Sågverk (mindre)

Produkt ideér för småsågare

73 inlägg 50904 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Produkt ideér för småsågare

oestergard  
#101666 Hejsan

Jag planerar att skaffa mig en mindre bandsåg för förädling av virke från egen skog samt uppköpt "specialvirke".
Tänkte att det skulle vara på sin plats med en tråd där man kan "bolla" lite med ideér angående olika produkter som lämpar sig att såga med mindre sågverk som flera av er har.

Jag vill rikta mig in på sådana produkter som man konkurrenskraftigt kan såga med en mindre bandsåg. Övergrovt, snickerivirke, olika grövre komponenter och "överlångt".

Skulle ju vara kul om vi till och med hittade på nån helt "ny" grej... :wink:

/östergård



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

josip  
#101681 Hej!

Låter intressant. Är sen i våras ägare av en woodmizer lt15. Har tidigare haft vanlig bondsåg modell gammal. skaffade woodmizern i stället pga. att man kan såga ensam i lugn och ro. Sågbänken kräver ju en del folk för att det skall flyta på. Har tänkt använda den främst för sågning av eget virke (samt litet till försäljning). Grubblar också på hur man skall kunna höja förädlingsgraden för värdefullare virke. Just nu kretsar tankarna mest kring hyvlande av panel och lister mm, men det är ju inte precis originellt.

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101688 Helt rätt tänkt! Ökad förädlingsgrad hos småföretagaren är rätt väg, särskilt inom skogen. Så kan man öka marginalen.
Efter dessa rätt så självklara kommentarer från min sida :roll: ska jag fundera och se om jag inte har nåt mer konkret att komma med. Har grunnat lite på detta med stolpar :???: , men återkommer efter lite försök till tankearbete....

Men bra trådidé, hoppas fler kommer med.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

oestergard  
#103484 Hej

En kanske inte helt ovanlig sågvara som det tydligen finns ett visst intresse för är lärk och asp.

Hade för ett antal år sedan en aspmassaveds hög liggandes på backen (15-20m3)och efter en tid hörde en byggföretagare av sig och meddelade att han har en kund som köper alltsammans, det skulle sågas till brygglock i 140x30. Priset för högen saknade betydelse eftersom dylik sågvara inte fanns att få och det var just detta kunden skulle ha....

Det enda olyckliga i hela historien var att högen redan var såld till ett uselt massavedspris 😡

Lärdomen av den här historien är väl att om man har möjlighet, lönar det att såga upp lite udda/små partier för framtiden om man har utrymmen att lagra i. Vanligtvis brukan man inte heller få nån vidare betalning om man säljer lite udda grejer som massaved. Så här ser situationen ut i Finland i varje fall.

/RH

   TS
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

mbss  
#103495 Golv funderade jag på.. Men då lär man ju behöva någon hyvel också för not/spont.. Såg en hyffast billig på Logosol:s sida, vet inte om en sådan skulle kunna funka.
Men tänkt dig rejäla golvbrädor, alltså sådana där riktiga rackare (i lite olika bredder) som man kan se i gamla hus, det måste vara en jäkla förtjänst på det. Kolla bara på alla som håller på och renovera gamla kåkar och köper nya saker som ser gamla ut (ex. Gysinges sida), de kan ju ta huuutlöst betalt för "gamla" bakelitströmbrytare, de som köper sådant lär ju kunna hosta upp en del för ett rejält ek-golv.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

oestergard  
#103505
mbss skrev:Golv funderade jag på.. Men då lär man ju behöva någon hyvel också för not/spont.. Såg en hyffast billig på Logosol:s sida, vet inte om en sådan skulle kunna funka.
Men tänkt dig rejäla golvbrädor, alltså sådana där riktiga rackare (i lite olika bredder) som man kan se i gamla hus, det måste vara en jäkla förtjänst på det. Kolla bara på alla som håller på och renovera gamla kåkar och köper nya saker som ser gamla ut (ex. Gysinges sida), de kan ju ta huuutlöst betalt för "gamla" bakelitströmbrytare, de som köper sådant lär ju kunna hosta upp en del för ett rejält ek-golv.


