Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Vida avverkar så här...

2108 inlägg 564797 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105394 En tid framåt kommer omständigheter från en gallringsavverkning som Vida gjort att beskrivas tämligen ingående och tydligt. Syftet är att lära av andras avverkningar och virkesköpares (Vida) agerande.
Bakgrund:
Besvärande och ihärdig påverkan från inköpare gjorde att skogsägaren skrev på kontrakt för 350 m3 gallring. Ca 8 ha. 15 dec. är kontraktet underskrivet.

- I mars-maj (tjällossning) utfördes gallringen av en maskin som var mycket gammal och krävde mycket stillestånd.

- Här började den tämligen orutinerade och äldre skogsägaren att undra hur kostnaderna kommer att belasta honom.
- Eftersom två förskott bara fick blir 11.000 kr tillsammans var oron för nettot tämligen stor hos skogsägaren. I kontrakten var inte lovat mer än att ”gallringen skulle ge ett netto och inte ett minusresultat”.

- När sen det var utländska röjare/huggare där under lång tid ökade oron. Markägaren kunde inte tala med dessa röjare.
- Utslitna knä i den gamle skogsägaren hindrade honom från att gå omkring i skogen.
- Skogsmaskiner körde rakt över stängsel för hästar utan att öppna eller ens lägga ner gärdesgård.
- När grova träd i kanten av hästhagen fälldes manuellt ut i hagen över gärdesgård (i stället för att användas i körstråk i blöt terräng) och riset lämnades på betet då kom besvikelse och ilska upp i nivå som krävde kontakt med Vida.

Mer följer.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105433 Låter som riktiga proffs som gärna vill ha mer uppdrag i området..
Hur kan en gammal maskin ge högre avverknings kostnad än en nyare? lär ju snarare va bra mycke billigare /m3.
Vad ska man göra mot den utländska arbetskraften? få svenskar vill jobba med dom villkor/ersättningar
skogsägare är villiga att erbjuda för skogvård..

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

New holland patu  
#105439
ume skrev:Låter som riktiga proffs som gärna vill ha mer uppdrag i området..
Hur kan en gammal maskin ge högre avverknings kostnad än en nyare? lär ju snarare va bra mycke billigare /m3.
Vad ska man göra mot den utländska arbetskraften? få svenskar vill jobba med dom villkor/ersättningar
skogsägare är villiga att erbjuda för skogvård..


Kör han på timme så blir det dyrt med stillestånd....

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105440
ume skrev:Hur kan en gammal maskin ge högre avverknings kostnad än en nyare? lär ju snarare va bra mycke billigare /m3.

Läser jag din fråga fel ber jag om överseende.
Men oron från skogsägaren om kostnad för skördaren var en känsla baserad på att det blir lite inkomster till entreprenören när maskinen inte presterar och att detta kunde leda till "saltad" faktura. Detta är dock inte bekräftat i slutredovisning. Dock inte tecken på låg m3 kostnad heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2 Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105508 Fortsättning från första inlägget.

Vida medgav att gärdesgården hanterats fel och lovade att den skulle lagas och riset skulle plockas bort. I två dagar var där folk och lagade och plockade.
Ändå plockades inte allt ris upp så markägaren ansåg att han måste plocka upp mer så han senare kunde köra med maskin och slå av gräset.
Detta var första kontraktsbrottet på avverkningen. I kontraktet stod att ”gärdesgårdar och inägor inte skulle skadas utan tvingande skäl. I så fall skulle åtgärd ske”, vilket inte gjordes självmant.
Total kostnad blev 5-6.000 kr för slarvet.
-----
En dag kommer inköparen och vill lämna pengar (kontant) för björkmassaved, som han sålt som ved till en bekant, från skogsägarens avverkning. Utan att dessförinnan kontakta skogsägaren!
Här skedde andra kontraktsbrottet på avverkningen.

Markägaren undrade då vem som kört bort denna veden men fick inget namn.(Han ville söka mer klarhet.)
Markägaren undrade då vem som mätt veden men fick inget namn.
Markägaren undrade då vem som köpt veden men fick inget namn.
Markägaren vände på klacken och gick.

