Föryngring

Rådjur och granplantor

30 inlägg 17666 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rådjur och granplantor

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79849 Vi har massor av älg här så det är helt hopplöst att plantera tall. Men nu har vi också fått rådjur och de jäklarna har ätit upp en hektar planterad gran - till 100 %.

Vad kan man göra åt eländet ?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

axwell  
#79854 Vi borde få fridlysa räven, den gör stor nytta mot rådjursstammens tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Fredde73  
#79856 Det värsta är att man tydligen inte kan göra något. Skador för mångmiljonbelopp varje år och en tickande katastrof-bomb för framtidens sågindustri där var och varannan rotstock är betad eller skavd av älg och annan ohyra...

Jägarnas lycka i en stor viltstam är förstås mycket viktigare än både markägarens och samhällets ekonomi. Helst så många älgar och rådjur att man kan blunda och trycka av men ändå fälla tre djur med samma skott...

Åtminstone dom större bolagen har dock sej själva att skylla. Med fällavgifter och jakt-arrenden lika dyra som tomtpriset i centrala Stockholm uppmuntrar man ju inte direkt till avskjutning..

Ett av få konkreta tips jag sett var en artikel om utfodring vintertid. En markägare som körde ut höbalar i skogen och faktiskt hade minskat skadorna lokalt. Men dom älgarna / rådjuren springer förstås bara vidare till grannbyn och käkar upp plantorna där. Stängsel är ju en lösning i planteringar...om än både dyr och besvärlig. Men plantskador är kanske inte heller det värsta utan bark-gnag och älghorns-skav i medelålders blivande fina timmerskogar kostar ju än mer. Och om varje markägare ska inhägna varje hektar blir det lite rörigt där ute...

Krydda plantorna med arsenik ?
Råttgift ?
Fångstsaxar i varje plantering ?

Njää...knappast rimligt men elände var ordet i alla fall !

Och i grunden ligger ju "problemet" i jakten...allt från myndigheternas tilldelning och ner till enskilda jägare som knappast sätter virkesproduktionen före jaktglädjen. Det här projekt avskjutning som genomfördes med vargstammen skulle jag gärna sett som inriktat mot älg och rådjur istället...

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79863 Stön, då kan vi inte plantera tall och snart inte heller gran mera ... Vi har vitsvanshjort också och de ställer inte till med betydande skador. Om de barkar nån fälld asp så gör det inget.

Jag måste tala med våra jägare - de är till all tur nästan allihopa bönder med skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Fredde73  
#79869 Jo då finns ju i alla fall en viss förståelse när jägarna också äger marken. Men tyvärr är många många jägare allt annat än markägare med intresse för skogsproduktion. Menar dock verkligen inte att vi ska stänga ute icke markägare från jakten. Snarare det rakt motsatta...dom är alla välkomna på min mark i alla fall. Men en större förståelse vore inte illa...hur får man fram det här att skogsmark faktiskt inte bara är en enda stor viltåker som finns där för jaktnöjets skull ?

Tänkte på min morfar just nu. Född 1918 och växte upp i en liten by mitt i storskogen..knappt så det fanns väg fram till gården. Så skogen fanns ju in på knutarna och skogsarbete och jakt var deras vardag. Men trots detta berättade han att han var närmare tio år första gången han ens SÅG en älg och det var något stort på den tiden...

Jämförbart med björnen idag skulle jag tro. Man kan se spillning och spåren dom finns där ibland. Och det är inte helt otänkbart att se själva björnen heller men trots allt så pass sällsynt att man garanterat pratar om det flera dagar efteråt. Tänk om älgstammen låg på den nivån...lyckliga lyckliga värld !

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79872
axwell skrev:Vi borde få fridlysa räven, den gör stor nytta mot rådjursstammens tillväxt.

Det har jag gjort 😈

Skrev ett avtal med "min" jägare, där jag listade det vilt som får jagas. Där ingår inte räv.

Problemet med för mycket rådjur är att de äter av allt som finns på marknivå och en bit upp. Det enda som blir kvar till älgen är toppar. Alla småskott som skulle kunna bli buskar eller träd har inte en chans att komma upp till älgnivå om det finns för mycket rådjur. En ond spiral. Skjut så mycket rådjur som bara går så kan skogen klara ganska mycket älg.

Älgen kommer vi aldrig åt. Trots en beräknad stam nästan dubbelt förra året jämfört med året innan så kom jägarna överens om en i stort sett oförändrad tilldelning. Sedan skjöts inte hela tilldelningen. Oavsett vad myndigheter och utredningar säger, så är det jägarna som bestämmer hur mycket klövvilt som skall finnas i skogen.

Men, jag förväntar mig samma engagemang i jakten på klövvilt som man visade i vargjakten. Allt annat är ett tyst medgivande av att djurrättsaktivister m. fl. hade rätt då de påstod att vargjakten bara handlade om kött i frysen.

