Vedmaskiner, flishuggar

gammal flishugg saknar delar

6 inlägg 4229 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

gammal flishugg saknar delar

jorgen.hallbrant  
#68684 Hej.

Jag har fått en gammal flishugg. Den har nog några år bakom sig och saknar vissa delar. Jag är osäker på hur dessa delar ska se ut för att få huggen att fungera.
DSC01348.JPG



Som man kan se på bild 1 så saknas hela framstycket och inmatningen. Jag tänkte skaffa en kraftig plåt och skära ut ett lagom stort hål, ev göra förstärkningar samt en tratt. Frågorna som då följer: Hur stort bör hålet vara? Knivarna är ca 15 cm. Var bör hålet sitta? (Vi kan tänka oss en urtavla för att enkelt beskriva hålets placering, tex kl 12 eller kl 15)
DSC01347.JPG


Tacksam för ev förslag och ideer.

Mvh Jörgen



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: gammal flishugg saknar delar

orre  
#68701 Jag tror att motstålet(dvs "hålets" underkant) ska sitta vågrät kl 1500 eller något längre ner (typ underkant axeln)
Hålet ska vara något smalare än vad huggstålen är långa.
Ytterkant hålet får den radie som huggstålets ytterkant gör när skivan roterar.
Innerkant lodrätt och jag gissar att lämplig höjd på hålet kan vara ca 15 cm.

Avatar Fallback

Re: gammal flishugg saknar delar

jorgen.hallbrant  
#69226 Hej och tack för svaret!

Jag får skaffa mig lite material och svetsa ihop enligt ditt förslag så får vi se om det fungerar. Ingen annan som har några idéer?

Mvh Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: gammal flishugg saknar delar

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69605 Se till att göra ett justerbart motstål. Sedan kan du fundera på vinkeln på inmatningen. Vid 90 grader kommer nog materialet som matas in att slå tillbaks. Ju större lutning du har dess bättre dras virket in i tuggen.
Kanske onödig information men i alla fall......

Avatar Fallback

Re: gammal flishugg saknar delar

jorgen.hallbrant  
#69924 Tack för svaret. Det med vinkeln hade jag inte tänk på. Hur menar du med justerbart mothåll? Ar det avståndet till skäret eller höjden på mothållet?

Mvh Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: gammal flishugg saknar delar

Bax  
#70056 Det är avståndet till skäret/skivan. Det avståndet bestämmer flislängden, samt i viss mån effektbehovet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).