Några dagar senare kom inköparen hem till skogsägaren och ville överlämna ersättning (mörk nyans på pengarna) för veden. Skogsägaren frågade om transportör, mätare och köpare igen men fick avspisande svar.
Eftersom skogsägarens mycket gamla moder dött någon dag före var han i psykiskt dålig form så han bad inköparen ”fara……….”

Fortsättning följer

   TS
Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105531
Bertilsson skrev:
ume skrev:Hur kan en gammal maskin ge högre avverknings kostnad än en nyare? lär ju snarare va bra mycke billigare /m3.

Läser jag din fråga fel ber jag om överseende.
Men oron från skogsägaren om kostnad för skördaren var en känsla baserad på att det blir lite inkomster till entreprenören när maskinen inte presterar och att detta kunde leda till "saltad" faktura. Detta är dock inte bekräftat i slutredovisning. Dock inte tecken på låg m3 kostnad heller.


Jo du förstod nog rätt. Oftast körs de väl me gamla maskiner för att kunna sänka avv.priset å på de sättet skaffa lite mer jobb..
Trodde bara att dom flesta skrev in avv. kostnad å garanterat lägsta betalning för virket i kontrakten.
Å kör man på timme får man hoppas att de är g15..

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105533
ume skrev:Jo du förstod nog rätt. Oftast körs de väl me gamla maskiner för att kunna sänka avv.priset å på de sättet skaffa lite mer jobb..
Trodde bara att dom flesta skrev in avv. kostnad å garanterat lägsta betalning för virket i kontrakten.
Å kör man på timme får man hoppas att de är g15..

Principiellt vill jag bara hålla med dej.
Min uppfattning är dock att i gallring (som jag nu skriver om) är det inte lätt att veta vad kostnaden blir när man inte vet vilka träd som avverkas. Därmed är också virkesvärdet lika svårt att spika.
Är det fasta priser vet jag att arbetsledningen vill pressa föraren till att "dra sej mot höggallring".
Risken är stor att skogsägaren "är ett drag efter" i detta spelet.
För 10 år sedan upplevde jag inte att dessa risker fanns bland de jag arbetade med.
Att få besked om högsta kostnad och lägsta pris känns dock som en skälig trygghet.

Följetongen om Vida här kommer nog att bli lärorik om läsare vill lära av andras misstag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vida avverkar så här...

Skogshuggarn  
#105548 Säljer virkesköparen oinmätt virke till "bekanta" utan redovisning till ägandeparten, så borde det väl falla under "8 kap 8 § Brottsbalken", om sk "egenmäktigt förfarande" och därmed rendera i böter/max 6 månaders fängelse?.
Man undrar dessutom hurpass vanligt det är att folk med sas "psykisk ohälsa" råkar (extra) illa ut i dylika affärer?.

Vår tids "baggböleri"???,,,,,

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105589
Skogshuggarn skrev:Säljer virkesköparen oinmätt virke till "bekanta" utan redovisning till ägandeparten, så borde det väl falla under "8 kap 8 § Brottsbalken", om sk "egenmäktigt förfarande" och därmed rendera i böter/max 6 månaders fängelse?.
Man undrar dessutom hurpass vanligt det är att folk med sas "psykisk ohälsa" råkar (extra) illa ut i dylika affärer?.

Vår tids "baggböleri"???,,,,,

Eftersom ersättning inte kommit ännu är ärendet något känsligt. Därför lite förtydligande.
"Positivt" är att inköparen avsåg ersätta i efterhand.
Negativt är att det inte helt nämnts när gärningen gjordes.
Bevisligen är gärningen gjord. Storlek 13.01 m3.

Denna sorts handling har hänt förr.

Under sunda former vet jag att ibland har kontakt förmedlats till vedköpare med skogsägarens vetskap när det varit icke leveransgill volym eller icke kurant vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105600 Fortsättning från nummer 2;

I slutet av avverkningen begärde skogsägaren att få produktionsrapport, prisfil och kalibreringsfiler.
Troligen anade Vida att det kunde bli problem så några filer/uppgifter kom inte.
Påminnelse gjordes men inget resultat.

