är de nån som har en Road och är de värt de extra pengarna för att få ett bättre chassie tror de skulle ha ca 7600+moms för chassiet som klarar 80knyck då...

kisaved.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Henrik Petersen  
#108261 Hej kisaved!!

Om jag minns rätt får 300a framföras i 60km/t och 300 road i 80km/t. Men ingen av dom går väl att regga i Sverige, eller har jag fel??. Om inte så är det ju 30km/t och LGF skylt som gäller. Det som är lite farligt med dette
är ju att i 41 km/t kan man bli av med körkortet. Annars är det ju rigtigt fine maskiner, fast jag tycker dom är lite väl dyre for sin storlek om man ska köpa till listpris. Sen tycker jan ju att den är "felvänt" på chassiet, när du har kört upp en hög med transportören och ska åke därifrån, var ska du då fäste draget??. Ju mitt i vedhögen, det tycker jag är dårligt tänkt. MEN jag tycker ändå inte det är någon dårlig maskin, jag beställte ju en själva i våras,
men avbeställte den då dom inte kunde leverera. Ett tips kolla ochså priset på hakkipilka Hawk det är samma maskin fast "spegelvänt".Lykka till med köpet, det är altid kul med nya maskiner, men jag tror inte du får högre kapacitet än du har med en Kisa vedkombi.

Henrik

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108325 njea den utan fjädrande chassie är bara 30km, den andra 80 och har fjädrande chassie och bättre axel tydligen. men kostar 7600+moms mer.
Priset jag fått är 56500+moms för maskinen, lev nångång i januari eller så...

Kisan är såld sen ett par månader tillbaka :)

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Henrik Petersen  
#117512 Hur gikk det kisaved??
Köpt nogån ny maskin än ??. Antager att du har sett att den är på kampagn nu till 50000

Henrik

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117513 jepp, den är är två veckor försenad, kommer ibörjan av nästa vecka har de lovat... jag köpte den med den "bättre" vagnen dvs inte den billigare av de, så jag får ge 56000+moms

kisaved

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Henrik Petersen  
#117516 Grattis till köpet :-bd .
Verker vare en smidig maskin som jag tror du kommer bli nöjd med. Vi får väl en rapport när du börjer köra med den.

Henrik

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117519 ja, de kommer bilder med, hoppas verkligen jag blir nöjd med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118403 admin för ursäkta, men BILDHANTERINGEN suger på skogsforum.se... och väldigt lite plats att lägga upp bilder på, samt väldigt krångligt..

jag la upp mina bilder här, väldigt smidigt! helt klart nått och ta efter..


kisaved :)

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Henrik Petersen  
#118518 Hej kisaved eller ska vi säge japaved nu??? :grin: .

Grattis till nyforvärvet, snygg liten maskin. En fråga bare? går det att regga den i Sveriga, ska du hyra ut den eller varfor har du köpt med den "dyra" axlen?.

Henrik

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118887 hehe, bättre å köpa de bästa grejorna som finns när man ändå köper, förmodligen kommer jag hyra ut den med, bara med chafför dock, annars kör folk sönder grejorna, och skiter i att betala...

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Månskensbonnen  
#119259 Du gjorde helt rätt som kostade på den dyra hjulaxeln, köpte en japa 300 med den mindre axeln i maj förra året, är nästan helt nöjd med den. Henrik Petersen har helt rätt när han säger att draget sitter i fel ände, men med den lilla axeln vill jag helst inte dra den några längre sträckor, den är vinglig som fan. Annars kapar å klyver den till full belåtenhet. En annan lite udda konstruktionslösning är stödet till transportören som blir i vedhögen, de e knöligt å flytta maskinen när man kört en 5-6 m3. Funderar på att bygga om å sätta dit en annan axel under klyven å flytta draget till andra änden på maskinen samt en vinsch till transportören, borde bli mer lättjobbat. :smile:

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119335 läste på axeln igår, de står att den klarar 140Km/h :)

sen de här med att man klyver åt fel håll vet jag inte, jag har inte draget i vedhögen , dvs den inte änden man klyver åt.
Eller har jag fattat er fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: japa 300a

Månskensbonnen  
#119356 Jag har en 300E med den klena axeln där sitter draget under transportören, det plockar man bort annars går inte transportören att fälla ner. Trodde 300a va samma maskin men jag kanske tar fel, det har hänt förr. :roll:

Avatar Fallback

Re: japa 300a

Henrik Petersen  
#119383 Kisaved!

Kikade på dina bilder, din maskin är inte samma som den jag har kollat på tidigare. Den har draget i samma enda som transportören, din maskin verker vare av en annan konstruktion (bättre) :grin:

Henrik

Avatar Fallback

Re: japa 300a

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119419 okay, tack då verkar de ha fixat den "buggen" :)
nått som är störigt är att transportören inte har en wire eller vinsch istället för stödbenet, men de går ju att fixa :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).