Vedmaskiner, flishuggar

Självlastarvagn som vedskäppa?

9 inlägg 5235 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Självlastarvagn som vedskäppa?

Norrlänningen  
#83456 Jag har alltså en sådan här
Bild

det är inte min på bilden, men snarlik. Jag funderar på att konvertera den till vedskäppa och tänkte höra om det är någon som gjort något liknande?

Min förhoppning är att kapa ned den så att den inte är så förbannat hög och sedan spika ett gäng skivor längs väggarna, har jag riktigt tur kanske även elevatorfunktionen går att använda även om det är ved man har på den!

Den är bara enkelaxlad, tyvärr och axeln ser riktigt klen ut. Men samtidigt har jag kört den fullsmockad med surt jävla hö och det torde väga en hel del.

Någon som har koll på hur många kg en sådan här pallar innan man står där med vagnen planterad på underredet någonstans efter vägen? :lol:

Någon som kanske rent utav testat köra ved i en självlastarvagn?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Maxxum  
#83462 Det var kanske inte de här som du frågar men jag har själv gjort om en balvagn som användes för attt gå efter en småbalare på åker till ved förvaring/torkningsvagn efter att jag har kapat och klyvit veden .
Kan sägas att jag inte har någon lång väg att köra , brukar ha den nästan full .
/T K

Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

valtra a 72  
#83465 Jag anvander en självlastarvagn som både förvaring/torkningsvagn samt som vedbod på vintern och det funkar bra.Dock har jag ej kört veden någon längre sträcka, utan bara fram till pannrummet i sakta mak. Har ej byggt om den på något sätt så jag fyller den direkt från vedmaskinen och täcker toppen med några plank samt en pressening.

Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Robertberg  
#83468 Vi brukar klyva upp i kombivagnen, 6 tons JF. Den kör vi full med ved, och det brukar gå bra att mata ut det med bottenmattan

Vagnen vi har är liknande denna
2903121709.jpg

2957137444.jpg

http://www.blocket.se/alvsborg/JF_kombi ... ?ca=18&w=3

Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Norrlänningen  
#83470 Okej, tack för svaren. Jag har det på att en kubik med skapligt torr björkved väger typ 450-500kg, och på vagnen kanske man rent fysiskt skulle rymma 7-8 kubik. Det innebär att det alltså skulle väga upp emot 3500kg och det vette fan om självlastarvagnen pallar alltså. Jag har letat någon typ utav max-last info på själva vagnen, men jag har inte hittat något.

obantteg - Går det bra att mata ut veden även om du har den fullt lastad?

Jag har eventuellt planer på att sälja lite ved till folk som bor i närheten och till en början skulle jag gärna kunna leverera i min självlastarvagn. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83483 VARNING
Om ni använder vgnens elevatorfunktion, var försiktiga!
'Min far använde kombivgnen på detta vis, ett vedträd fastnade, och han skulle peta loss vedträt.
Han är glad att han har alla fingrar kvar....

Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Wisentdual  
#83533 Det är väl lite dumt att jämföra en skitspridare med en självlastarvagn, är ju byggda för lite olika vikter...
JF-kärran lär ju garanterat hålla för både vikt och utmatning om det inte slår tvärstopp dvs. Självlastarvagnen skulle jag tro håller för betydligt mindre och jag skulle nog inte lasta fullt i den och ut och bränna i 40 på vägen

edit: såg nu din uträkning på beräknad vikt, 3,5 ton är ju inte så jättemycket faktiskt...

Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Robertberg  
#83545 Vi har inte kört på detta vis så länge, men än så länge har det fungerat bra att köra ut det med bottenmattan.

På självlastarvagnen på bilden sitter det ju en skylt vänster om draget sett framifrån, har inte du en likadan? Där kanske du kan se maxlasten. Annars brukar ju namnet kunna skvallra, min vagn heter 6000, och lastar sex ton..

Avatar Fallback

Re: Självlastarvagn som vedskäppa?

Norrlänningen  
#83550 Tack för svaren,
Jag har som sagt en i princip likadan vagn som på bilden, men jag har ingen märkbricka som den där. Jag har krupit runt överallt men hittar inget. När jag åker hem nästa gång ska jag kolla vad eländet heter, bra tips där med modellbetäckningen. :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).