Verkstan

flytläge när man fäller

14 inlägg 6512 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#73528 Det är så att jag ska hjälpa en nu som har en liten FMG 410 som är ombyggd till skördare (var en sån med klipp och klämbanke) det sitter ett logmax 626 på denna som inte mäter som det ska, men det fixar jag själv, har instruktionsböcker till sånt agg med dator.

Det är lite dumt uppbyggt med automatik på denna, finns ingen alls förutom 2 förvalslängder.

Så när man fäller så måste man trycka på tilt ner för att det ska bli i flytläge.

Finns det någon här som har någon ide hur man ska kunna göra för att få flytläge direkt man kapar för att fälla träden?

Har kört denna skördare några gånger och man glömmer bort sig hela tiden.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: flytläge när man fäller

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73532 2 förval...är det ett Björk-system den har :?:
Ösa använde det innan Dapten,men där fanns nog inbyggd "flytlägesautomatik" :mrgreen:
Vi hade ett sånt på en Eva en gång och visst fasen var det bara att trycka "såg" när man fällde ~x(

Annars är det väl bara att bygla över från såga knappen till "tilt ner",sätt en diod emellan (för att förhindra att sågen går när man trycker tilt ner),kan ju oxå sätta en strömbrytare emellan så kan man oxå fälla och lyfta ut ett stående träd

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

Kse  
#73537 Sätt i en motorslid så får du flytläge, borde funka.
Senast redigerad av Kse ons 02 dec 2009, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#73538 om man kollar på skogsbiblioteket så ser man vad det är för dator om man kollar på elschema och sånt över 626,
det enda som visas i displayen är längs som till och med visas i millimeter.

Den tanken slog mig också att sätta en kabel mellan där, men då kommer den ju köra tilt ner varje gång man kapar en bit också, blir ju ett jäkla juckande på agg då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#73539
Kse skrev:Sätt i en motorslid så får du flytläge, borde funka.


hur menade du nu? Vet inte helt hundra vad du menar nu, tror ja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

Kse  
#73541 Ja hur funkar aggregatet, behövs "tillt ner"? Ger den tryck ner eller släpper den bara trycket som håller tillten uppe?

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#73542 Den ger både tryck ner och upp, när man tar tilt ner så trycker den ner agg så länge man håller inne knappen och släpper man så är det flytläge, så det räcker ju om det vore nått som ger en strömsignal när man kapar, helst när man släpper knappen, skulle man bara brygga ihop med diod emellan så blir det tilt ner varje gång man kapar. tilt upp är bara att trycka till så tiltar den upp, man måste även öppna knivar och hjul manuellt också, allt på denna skördare måste göras manuellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

Kse  
#73543 Har en fällgripsåg som hade samma problem, när jag tilltade upp så satt tillten där tills jag tryckte tillt ner iom att sliden inte släpte igenom nån olja i neutralläge, vilket är det normala. Ex. sätter du en motorslid i tex gripen funktion så kommer inte gripen att hållas öppen när du släpper knappen utan den far ihop av tyngdlagen som om en slang gått av, du kan för hand röra gripkäfarna ut och in iom att sliden är öppen i neutralläget. Så får ju inte en grip fungera så därför sitter det en "vanlig" slid där. Om aggregatet kommer ner av egen kraft så behövs ju bara en tillt upp, när du släpper knappen så kommer aggregatet ner.

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

Kse  
#73544 Har du en kap med sågmotor så ansluter du tillt ner till kapknappen så trycker aggregatet på när du fäller

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#73546
Kse skrev:Har du en kap med sågmotor så ansluter du tillt ner till kapknappen så trycker aggregatet på när du fäller


ja det är sågmotor, är ett vanligt skördar aggregat, ju det kan man göra och sätta en diod mellan. så det inte blir som simba skrev, sågmotorn går när man trycker tilt ner, kan ju hända man vill tilta ner utan att man fäller nått.

Och sak till som blir då är att när man ska kapa en massabit så kommer ju agg tilta ner, det blir ett onödigt ryck i agg varje gång man kapar isf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

Kse  
#73549 Kanske värt att prova, min fällgripsåg gör så. Men det är inget man tänker på när man kör för rörelsen är så pass mjuk

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#73553
Kse skrev:Kanske värt att prova, min fällgripsåg gör så. Men det är inget man tänker på när man kör för rörelsen är så pass mjuk


får testa det isf, är ju lätt fixat med en kabel och en diod. gjort på 5 röda :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

Kse  
#83304 Fick du det att funka?

Användarvisningsbild

Re: flytläge när man fäller

skogsjan695xl  
#83355 Det har inte blivit något gjort, maskinen har stått still i vinter då det är för mycke snö för att köra den.
Men jag har iaf kommit på hur jag ska lösa det iaf.
Vi ska ta ett ryck till våren för att fixa iordning massa grejer på den, längdmätningen funkar lite som den vill, men där vet jag var felet ligger.

Åter kommer senare i vår för att berätta om allt kommer funka som jag tänkt mig.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).