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79881 Om jag har fattat de nya reglerna kring älgjakten rätt så kommer markägarna att vara i majoritet i fortsättningen när det ska fattas beslut om avskjutning. Det borde väl lösa frågan, kan man tro. :smile:

Sen undrar jag varför inte fler skogsägare tar jägarexamen och skjuter sina egna rådjur? :???:

Sen måste jag tillägga att där jag jagar så är engagemanget kring älgjakten vida större än för vargjakten.
(Tror dessutom att massor med folk som jagar inte kommer bry sig i någon vargjakt mer).

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79882 Tyvärr så har jägarkåren en mycket stark lobby i riksdagen.
Det enda som hjälper är viltstängsel (dyrt) eller att vi får en fungerande
rovdjursstam. Räven anses av jägarna som det värsta skadedjuret i skogen.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79904
Uvskogen skrev:Sen undrar jag varför inte fler skogsägare tar jägarexamen och skjuter sina egna rådjur? :???:


Hade man fått skjuta sina egna älgar också, så hade jag gjort det. Rådjuren har inte varit problemet hitintills.

Ernst, smart det där med att fridlysa räven.

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

axwell  
#79921
axwell skrev:Vi borde få fridlysa räven, den gör stor nytta mot rådjursstammens tillväxt.



Citerar mig själv, då vet man att det blir rätt. Mangan; skönt att du håller med mig.
Ernst; Jag har gjort fåfänga försök för att den "jägare" som cirkulerar på skogarna utan markägarnas medgivande skall låta bli just räv. De större markägarna har egna jägare men det bekommer inte denne man. Vapnen har varit beslagtagna men lagen är för tam så det gällde bara en kort tid. Det heter alltid att det var en "skabbräv"
Senast redigerad av axwell fre 29 jan 2010, 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79925
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:Sen undrar jag varför inte fler skogsägare tar jägarexamen och skjuter sina egna rådjur? :???:


Hade man fått skjuta sina egna älgar också, så hade jag gjort det. Rådjuren har inte varit problemet hitintills.

Ernst, smart det där med att fridlysa räven.


Ja det där med älgen är förstås en knepigare sak. Men där kommer de nya reglerna ge markägarna majoritet så det finns chans till förändring i varje fall, om nu alla markägare tycker lika. Det jag tänkte på var just rådjuren.

(för övrigt, jag har ju sagt att min husbjörn och vargarna håller borta älgen från min mark. Skulle aldrig sagt så förstås, i morse så hittade jag alldeles färska spår plus några avgnagda ungplantor :sad: samt gnag på lite äldre tallar, men de var röjningsobjekt så det kan jag leva med.)

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Fredde73  
#79933 Hehe...jo jag börjar tro att en egen "husbjörn" och en liten vargflock är enda räddningen. Dessvärre är det väl också en minst lika rimlig tanke att tämja en björn som att jägarna och samhället skulle hjälpa oss...

Renarna kan dock vara till viss hjälp. Där större renhjordar betar blir det för "livat" för att älgen riktigt ska trivas har jag fått för mej. Man kanske skulle erbjuda sina marker som renbete...

Användarvisningsbild

Re: Rådjur och granplantor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79936 Fast det kanske finns en lösning! På varuhusen, de stora, har de apparater som känner av, typ 180 grader, om det närmar sig någon (eller utelampor för den delen). En sådan apparat som känner, kopplad till en ljudapparat med människoprat och ett batteri. Placera ut några sådan lite här och var i skogen (väl dolda). Det skulle nog bli rent på både älg och annat oknytt :lol:

Jag ska nog prova!

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

Fredde73  
#79938 Kom att tänka på larm-minorna vi hade i lumpen också. Snubbeltråd kopplad till en liten "mina" som sprutar eld och tjuter nåt alldeles otroligt. Ojj vilken syn det vore. Att se familjen älg på söndagsmiddag i tallplanteringen och så smäller larmminorna av...

Man kanske skulle kolla upp militärens hemliga förråd...

Avatar Fallback

Re: Rådjur och granplantor

flisshejk  
#79941 Det är tydligt att många av er i den diskission som förs här om vem som bestämmer över hur stor älgstam man skall ha och hur många älgar som man skall skjuta inte har en susning om vad som gällt och som kommer att gälla även i det nya älgjaktförslaget. Fram till början av -60 talet var det fri jakt på älg under två dagar där man fick skjuta så många älgar man hann med, sedan infördes licensjakt där Länstyrelsen fastställde antalet älgar som fick skjutas man fastställde även hur många kor tjura och kalvar som fick fällas. Att besluta hur många av de tilldelade älgarna som skulle skjutas det gjorde markägarna inom respektive jaktområde, i norr var det som regel ett JVO, och där var det majoritets beslut som gällde, det var väl inte alltid man var helt överens, men man fann sig i de beslut som togs. Det märks att många av er här inte är jägare själva, den jakt på de såkallade "jägarna" som bedrivs på detta forum är rejäla bomskott som gör att någon licens för bössa skulle ni förmodlingen inte klara av. Den marklöse jägaren har alldrig kunnat på verka storlek och avskjutning annat än genom att med fullmakt från någon markägare företräda honom eller henne. Att markägaren i det nya förslaget skulle få majoritet i älgförvaltningsstyrelserna är som att slå in öppna dörrar dom har alltid haft sista ordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).