Skördare

Svärd, Renovering?

18 inlägg 16007 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd, Renovering?

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95174 Är det nån som lämnar in sina svärd på renovering, är det någon idé.
Har sett att det är några firmor(annonser) som svetsar i urgröpningar + slipar ner dem och eventuell riktning.
Är det värt o skicka iväg svärden eller ska man köpa nytt.

mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

221  
#95362 vi gör de o jag tycker det funkar jätte bra, dom är som nya efteråt..

Avatar Fallback

Re: Svärd, Renovering?

Ellingsson  
#95364 ja samma här vi lämnar in alla svärd som är trasiga,men det finns ju en gräns,ser man att dom är ganska mycket vridna brukar vi kassera dom,eller om det blivit nåt annat konstigt fel,men noshjul och sånt fixar dom,och dom blir väldigt bra efteråt!

Avatar Fallback

Re: Svärd, Renovering?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96589 Det brukar funka bra att renovera svärden.
Man får räkna med att alla topptrissor inte blir bra,men det är helt klart värt att renovera

Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

Cruiser_no1  
#106208 Jag har märkt att dom som har renoverats flera gånger blir väldiggt mjuka, så dom tål ingenting förrän dom blir krokiga.
men då är det i väldigt grov slutavv jag kör i med. lätt att topptrissan glider på stubben och kroknar som följd. nya svärd tål ju detta bättre.

Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

finskpinne  
#106223 Jag skickar inte iväg mina svärd nånstans utan jag slipar ner dom, byter trissor och riktar dom själv. Man får npg dom att fungera lika bra som nya svärd, MEN inte hur länge som helst. När spåret har blivit alltför brett så man inte kan smida ihop det tillräckligt mycket så kasserar jag dom. Efter att man riktat dom ett par gånger så försvinner spänsten i dom så dom kroknar lättare då.

Bara man fixar till dom lite förrän dom blir för nötta eller lagret i trissan skär så håller dom väldigt länge, men jag vet nog inte om jag skulle betala för tjänsten, det är ju inte så svårt att göra själv. Men jag har ju bara en skördare, det är ju lite annat om man har många skördare att hålla igång.
Jag brukar använda lite "sämre" och mera nötta svärd i gallring eftersom stammarna e klenare där men om jag hugger grov skog så brukar jag nog ta ett svärd som är bra i skick eftersom man märker skillnaden bättre i grov skog.

Avatar Fallback

Re: Svärd, Renovering?

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106383 Jag lämnade in ett 30 tal svärd som blivit gropar i och behövdes svetsas i, inte för rikta eller slipa ner grader, det kan jag göra själv.
Hur som helst så blev jag hel nöjd med jobbet och till ett rimligt pris. Kommer dock inte ihåg namnet på firman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

Kse  
#106844 Vad får man betala per svärd?
Nån som kan tipsa om en bra firma som sliparkedjor och riktar svärd? Gärna så långtnorrut som möjligt, var i kontakt med en firma i Östersund i veckan som verkade seriösa.

Avatar Fallback

Re: Svärd, Renovering?

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107004 http://www.westhslip.se/
Jag är nöjd med denna firman. Minns inte priset dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

Kse  
#258017 Ja nu har man ett litet lager med kasserade svärd igen.
Var skickar ni in era svär för renovering?

Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

bodaedet  
#258103 Svenska skogsprodukter. Använde jag sist, hämtar och skickar med DHL, de stod för all frakt.
Bra jobb gjorde de med.

Avatar Fallback

Re: Svärd, Renovering?

rehnma  
#258329 Det finns en firma i Uleåborg Finland. Teroituspalvelu Kankaanpää oy. Har en kille som talar svenska

Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258882 Jag kasserar dom oftast då dom är okörbara tex större krök. topptrisse haveri. Har svärdet klarat 1000m3 så är det godkänt. Svärd är billigt i förhållande till kedjor.

Säg att du gör av med ett svärd och 10 kedjor vid 1000m3.
Svärd = 550kr
Kedjor 7st går att slipa 3st kasseras. kasseras och ersätts med nya 3*110kr + slipning 7*45kr = 715kr = 1045kr.

Så släng skroten å köp nya. Raka fräscha svärd kapar bäst.
Håller ett svärd 500m3 så kan nästa hålla 5000m3 å på 5000m3 så har det gått åt rätt mycket kedjor å det svärdet är jäkligt billigt.

Kör H20 med Stihl kedjor. GB drivhjul. Foreq Flex Svärd.

Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

Kse  
#258909 Jag har ett gäng med svärd med relativt få driftstimmar men med trasig trissa. Köpte Ponsse/oregon svärd och inget av svärden höll mer än nån timme, uppenbart för hårt nitade och jag fick kompensation. Har dock kvar svärden och tänkte renovera dom, krökar och dylik fixar jag själv men har aldrig börjat byta drivhjulen.
Har man riktat ett svärd några gånger så tappar det ju spänsten, har man kört 1000m3 med ett svärd så håller jag med om att det får gå i pension.

Användarvisningsbild

Re: Svärd, Renovering?

Kse  
#258920
bodaedet skrev:Svenska skogsprodukter. Använde jag sist, hämtar och skickar med DHL, de stod för all frakt.
Bra jobb gjorde de med.

OK, var håller dom till och vad tar dom per svärd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).