Traktorer och processorer

Vimek G30

8 inlägg 7398 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek G30

dieseltomten  
#81410 Tänkte höra om nån har några erfarenheter av Vimek G30 som för övrigt finns till salu på blocket.
http://www.blocket.se/alvsborg/Gallring ... m?ca=6&w=3

Finns det några reservdelar att få tag på. Hur gammal är modellen?
Nackdelar och fördelar med denna. För övrigt tycker jag den ser lite ut som en dinosaurie. Saker som skydd för svärdet borde man ju ha.
Blire mer meka än åka med en sån här.
Den verkar ha inbyggd hydraulpump i allafall. Nackdelen med min traktor är att jag åker på ett externt hydraulaggregat om jag ska ha processor.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vimek G30

valtra a 72  
#81429 Jag ägde själv en vimek G30 för ett tiotal år sedan som jag körde i gallring.Kom ej helt överens med maskinen,tyckte den var bökig att använda.Sågen hanterades manuell med en för svag hydralmotor.Den har ingen hydral pump utan matarvalsarna är mekaniskt drivna från kraftuttaget.Fördelen är att den var enkelt byggd och lättservad.

Avatar Fallback

Re: Vimek G30

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81454 håller med föregående, vi hade en, å den funkade bra, men klumpig, tung, inmatning från ett håll å virket ramla ner aldeles bakom bakhjulet på traktorn dvs i vägen å som vanligt med dessa maskiner en GIGANTISK hög med ris....

Det ja tyckte var värst var radiostyrningen till vinschen, ja vet inte om det är lika på alla, men på denna var det en typ elmotor som drog ihop 2 av spakarna eller hur det var, å det var lite fördröjning vilket gjorde att traktorn stod på 2 hjul ofta när man körde fast, lika så haka ja fast en stock bakom benet på mej själv å fick fan inte hejd på den... va ganska blå runt knät efter det....

Men som sagt... billig, enkel... man får lite va man betalar för....
Fast ja ska ärligt säga att det va rätt skoj å köra, den kvista skapligt snabbt;)...

Avatar Fallback

Re: Vimek G30

dieseltomten  
#81465 Ok.. ja det låter ju inte direkt som en maskin man vill ha med andra ord...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek G30

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81501 ja just det ... ja kolla aldrig priset... men jag sålde min för 15000 + moms... det va nog kanske 8-10 år sen;)

Avatar Fallback

Re: Vimek G30

dieseltomten  
#81507 Ja för det priset så är det ju intressant. Kommer i ett annat läge då. Men vad händer om man kör bomstopp mot en kvist eller nåt. Slirar nåt i drivningen eller bromsar man tvärstopp på traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek G30

valtra a 72  
#81531 Valsarna börjar att slira

Avatar Fallback

Re: Vimek G30

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81888


Här har du en in action;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).