Hej

Golv är en vettig produkt. Själv har jag renoverat ett gammalt hus och har furugolv i hela huset (7&9tum) förutom fuktiga ställen. Jag räknade grovt ut att jag sparade ca 5-6000euro (55000SEK) när jag dragit bort alla kostnader för virke ur egen skog, sågning, torkning och hyvling. Golvytan på färdigt golv blev ca 170m2, en hel del spill blir det ju förstås.

Plankorna blev förövrigt hyvlade med en Logosol med gott resultat.

/RH

   TS
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103507 Just när det gäller golv brukar torkningen vara en stötesten. Det tar tid att lufttorka plankor så att de inte krymper när de kommer in i en bostad.

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

oestergard  
#103508
Skogsola skrev:Just när det gäller golv brukar torkningen vara en stötesten. Det tar tid att lufttorka plankor så att de inte krymper när de kommer in i en bostad.


Hej
Jag tror nog att man får en väldigt stor krympning med bredare golvplankor om man endast lufttorkar.
Själv lufttorkade jag över sommaren och torkade dom i virkestork riktigt ordentligt (mitt i vintern) och satte in golvet så fort som möjligt, svinkallt ute och låg luftfuktighet.

Klarade mig undan någon större krympning tack vare optimala förhållanden. Normalt med bredare golvplankor får man nog dessvärre vara förberedd på en viss krympning.

/R

   TS
Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

mbss  
#103509 Jo, torkningen är ju viktig. Men Logosol hade väl börjat sälja några skapligt billiga virkestorkar också va?

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

Ratelle  
#103511 Hej.

Långt virke gärna 8-9 meter gör att det går och få ut ett bra pris, att såga bräder i standard mått är svårt att få täckning för allt jobb, bäst är såga på beställning för då slipper man att lagra virket och så får kunden själv strölägga virket det tycker jag fungerar utmärkt. Ett tips bli medlem i smasagarna.se i deras tidning kan man ibland få lite tips

Hälsningar Ratelle

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

josip  
#103516 Fjällpanel och vildmarkspanel kanske? Vet inte hur stort utbud och efterfrågan det finns...
Kilgolv plankor? Heter det så i Sverige också? De där koniska som utnyttjar stockens avsmalning till max..
Specialmöbler typ rustika bord o bänkar av grova, gärna litet krokiga, kvistiga, knotiga (ek)stockar? Unika och exklusiva om man bara hittar bra försäljningskanaler..

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

Camwood  
#103569 Svar till alla som ska starta företag i träbranchen !!! :grin: Ni behövs och ni är inte många !
Men ni är välkommna ! Skog och träprodukter är sveriges största export :ugeek:
Produkt ideér är viktiga men viktigare är inställningen till sitt företag och framförallt till sina kunder :roll:
Tänk så här ! !! VAD KAN JAG GÖRA FÖR MINA KUNDER SÅ DOM FÅR ETT MERVÄRDE AV MINA PRODUKTER som ingen annan leverar !! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103613 Ser att det togs upp asp tidigare. Vi har en logosol och har otaliga gånger försökt oss på att såga asp men den har ju sådana hemska spänningar i sig så resultatet blij ju bara skit. Vad gör vi för fel? Gran tall och björk sågar vi med gott resultat. Vi har provat färsk asp, asp som legat ett tag, grov asp och tunn asp. Det har blivit så att om jag nu ser en asp i skogen blir jag bara förbannad....

Avatar Fallback

Re: Produkt ideér för småsågare

mbss  
#103614 Vad händer då?
Har en bekant som sågat asp med en hemmabyggd "Logosol M5" och det har funkat bra för honom..

Användarvisningsbild

Re: Produkt ideér för småsågare

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103620 Det går bra att blocka och göra grovt tex 5*5 elelr 6*6 stolpar men då det man sågar blir tunnare så böjer det sig så otroligt redan på sågbänken. Detta gör att plankorna inte håller måtten. Så kan det ju bli om man sågar gran också men då bara på sista brädan om man sågar 1 tumsbrädor, detta kan man ju lösa med lite planering och i värsta fall med att lägga under en 2 tums bräda för sista snittet. Här blir det redan då man går ner på 3 tum och på 2 tums böjer den sig så attd et bara blir skräp. För mig känns det som att aspen har innre spänningar som gör attd en böjer sig då man börjar skiva upp den. Tror inte att det är nerböjning bara som man skulle kunna lösa med fler stöd.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).