Traktorer och processorer

SKOGSTAK TILL VALTRA

20 inlägg 6940 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin

SKOGSTAK TILL VALTRA

skogsjan  
#62500Hej! Jag har en valtra 6350-07 med twin-trac, jag funderar på att bygga om standardtaket till ett skogstak såsom det finns som tillval till Valtra traktorer. Är det nån som har erfarenhet av ett sådant projekt. tacksam för svar!

TS
Lantmännen Maskin

Re: SKOGSTAK TILL VALTRA

Hällsjöingen  
#62823Har ingen erfarenhet av själva ombyggnationen. Jag har däremot en 6350-*07 med original skogshytt, och jag kan bar akonstatera att jag aldrig köper en skogstraktor utan glastak någon fler gång. Vilken skillnad det blev. Jag kör dagligen med 8 meters Cranabkran monterat i jakefäste och Arbro aggregat. Men jag använder naturligtvis maskinen till skotning med. Lycka till med projektet. Ett tips: Försök att få vindrutetorkare på alla rutorna om du kan, sikten försämras radikalt när det regnar. Och se till att du har luftmunstycken till alla rutor så att du kan blåsa bort imma.

Användarvisningsbild

Skogstomte  
#62834Hej!

Vi frågade på en sådan hytt en gång och den kostade 30000:- i tillägg vid nyköp. Men den skulle vara godkänd enl. alla normer. Vet inte om det är en specialram under eller om Valtra såg chansen att ockra lite extra?

Inget nytt under solen kanske. men om man vill slippa bygga på vindrutetorkare på alla rutor (original tre stycken har jag för mig) så kan man ju vaxa dem och få skaplig sikt även vid regn.

Hällsjöingen  
#62853Hej igen

Jodå det är en spciell ram man har monterat, helt olik originalet. Jag har också för mig att den skulle var godkänd enligt bla, bla, och så vidare. Även vägverket skulle godkänna plykarbonatrutorna, vad nu de har för betydelse eftersom de sitter i den bakre delen av traktorn.
Gällande vindrute torkarna så sitter det endast en på takfönstren och den sitter på takluckan. Polykarbonatrutor blir ganska lätt repiga, så man for vara noga med hur länge man kör torkaren. Jag ska prova att vaxa rutorna och se om det blir bättre, förmodligen har du helt rätt i detta.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63534Hej!

Jag har för mig att jag läst att man ska vara försiktig med vaxliknande produkter på polykarbonat-rutor.
Minns inte var jag läst det eller vad som kunde hända, men kolla upp det innan du börjar!

Griffin  
#63590Gissar på att de blir vita och flammiga som all annan plast blir när man vaxar

Hällsjöingen  
#63615Ok det var bra att få reda på detta innan man hunnit testa vax. Plastrutorna är väldigt lätta att repa ner. Kanske repborttagningsmedel fungerar.

Användarvisningsbild

totte  
#63620Jag skulle snacka med en glasmästare om hur man kan behandla såna rutor, dom bör veta vad det finns för grejor för olika sorters rutor.

Användarvisningsbild

XM150  
#889032Trådstartar fikk ikke noe svar på dette så jag tar opp igjen tråden😉 Jeg har en XM150 utan skogstak och har absolutt en intresse att bygge på ett skogstak på min. Det jeg lurer på er om tak konstruksjonen på high tech seriene er lik sånn at skogstaket er lik på 6000,M(XM) och T serien?
og att det er lik takramme mellom skogstak og vanlig tak?

Ådii  
XM150 skrev:Trådstartar fikk ikke noe svar på dette så jag tar opp igjen tråden😉 Jeg har en XM150 utan skogstak och har absolutt en intresse att bygge på ett skogstak på min. Det jeg lurer på er om tak konstruksjonen på high tech seriene er lik sånn at skogstaket er lik på 6000,M(XM) och T serien?
og att det er lik takramme mellom skogstak og vanlig tak?

Bäst är väl nog att lyfta på taket och se hur det ser ut undertill och jämföra med byggbilder från t.ex. 6000 serien som jag har gjort på vår.
På XM tror jag dock att taket är i plast och inte glasfiberliknande material som på 6- coh 8000 serien. Så där är ett litet extra bekymmer.
Bygger glastak på Valmet 6600

Man kan i princip bygga taket hur man vill men det som ställer till mest med bekymmer är var friskluftsfilter skall vara, på de med original skogstak tror jag det sitter ovanför dörren men det är nog svårt att få till utan större ingrepp.
Sen är det nog en utmaning att få allt tätt så att inte vatten slipper in, så man skall nog undvika tätning med silikon överallt utan tänka till så att vattnet leds bort.

Användarvisningsbild

XM150  
#889037Takk for svar Ådii👍🏻 supert bygge du har gjort😉. Da er vel M och T lik i takramme och konstruksjon. Kanskje også tidligste N serie kan ha samme.

Användarvisningsbild

XM150  
#895212Fikk til svar fra AGCO at hele hytten må byttes da det er andre strukturelle forsterkninger i hyttrammen på de traktorene med sky view tak. Så det er ikke bare å bytte tak🤔 Jeg skjønner ikke helt det argumentet da Aog B og C stolpene har akkurat samme mål som de traktorene uten sky view tak🤔 På slutten av svaret jeg fikk så ba han meg om å kontakte forhandler for å få et tilbud på ny traktor med skogshytt😄 Har derfor ikke helt gitt opp håpet om å bygge om😅

Ådii  
#895217Skyview är ju namnet på N/T 4-5 seriens tak och det är uppbyggt på helt annat vis än tidigare modeller.
Så om det har blivit ihopblandat med skogstaken på tidigare modeller så kan jag tänka mig att de antyder att hela hytten måste bytas. Sen så är det ju nog en annan ram på de med skogstak men den sitter ju mera "ovanpå" originalhytten och kan ju hända att den inte säljs som reservdel utan svetsas på plats vid fabriken. Ramen i sig är nog inte allt för stark mot yttre påverkan om man studerar bilder på den 😀

Användarvisningsbild

XM150  
#895221Der sier du noe Ådii Jeg nevnte jo ikke at det var på en XM ønske om sky view tak var til. Så det kan være som du sier at det er annerlunda på de nyere modellene. Jeg har som sagt kun studert M/T modellene😉

Användarvisningsbild

Bert1  
#895230Lär va en del som skiljer i själva taket förutom själva stommen iom att på 4/5 så sitter värme/klimatanläggningen i bakkanten på taket
Medans på dom äldre satt det där fram

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).