Distriktschefen fick ta hand om uppgiften att lämna slutredovisningen vid köksbordet.
Varje blad i redovisningen påstods indikera att allt blivit bra. Skogsägaren bara mins hur snabbt tjänstemannen bläddrade i de över 40 bladen.
En lugn och förtroendeingivande allmän ton framfördes. Sannolikt utstuderat och avsiktligt eftersom det har använts flera gånger senare som synpunkt från Vida: ”Skogsägaren var så belåten”. Men efteråt inser skogsägaren att han inte fick möjlighet att förstå eller se vrak, längder, sortimentsfördelningar etc.
(Självklart inser skogsägaren att han var för orutinerad vid förhandling, ”modern” avverkning, kostnader, mätsedlar, redovisning etc.)
Detta kan läsare här lära sej av och försöka undvika.

Skogsägaren begärde vid slutredovisningen besked angående den självsvåldiga försäljningen av björkveden åter ville han ha namn på transportör, mätare och köpare men fick inte dessa namn denna gång heller.

Inga av de begärda filer/ uppgifter var ens med vid slutredovisningen. Skogsägaren begärde med kraft att nu ska dessa fram. (Trots uttryckt besvikelse om ovanstående påstår Vida att skogsägaren ”var så belåten”.

Fortsättning följer

   TS
Avatar Fallback

Re: 4 Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105660 Fortsättning från nummer 3;

Påminnelser sker om begärda avverkningsuppgifter men kommer inte.
Men efter ca 3 månader kommer besked angående björkmassaveden som inköpare själv sålde till ved.
Ett lokalt åkeri som är knuten till Vida har kört veden.
Chauffören har mätt veden.
Köparen är en granne till inköparen.

Ytterligare en märklig sak har skett omkring denna veden, vilket vi undersöker just nu. Vi återkommer.

Nu börjar jag begära uppgifter från Vida. Chef på Vida försvarar sej med att möte skall komma till stånd. Då vill Vida förklara sej.
Jag behöver de sen 3 månader begärda avverkningsuppgifterna för att kunna delta i samtal med Vida. Vida vägrar skicka med motivering att de vill att vi träffas först.
Erfarenheter från liknade läge utan egen möjlighet till insikt, är att sådana träffar blir ”föreläsning” från köparen och de avfärdar fortsatta aktiviteter med, att mer finns inte att diskutera.

Jag propsar på uppgifter men får vid upprepade svar från chefen att jag personligen skall besöka inköparen: ”Han har alla uppgifterna kring objektet”!
Jag anser då att om uppgifterna finns kan filerna mejlas till mej. Därefter kan vi diskutera.
Därför kräver jag hos inköparen, med angivande av sista leveranstillfälle, att uppgifterna skall skickas mej. Mejlet kvitteras av inköparen men inga uppgifter kommer.

Nu är måttet rågat. Jag meddelar koncernchefen Santhe Dahl hur ärendet misskötts. Han skickar mejl mitt i natten till hela personalen på lokalkontoret och skriver: ”Förutsätter att du sänder all info till skogsägaren imorgon med kopia till mig, om inte hör jag från dej.”

Hur tror ni det gick?

Fortsättning följer

   TS
Avatar Fallback

Re: 5 Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105835 Spänningen är olidlig från nummer 4;

Inga kompletta avverkningsuppgifter fanns hos inköparen den1 sept. från avverkning som avslutades mitten av maj, trots chefens upprepade löften tidigare. Det var simpelt och vilseledande.
Onekligen bör man studera även följande inlägg för att se vad Vida gör
viewtopic.php?f=112&t=8424&st=0&sk=t&sd=a

På kvällen vid 18-tiden 1 sept. kommer dock en ödmjuk inköpare med en halv (rödrandig) prislisteutskrift från skördaren (papperet tog slut). (Onekligen liknar det Tudde och Mudde där det också bara bidde en tumme.)

Eftersom samtalet med inköparen handlade om mer än avverkning var detta samtal ändå något värdefullt och gav lite bonus vid senare tillfälle.
Men mer avklädd än så här kan väl knappast ett företag bli. Det offensiva Vida.

