Massaved

Fallande längder

8 inlägg 23379 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fallande längder

minken  
#102060 Hej, ibland läser man massa ved i fallande längder och då medel längd 4,2meter
Hur lång eller kort kan då massa biten vara??? eller skall alla bitar vara 4,2meter
Tacksam för svar
Mvh Stefan



   TS
Avatar Fallback

Re: Fallande längder

Mickev  
#102061 Det är varierande längder det betyder. Finns olika min-max mått hos olika köpare men jag tror de brukar ligga kring 2.7m-5.8m i längder som virket får vara mellan.
Här uppöver är det bara fallande längder som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Fallande längder

minken  
#102070 Jag tackar för svaret
//Stefan

   TS
Avatar Fallback

Re: Fallande längder

axwell  
#102071 Det varierar stark beroende på var i landet uppköparen har sitt säte placerad i kontorsstolen.
Begär prislistor från tänkbara kunder.

Användarvisningsbild

Re: Fallande längder

halvproffs  
#102073 Här i mellanskogsområdet (Stora o Korsnäs) är det 2,7-5,5 som gäller, önskvärd längd är 4,5. 3m längd blir det prisavdrag på. Tror inte det skiljer särskilt mycket i övrga Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Fallande längder

Pidden  
#102074 Här nere i söder... Iallafall på Sydved kör vi fallande massaved med snittlängd på 4,40-4,60 i Granmassaved, 3,50-4,50 i barrmassan och energived mellan 3 och 4 meter. men som sagt, massaved tolereras mellan 3.10 - 4-50. :)

Avatar Fallback

Re: Fallande längder

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102079
Pidden skrev:Här nere i söder... Iallafall på Sydved kör vi fallande massaved med snittlängd på 4,40-4,60 i Granmassaved, 3,50-4,50 i barrmassan och energived mellan 3 och 4 meter. men som sagt, massaved tolereras mellan 3.10 - 4-50. :)



Mellan 3.0-5.5 får man köra massaveden. Gran/barr då.

😈

Avatar Fallback

Re: Fallande längder

foton  
#102081 Här i Dalsland gäller 2,70-5,50 men virkesvbilen vill inte ha längre än 5,00 han säjer att det blir problem med lasset annars.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).