Före och efter jobbet

Erfarenhet av bredband från ICE.net

16 inlägg 7965 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenhet av bredband från ICE.net

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75433 Någon som har erfarenhet av bredband från ICE.net?

Det lutar åt att jag skaffar det hem, eftersom ingen kan leverera ordentligt bredband till mig här i skogen.
Det har väl gått lite upp och ner för ICE.net, så jag ville kolla med er innan jag lägger en beställning.

//.D



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75438 Har funkat bra för mig. Även uppe i Kirkenes Nordnorge.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75442 Du behöver inte fundera mer......de funkar hel bra!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75479 Jag kör med Telias Mobila bredband, och det funkar ok. men jag måste ha modemet hängnde i fönstret, har USB förlängningssladd, flyttar jag modemet 10 - 20 cm så blirdet genast mycket sämre mottagning.

Hade ett USB modem från ICE hemma för att prova, och det funkade dåligt då.

Min granne kör med ICE, och han är nöjd, men han kör med deras "trådlösa modem" och han säger att det är bättre mottgning i det jämfört med USB modemet.

Mitt råd är att kolla hur mottagningen är just hos dig. Ser att du finns i Ätran, kanske lite långt men Biggnet i Gislaved har haft USBmodem för utlåning till kunder som vill testa, kolla med dom.
Om du har möjlighet testa de andra med, Telia, telnor mm....

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75504 Jag har beställt deras Hemma Plus paket, med det trådlösa modemet. Jag vill ju ersätta Telias fasta lina.

Telenor/Tre har en mast 700 m från huset (med optisk sikt) men den når bara upp i 0,386 Mbit, medan ICE.net skall kunna ge 3,1 Mbit... Lite skillnad.

Kör idag på ett super dyrt Telia på 0,5 Mbit. Den tjänsten finns inte längre, så ändrar jag det måste jag backa till 0,256 Mbit. Det är max på telelinan hos oss (beroende på länken till telestationen).

Om 3-5 arbetsdagar borde jag ha facit.

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75505 Har nyligen köpt ett telia mobilt bredband, har fungerat utmärkt på alla ställen förutom i stugan där jag hade tänkt att använda det :S

Men om man exempelvis inte har någon täckning för mobilen eller mobila bredbandet (telia) kan ice.nets täckning vare bättre än telias i sådana fall? (om man går ut ca 50 meter från stugan är det genast betydligt bättre täckning.... ) Är ett usb modem...

Stugan ligger ca 1 mil utanför jönköping

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75506
SkogsGotte skrev:Har nyligen köpt ett telia mobilt bredband, har fungerat utmärkt på alla ställen förutom i stugan där jag hade tänkt att använda det :S

Men om man exempelvis inte har någon täckning för mobilen eller mobila bredbandet (telia) kan ice.nets täckning vare bättre än telias i sådana fall? (om man går ut ca 50 meter från stugan är det genast betydligt bättre täckning.... ) Är ett usb modem...

Stugan ligger ca 1 mil utanför jönköping


Skaffa 5 m USB förlängningskabel, koppla in modemet och prova i alla fönster, med lite tur finns det en fläck som det finns bra täckning på... funkar för mig i alla fall...

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75508 tack zixten skall ta och pröva det!

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75514 Ice.net funkar bra för mej iaf. Fick byta modemet/routern för nån vecka sen,men det gamla hade varit med i nästan 2 år.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Danne  
#75516
SkogsGotte skrev:Har nyligen köpt ett telia mobilt bredband, har fungerat utmärkt på alla ställen förutom i stugan där jag hade tänkt att använda det :S

Men om man exempelvis inte har någon täckning för mobilen eller mobila bredbandet (telia) kan ice.nets täckning vare bättre än telias i sådana fall? (om man går ut ca 50 meter från stugan är det genast betydligt bättre täckning.... ) Är ett usb modem...

Stugan ligger ca 1 mil utanför jönköping



Ice.net har inget med telia att göra då det går på det gamla NMT nätet. Så det är väl bara att testa och se. :grin:

Kör också med ice.net och det funkar betydligt bättre än tre som vi hade innan det bara bröt och jävlades hela tiden.

Men kan vara lite väl att hoppas att de levererar sin teoretiska bandbredd. ligger på 2mbit nu, men fullt godkänt för att vara mitt på landet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

totte  
#75524
Zixten skrev:
SkogsGotte skrev:Har nyligen köpt ett telia mobilt bredband, har fungerat utmärkt på alla ställen förutom i stugan där jag hade tänkt att använda det :S

Men om man exempelvis inte har någon täckning för mobilen eller mobila bredbandet (telia) kan ice.nets täckning vare bättre än telias i sådana fall? (om man går ut ca 50 meter från stugan är det genast betydligt bättre täckning.... ) Är ett usb modem...

Stugan ligger ca 1 mil utanför jönköping


Skaffa 5 m USB förlängningskabel, koppla in modemet och prova i alla fönster, med lite tur finns det en fläck som det finns bra täckning på... funkar för mig i alla fall...


Kan räcka som Zixten säger med lite tur, om inte hör dig för hos nån seriös handlare om olika modems mottagningsförmåga, vet inte men kan tänka mig att det finns skillnader. Nån som vet om man det finns modem som man kan ha extern antenn till för den delen?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Solo  
#75526 Jag har haft ICE-net ett par år nu,blev ännu bättre när jag kompletterade med en riktantenn.
(ser ut som en gammaldags TV-antenn)

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75531 Har haft Icenet länge och är nöjd med det. Modemet är en liten radiosändare med egen strömmatning. Provade med Telia USB modem med förlängningskabel och dosan i fönstret men det var värdelöst.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75536 Problemet med icenet mobila bredband att man får enbart ladda hem 5 gb jämfört med 10 gb hos telia,

Sen om man använder sig av icenets "hemmapaket" så behöver man ett modem som kräver egen strömmatning och blir då svårt att ta med sig ut i skogen :S

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

mrlynx  
#76697 På jobbet hade vi ett ice.net abbonemang förut. Det var ingen fartraket men fungerade i princip överallt.
Nu har jag ett inbyggt modem med telia som verkar fungera helt ok.
det hemmamodem som ice.net hade från början går på 12v och det följde med en ciggkabel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).