Uppenbart har tidigare förhalning från berörda på Vida från mitten av maj, bara haft ett syfte, att göra det så besvärligt att den gamle skogsägaren skulle ge sej.
Den gamle skogsägaren har nu frikostigt och länge berättat om vad Vida gjort och inte gjort när han ätit på matserveringen etc.
Många skogsägare i bygden har frågat honom och mej om hur Vida försöker lösa problemet.
Ilskan har vuxit i bygden och det inträffade har triggat den gamle mannen med ömmande knä.

Ännu är det mycket kvar att beskriva runt det inträffade.
Försök att fundera nu och senare om du kan drabbas av liknande som denne alldeles för godtrogne mannen som trodde att han kunde få en lönsam och bra avverkning utförd efter att inköpare ”sålt in sej”.
Försök att undvika dessa fasoner som beskrivs.
Du må gärna här bidra med dina förslag i form av råd till andra skogsägare.

Fortsättning följer

   TS
Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105920 Konspiration är en kraftig synonym för det som skett men inte utan dragning åt det hållet.
Vi tror dock att Vida kände befogad oro när förstörelsen på flera hundra m gärdesgård krävt återställning och avverkningsuppgifter begärts som tyder på att någon som kan läsa dessa filer är inblandad och detta kan betyda ytterligare avslöjanden.

Kort syftning på tidigare skrivet omkring fel som Vida kan tänkas skämmas för;
1 Att inte styra undan med maskin när man närmar sej fungerande gärdesgård har väckt vrede hos markägaren.
2 Att inte ens kunna stiga av maskin och lyfta upp gärdesgårdsstolpar och lägga ner tråd mot marken tyder på någon form av lättsinne.
3 Nettovärdet på träden som på annat ställe fälldes över gärdesgård är tveksamt värd mer än kostnad för att återställa gärdesgård.
4 Ris från dessa träd kunde varit till nytta om träden fällts i motsatt riktning för körning i blöt mark. Detta område på kanske ½ ha blev nu inte gallrat.
5 Självsvåldig bortforsling av ved till kompis är beteende som är stöldbetonat.
6 Ännu vet vi inte om mer ved etc. sålts till utomstående från skogsägarens avverkning.

Utöver ovanstående skadegörelse och egenmäktiga förfarande visste Vida om flera andra fel som begåtts liksom brister i skördare etc.
Att Vida ville bromsa insyn i ytterligare fel förefaller uppenbart. Dessa kommer snart att beskrivas.
Visad likgiltighet under ca 3 månader var provocerande, vilket borde framgå av det som skrivits redan.
Fundera på varför fel efter fel uppstår?
Kan dessa hända hos dej?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vida avverkar så här...

Knegarn  
#105935 detta är ju värre änn att vänta på ett nytt avsnitt av rederiet på 90-talet! klämm fram en ny episod nu bertilssonnn!!

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105947
Knegarn skrev:detta är ju värre änn att vänta på ett nytt avsnitt av rederiet på 90-talet! klämm fram en ny episod nu bertilssonnn!!

Ditt inlägg har lite fin humor som jag måste spinna på. Den tonen är ju inte så vanligt när jag medverkar.
Dagens "upplysningsdos" är nästan färdig. Men jag funderar en hel del på varje avsnitt.
1 Dels är det ett ett vanskligt försök jag gör att berätta hela historien runt en avverkning eftersom den kan vara lite sedelärande om vilka knep som skogsägare kan drabbas av från köparen. Jag hoppas egentligen att inte läsarna tröttnar. Men vi vet ju att upptäckterna har eskalerat från ca 1 sept. och gör ännu.
2 Dels måste jag väga orden så inte det blir övertolkningar från något håll. Det når mej nämligen att Vida sagt direkt osanning i dagarna om det som hände denna veckan. Bl.a. står det påstådda i strid med skrivet material vi fått. Vida tycks försöka dämpa kritik till varje pris.

Egentligen är det synd att ett företag skall bli exponerad på detta sätt men de fel som gjorts beror på Vida själv. Jag hoppas att många (t.o.m. andra företag) skall lära sej av detta som upptäckts, inte minst att det kan upptäckas.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).