Skogsröjning

Förstaröjning - tidigt eller sent?

16 inlägg 8634 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förstaröjning - tidigt eller sent?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64071 Står i begrepp (när löven fallit av) att röja ca 3 hektar med självsådd tall. Marken har rejält med lövuppslag (fuktig) och björken har med råge växt förbi tallen. Tallen ligger på ca 1 m och björken börja ligga på uppemot 1,5 kanske 2 m för de största. Konventionell visdom säger (?) att jag är redan nu är sent ute, finns risk för piskskador bl a.

Men var ut och tittade mig runt lite i helgen, väldigt många skiften finns det, där man låtit bli att röja och björken nu är upp på kanske 3-4 meter. Möjligen eftersatt röjning men jag började fundera om det kanske finns någon tanke bakom det. Vi är inte särskilt hårt ansatta av älgbetning så det är nog inte bara det. Men finns det någon annan fördel med att vänta, trots risken med piskskador och eventuella risker med för hård konkurrens för tallen?

(Nä, jag är inte slö och försöker komma undan, jag gilla faktiskt att röja :grin: )



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Torparn79  
#64075 jag skulle nog röja nu, tallen brukar ju inte stå pall så länge om det finns gott om björk..
sen skulle nog jag röja bort löv innan lövfällningen för att minska förekomsten av stubbskott, väntar du till löven har fallit av så har ju all näring runnit ner till rötterna igen och då kan du få ena djävulska uppslag..

det där med röjning är rätt intressant, jag tycker att det är bland det roligaste man kan göra i skogen..

Användarvisningsbild

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64077
Torparn79 skrev:jag skulle nog röja nu, tallen brukar ju inte stå pall så länge om det finns gott om björk..
sen skulle nog jag röja bort löv innan lövfällningen för att minska förekomsten av stubbskott, väntar du till löven har fallit av så har ju all näring runnit ner till rötterna igen och då kan du få ena djävulska uppslag..

det där med röjning är rätt intressant, jag tycker att det är bland det roligaste man kan göra i skogen..


Tack för det, särskilt det där med stubbskotten, det hade inte jag tänkt på. Tanken med att vänta på lövfällningen var att det sulle vara lättare att se tallarna bland alla björkarn så det inte råkar åka lite för många tallar som åker med :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64085 Enda risken jag kan se är att stubbskotten hinner om tallarna och du får börja om igen. Stubbskott är grymt snabba,1m/år tror jag inte är ovanligt,och röja stubbskott är inte kul.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64102 Läste någonstans (SVO?) att det där med röjningstid för att minska stubbskott finns det motsägelsefulla resultat i de försök som har gjorts.

Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

JD_1110  
#64299 Kan länken i denna tråd vara intressant?

viewtopic.php?f=3&t=4996

Användarvisningsbild

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64323
JD_1110 skrev:Kan länken i denna tråd vara intressant?

viewtopic.php?f=3&t=4996


Absolut - verkar som om de flesta är eniga om juli för att minska stubbskotten, fast jag är fortfarande osäker, inte lätt att se tallarna bland allt löv. Får väl se hur jag gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Vedhuggaren  
#64759 Här i nordligaste delen av vårt land gör vi ofta lövsaneringar åt Sveaskog sent på hösten. Det har visat sig att det inte blir så mycket stubbskott då i våra trakter. Dessutom är sådana röjningar bra att göra på hösten då man inte blir så blöt i ett lägre bestånd och det är mycket lättare att se tallen när löven fallit av.

Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Jakob_Patring  
#65792 Du skriver att marken är fuktig? Om så är fallet, så ska du kanske satsa på björken istället eftersom det är rätt marktyp för den. Tallen ska ju, som bekant, ha lite torr och näringsfattig mark. Om tall får växa på fuktig och näringsrik mark så blir det sämre kvalitet t.ex krokighet och kvistar. :sad:

Sen det där med att älgar betar av är ju upp till var och en att bedöma. Färsk forskning visar nu att rådjuren är värre än älgarna. Rent generellt över hela landet är det ganska få älgar. De är inte utrotningshotade, men de är inte ett stort hot i dagsläget mot skogsbruket som på 70- och 80-talet.

Ta reda på marktypen och bestäm röjningen efter det. Det är bra att det finns folk som tycker att det är roligt med röjning. Det känns som att det fortfarande har hamnat lite i skymundan. :roll:

Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65808 Hugg busk den 29:de Augusti! Det är den dag då Johannes döparen halshöggs :cry:
Då kommer det inga rotskott 8)

Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

skotarmasse  
#65813 Intressanta synpunkter!Jag själv har fått för mig att stubbskotten hålls tillbaka lite om man inte röjer allt för hårt,åtminstone i granplanteringar,att beståndet sluter sig rätt fort.
Men å andra sidan måste man ju dit å röja en andra gång lite tidigare. :sad:

Men huvudsaken är väl att man gör någonting i röjningarna,det blir som regel inte sämre iaf :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65821
Röjkvist skrev:Hugg busk den 29:de Augusti! Det är den dag då Johannes döparen halshöggs :cry:
Då kommer det inga rotskott 8)

Nu blev det klar i helgen, dvs 23, så jag var lite snabb med bilan :lol:
Blev lite vinglande om björk ellet tall, men som ni ser i bloggen så blev det så mycket tall som kom fram så det avgjorde saken. Tallen får chansen :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133487 Nu har det gått 2 år nästan sedan jag röjde, tusan vad tiden går fort. Nu är björken upp igen, men nu bara på halva stammen av tallen. Om man bortser från lusten att städa och göra park, är det bara att strunta i björken nu eller vinner jag något på att röja bort den igen? I sammanhanget ska väl sägas att jag gillar att röja, tillfredsställer någon sorts ordningsman inom mig :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133488 Tycker inte att du vinner något med att röja igen så länge som tallarna är högre än björken. Då kan du vänta med att städa och göra park tills inför gallringen.

Avatar Fallback

Re: Förstaröjning - tidigt eller sent?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133510 Björkarna som är lägre än tallen hjälper väl till att kvistrensa stammarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).