Motorsåg och handhållet

Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

23 inlägg 9419 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Filip_björndahl  
#97764 Hej alla på forumet. Jag har en kanske för många en konstig fråga men jag skulle vilja veta hur många Volt och Amper en generator på en motorsåg? Hur kan man se det och finns det i teknisk information på sågen?

Jag skulle vilja veta det för jag har en plan och skulle behöva 12v ström på sågen och om det kan tillgodoses med original generatorn. Tacksam för svar.

MVH Filip.B



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97770 Nej, det klarar den nog inte.
Men det går ju o ordna med bil generator.

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

axwell  
#97823
trislc skrev:Lite svårt, för det finns ingen (utöver tändspolen).


Ungefär så som jag tänkt betr. mina sågar, men de med handtagsvärme tex måste väl ha en separat strömspole!?

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97830 Det är ju generatorn som gör att sågar med värme år lite tyngre.

Blev nyfiken och var just ute och mätte på 242:an. Där kan man ganska lätt komma åt brytaren där man jordar generator/värmeslingan. Hela slingan är på 5,8 ohm och troligen är större delen av den resistansen i värmetrådarna (annars blir ju generatorn varm). Tomgångsspänningen hamnade på 25 - 30V mellan kapvarv och kvistvarv. Inkoppling av värmen via multimeterns strömmätning gav ganska snabbt mer än 1,5A, vilket är maxvärdet på skalan på min gamla analoga multimeter.

Mätfelet är nog ganska stort eftersom multimetern är kalibrerad för ren sinusvåg och generatorn ger troligen någon annan typ av växelspänning. Men man skulle nog kunna gissa att generatorn ger någonstans mellan 3 och 5A i en last på ca 5 ohm. Detta blir mellan 45W och 125W och en spänning som varierar mellan 15 och 25V. Detta är ju samma effektklass som lödpennor vilka ger 300 - 400 grader på en betydligt mindre volym och kylyta så det borde kunna stämma hyfsat.

Om man kopplar in en likriktare och en spänningsregulator borde man alltså lätt kunna få ut 12V likspänning på en 3A om man bara håller ett hyfsat varvtal på sågen. Att låta kedjan gå hela tiden kanske inte är vad som är bäst säkerhetsmässigt när man jobbar i skogen 😈 , men beroende på vilken last man har kan man ju antingen stoppa in en hyfsad stor kondensator i likriktaren eller ett mindre laddbart batteri för att jämna ut variationen i strömförsörjning.

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97831
trislc skrev:Lite svårt, för det finns ingen (utöver tändspolen).

Generatorn sitter oftast under svänghjulet i form av en laddkrets och magnet i hjulet.
Endast på såg med handtagsvärme och/eller eluttag.

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97835 Hittade en annan multimeter som klarar 20A växelström och mätte på en 346. Lite knöligare att komma åt här, man fick lossa en skruv som sitter någon cm innanför typskylten. Lite högre resistans och lite högre spänning. Tomgången låg på ca 11V vilket gör att man lätt borde få ut 12V efter likriktning om man har låg belastning. Fullgasströmmen blev ca 4A vilket ger ungefär 100W i uteffekt från generatorn medan tomgångsströmmen blev 1,5A vilket är ungefär15W.

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Robertberg  
#97846 Vad har du för planer?
Någon sorts arbetsbelysning?

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97849 100W ???

Det låter otroligt!

Med tanke på hur resten ser ut borde handtagen smälta...

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97852
Mange skrev:100W ???

Det låter otroligt!

Med tanke på hur resten ser ut borde handtagen smälta...

Mätfelet är troligen stort, kan nog vara allt mellan 75 och 125W. Observera att det är toppeffekt vid fullgas och det märker man om man går och kvistar en rejäl sydvästsvensk grenig gran att man kan inte ha på värmen hela tiden, det blir helt enkelt för varmt i handtaget .Medeleffekten är kanske 40 - 50W vid normalanvändning. Effekten är i samma härad som ett häftigt grafikkort eller en av de senare Pentium4-processorerna där man kommer upp i 50 - 60 grader med ungefär motsvarande kylyta.

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97853 Låter ändå otroligt med tanke på storleken...

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

axwell  
#97863 Är det verkligen AC, eller är det rippeln på DC du ser i multimetern?

Användarvisningsbild

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97874
axwell skrev:Är det verkligen AC, eller är det rippeln på DC du ser i multimetern?

Jag testade faktiskt aldrig att mäta DC-komponenten, förutsatte att det var en generator utan likriktare eftersom jag aldrig sett en sådan på en såg (och varför skall man likrikta något om man bara skall generera värme?) och generatorspolarna är ju fasta utan kommutator så det kan inte gärna vara någon form av dynamo.

Vid tillfälle får man väl släpa ut oscilloskopet på garageinfarten så att man kan kolla vågformen på signalen. Det kanske visar sig att multimetrarna visar helt åt skogen och att Manges skepsis är helt rätt. Man kan ju få en preliminär uppfattning om vad det är som kommer ut om man kollar hur många magneter det sitter i svänghjulet och hur de är utformade. Någon som har en bild på insidan av ett 346XPG svänghjul?

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Filip_björndahl  
#97884 Nej nu när jag har fått mycket och bra information. Så ska jag berätta vad jag har tänt att laborera med och det är EFI till motorsågen jag har hittat en modell som är färdig och använda men man behöver 12V till och driva det med. Så det var därför jag undrade men då måste jag hitta en såg med hantagsvärme och köpa insprut till sågen, men jag ska ha en lön först som jag kan sätta sprätt på för jag är arbetslös. Men jag kan lova att jag kommer uppdatera senare i höst. och jag måste tacka "Th" väldigt mycket som jag tycket har hjälp mig väldigt mycket och förstoss alla andra som har svarat på tråden och varit allmänt hjälpfulla.

MVH Filip.B

   TS
Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Dane  
#97889 Här är en bild på generatorn till handtagsvärmen som sign. "th" efterlyste.
Tyvärr inte på den modell du efterlyste.
Det här är en gammal Hq 138 om jag minns rätt som jag reparerade åt grannen.

Hoppas jag nu lyckas få in bilden.
Det är första gången för mej att lägga in bild.

//Mvh. Dane

Avatar Fallback

Re: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.

Dane  
#97890 Dane igen här.

Hmmm - inte hela generatorn naturligtvis utan endast spolarna.
Svänghjulet tog jag ingen bild på, men jag uppfattade att det är antalet spolar du ville se.

//Dane

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).