Bioenergi

Problematisk flishugg

9 inlägg 9376 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problematisk flishugg

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77413 Sedan jag köpt hus med flisbehov är jag tvungen att flisa sur frusen ved. Flishuggen som följde med köpet är en gammal Bruks med sned handmatning och den fungerar inte bra. Inte med ofrusen ved och ännu sämre med frusen. Använde samma hugg för tre år sedan när det monterats nya knivar i den, och då fungerade den som en dröm. Hade rätt finkluven torr björk i meterlängder som jag bara matade i den och den sög åt sig dem i ett nafs. Inga små bitar låg och stu´dsade mot knivskivan utan den svalde allt. Sedan hände en olycka med lossnat motstål och inget blev sig likt igen. Nu har den problem med alla dimensioner och de grövre klarar den nästan inte alls hur mycket jag än trycker på.

Jag måste ha en fungerande flishugg, även om jag står ut nu i vinter kommer det en ny säsong som jag sannerligen hoppas ska ge mig mer sinnesfrid.

Lösningar finns det förstås på allt. En är att köpa nya knivar även om de jag har inte är utslitna men kanske felslipade.
En annan är att hyra eller köpa någon annan maskin. Men då kommer undringen: Går någon maskin bra med frusen ved?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problematisk flishugg

Bax  
#77416 Ja för fan. med nyslipade och rätt postade stål suger den i sig som bara den.
Ett tips dock, hydraulisk matning är guld :)
Jag har en Bruks 722MTH och flisar bara under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Problematisk flishugg

Elias  
#77418 Borde gå få tag i någon i närheten som kan slipa dina stål osv så de blir bra.

Avatar Fallback

Re: Problematisk flishugg

razor  
#77419 kolla stålen om dom behöver slippas lämmna dom ias till en mekanisk verkstad som har en planslip. beroende på material grus osv så slits stålen fort jag flisar åker kanter å bil vägar med min hugg i å ibland kan man flisa 1000m2 inna de dags å byta å ibland 20m2 . å har du inte byt stålen sen mot stålet lossna så e dina knivar garanterat slut! så even de motstålet gissar jag! gå in på toolens hemsida så hittar du stål till din hugg tror dom kosta krin 300-400 åt en bruks

Avatar Fallback

Re: Problematisk flishugg

Tosca  
#77421 När du slipat/fått tag i nya stål och monterar dem får du hålla koll på spalten mellan skiv- och motstål. Jag vet inte hur din hugg ser ut, men en del huggar finns det skims att justera spalten med.

Användarvisningsbild

Re: Problematisk flishugg

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77440 Om jag lämnar dem för slipning, vilken vinkel ska de slipa dem i då?
Sitter en slip på maskinen men det blir inte alls bättre av det. Sist tog jag vinkelslipen och körde på stålen för att öka vinkeln. Möjligen bättre efter det men inte bra.
Ska fråga lokala sliperiet på måndag, gissar på 500 kr för fyra stål.

Om stålen i stålhållarna sitter i en viss vinkel, ska stålen slipas så att vinkeln blir motsvarande, om ni förstår vad jag menar. Eller ska de slipas ner några gradet till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problematisk flishugg

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77460 Stålen till Bruks 722 skall slipas 30 grader +-0,5 grader.

Användarvisningsbild

Re: Problematisk flishugg

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77612 Ok, min är en Bruks 720, antar att samma gäller för den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problematisk flishugg

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77962 Problemet löst. Förvandlad från total katastrof till en råmande proffsmaskin!
Jag fasade bakkanten av stålen, slipade dem igen på framsidan och rätade upp maskinen något för bättre lutning på rännan.
Otrolig förbättreing med tanke på att jag slipade stålen i förra veckan senast.

Dessutom försedde mig M_M med en bruksanvisning, Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).