Motorsåg och handhållet

Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

29 inlägg 28221 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Johan H  
#96190 Hejsan

Första inlägget på det eminenta forumet, jag har smygläst oreggad en tid men nu har jag lite funderingar jag behöver svar på.

Vi ska snart flytta till kåk med pellets som primär uppvärmning
men det finns också en kamin samt möjlighet att elda ved i pannan, tänkte därför skaffa en motorsåg för enklare vedjobb. Utöver att användas till vedsågning ska den ibland användas till passröjning inför jakten, dvs inga jätte tunga jobb eller fällning av grov skog och inga jättemängder med ved åt gången.

Jag kan ev köpa en Husqvarna 40 på annons
men undrar lite hur dom är, skäligt pris osv. Har ingen möjlighet att se den live inför ev köp. Till saken hör att det är dyrt att flytta osv så ekonomin till såg är begränsad till max 1500:-
Jag vill ändå ha en såg som det är möjligt att få servad, finns delar till osv så "Kina" sågarna går bort.
Kanske höga krav med tanke påekonomin.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 40 eller annan enklare såg?

Skogshuggarn  
#96191 Är det den på " www Blocket" med Jonsereds huggarhjälm för 1500:- "bagare"?,,,,,

Användarvisningsbild

Johan H  
#96192 Hej, nej men likadan vad jag kan se. Har haft den på blocket i åtanke också
men varit lite osäker på om priset är för högt eller ok.

TS
Användarvisningsbild

Johan H  
#96236 Det blev ingen Husqvarna 40, den drog iväg i pris.

Däremot blev det en Jonsered 420 som enligt ägaren är i bra skick och sparsamt använd.

Jag vet att sågen har en del år på nacken, tror den är från första halvan av åttiotalet ungefär.
Hittar dåligt med info om dom på nätet, skulle vara kul att veta cylindervolym, hk osv. Betalar 800:- för den vilket jag hoppas är bättre än att köpt en ny Kina såg för samma pengar, eller?

Bild

På bilden är svärdet vinklat en del uppåt, är det som det ska eller? Har inte sett det på några andra jag sett bild på.

Nu ska jag försöka hitta på en motorsågskurs i närheten.

TS

valtra a 72  
#96237 Du verkar ha fått tag på en fin såg till vettigt pris.Mycket bättre köp än en kinakopia: :smile:

Användarvisningsbild

totte  
#96239 Om den såpass bra som utlovat så är det ett bra köp till ett bra pris. Tycker den ser helt OK ut på bilden, svärdet är lite uppvinklat på dom där. Och den ser ju verkligen inte sliten ut på utsidan, hoppas den är lika ren och fin inuti med. Tänk bara på att det här är en liten såg, den skall inte påfrestas för mycket, kör med lätt hand och framför allt se till att ha vasst så bör du ha nåt som funkar länge. Delar går att fixa även till sågar av den här åldern, hör av dig här så brukar det gå att få tips om det skulle behövas,

Här finns lite info om din såg;

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Användarvisningsbild

Johan H  
#96241 Tack för svaren. Ja, hoppas den är så fin som den ser ut.
Jag tror storleken kommer att funka, blir som sagt mest till att kapa upp
3-4m längder till lämplig kaminlängd innan klyvning och någon gång passröjning, kvistning.
Jag har till dags dato aldrig använt en motorsåg så hur som haver blir det "spännande". Svärfar och farfar hugger dock en hel del så dom får ge mig grunderna innan jag hittar någon som annordnar en kurs.

En så här gammal såg, funkar den på miljöbränsle?
Någon rekomendation i så fall bränsle och kedjeolja?
Tänkte också byta kedja så jag vet att den är juste, den gamla kan jag öva filning på ett tag tänkte jag.
Om jag byter kedja, har ni någon rekomendation på vad jag ska ha för låg kick back faktor osv?

TS
Användarvisningsbild

totte  
#96249 Det är lite farligt att byta från vanlig macksoppa till miljöbensin, om det finns mycket sotavlagringar och koks i motorn så löser det upp sig och kan ställa till det genom att t ex becka fast kolvringarna och annat. Beror alltså på vad den har körts på innan och hur mycket den körts, är det inte mycket sot och koks i motorn så bör det inte vara nåt problem. I övrigt går det bara fint på den färdigblandade miljösoppan för tvåtaktare.

Kedja: Gå till en bra handlare, ta med sågen och berätta vad du skall göra med den, så är chansen störst att du får det som passar. Mycket bra idé att träna filning på den gamla, det behöver man öva på.

Användarvisningsbild

Johan H  
#96251 Ok, tror inte jag kan få reda på vad den gått på för soppa tidigare, det är säljarens brors såg och brodern fick en kraftig stroke för en tid sedan och sågen övergick då i säljarens ägo.
Vet inte om jag vill/kan (orkar :-) )riva och tvätta allt för att köra miljösoppa, kanske kan lämna iväg den och få det ordnat.

Har en bra handlare som säljer och servar Husqvarna och Stihl som jag tror även har prylar till andra märken så en kedja är inga problem.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#96253 Lämna iväg kan du nog inte om du inte vill bli fattig. Men om du skruvar av ljuddämparen, och drar ner kolven i botten så ser du om det är några vidare beläggningar på kolvtoppen, är den bara lite svarttonad men inga tjocka skikt av kol o koks på så bör det gå bra att byta till miljösoppa.

Det är bra, dom fixar säkert en passande kedja.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96259 Du gjorde ett bra köp! Dessa sågar går riktigt bra.
Att svärdet pekar uppåt är ofta för att kast skyddet har utlöst eller är avmonterat o då bultat i fel läge.

Kastskydds mekanismen på dessa 410-420-435 är speciell, minst sagt.

Användarvisningsbild

Johan H  
#96266 Holy cow vad med delar... :-/
Hoppas inget är felmonterat för då blir det jobbigt.

Hur kontrollerar jag det enklast utan att riva allt i molekyler?

TS

Nonkan  
Johan H skrev:Jag har till dags dato aldrig använt en motorsåg så hur som haver blir det "spännande". Svärfar och farfar hugger dock en hel del så dom får ge mig grunderna innan jag hittar någon som annordnar en kurs.

Glöm för allt i världen inte skyddskläderna! Byxor med sågskydd, stövlar med sågskydd+stålhätta, hjälm med visir och hörselskydd samt handskar.

Användarvisningsbild

Johan H  
#96269 Absolut Nonkan, det ska också införskaffas.

TS
Användarvisningsbild

Johan H  
#96271 Hittade en annons på en likadan såg där svärdet också ser rätt uppåtviklat ut.

http://www.sollefteatorget.se/index.php ... =solleftea

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).