tis 30 jan 2007, 19:14#5851
Se där, otroligt vilka snabba och bra svar man får här
För att svara lite grann, jo 4wd traktor finnes, har provat lite att lirka in pallgafflar under "stubben" och sen köra/lyfta och har faktiskt fått loss nån knippe och en halv kubik rötter och jord på så sätt. Men lika många ggr har traktorn grävt ner sig och en stunds trassel med att lyfta framänden med lastarn och palla under ris tar vid. Det är väldigt lös jord och blött större delen av året.
Provar man när det är tjäle rår inte min lilla 60hk att få loss "stubbarna" då rötterna är fastfrusna.
Problemet med att såga lägre med röjsåg (oavsett klinga) är ju att knippen går ihop till en "stubbe" och klingan når inte igenom ens om man sågar runt.
En "stenbrytare" vore kanske något, ska kolla upp det lite.
Priset på HM-kedjan är ju inte helt uppåt väggarna, men visst man kan ju tänka sig roligare jobb än att krypa runt på knä och såga stubbar.
Att köra ut en rejäl hjullastare skulle kanske funka när det är fruset, precis som en 5-10 tons bandgrävare. Problemet är att jag inte har nån och inte direkt känner till nån i närområdet. Ett par hjulgrävare finnes, men de får nog tufft på den marken om det inte är riktig tjäle och det verkar det inte bli nån i år.
Det rör sig nog om ca. 2ha med lite olika tät uppväxt, vissa bitar är nästan inget på andra bitar är väldigt tätt. Får jag bara ner det till 10-15 cm över mark så kan jag köra regelbundet med slagklipparen och ha fårbete på marken tills rötterna dör. Men kör jag nu så hugger slagorna i stubbarna och slår stopp i maskin.
Fördelen med att såga jämfört med stubbrytning är att man slipper halvmeter djupa gropar där stubbarna varit.
/Björken