Traktorer och processorer

Kraftuttag BM 430 funkar ej?

19 inlägg 16275 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56115 Tänkte att någon klurig person på forumet kanske kan svara på följande fråga?
På min 430 så får jag inte kraftuttaget att funka som jag vill. Lägger man i det drivhjulsberoende (heter det så?) läget så funkar kraftuttaget som man kan önska, dvs det snurrar när man kör med traktorn. Läger man däremot i det oberoende läget så får jag inte uttaget att snurra. Det känns som om spaken går i läge men när man släpper upp kopplingen så snurrar inte uttaget. Finns det någon som kan ha en aning om vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det? Är det något som är trasigt i växellådan, eller är det något man kan justera?

Jag tänkte köra med starkranen efter traktorn och det är ju lite jobbigt att ha rull på traktorn när man vinchar..........

Tack på förhand Uffe



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Torparn79  
#56118
Uffe skrev: Jag tänkte köra med starkranen efter traktorn och det är ju lite jobbigt att ha rull på traktorn när man vinchar..........

domkraft och palla upp ena hjulet när du ska vinscha kan ju vara en lösning... =)) :-j
låter ju som att det är nå invärtes som doktorn brukar säga.

hur känns spakarna till k-uttaget, är någon av dom "sladdrig", i så fall kan det ju vara en justersak att den inte nyper i ordentligt...

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Torparn79  
#56119 nu utför jag en halvkriminell gärning, rekommenderar att du kollar med folket på det här forumet: http://www.bmsidan.se/bmsju.htm
dom borde sitta inne med kunskapen som behövs om det inte finns nå´n här...

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56147
Torparn79 skrev:
Uffe skrev: Jag tänkte köra med starkranen efter traktorn och det är ju lite jobbigt att ha rull på traktorn när man vinchar..........

domkraft och palla upp ena hjulet när du ska vinscha kan ju vara en lösning... =)) :-j
låter ju som att det är nå invärtes som doktorn brukar säga.

hur känns spakarna till k-uttaget, är någon av dom "sladdrig", i så fall kan det ju vara en justersak att den inte nyper i ordentligt...


Jag konsulterade manualen i väntan på kloka åsikter. upptäckte till min förvåning att det finns två spakar till kraftuttaget precis som du skriver. Jag har bara dragit i det som sitter vid vänsterbenet. Det finns tydligen en spak vid högerfoten också, den vet jag inte vilket läge den står i. Kanske kan den ha hamnat i något mellanläge?

Den spak som sitter vid vänsterbenet känns väldigt distinkt och bra, lägena känns som om de går i.

Ivärsta fall får jag köpa en hijack och hissa upp hjulet som ni sa. Fördelen med det är att man behöver bara välta domkraften så är man i väg........ :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Torparn79  
#56164
Uffe skrev:Ivärsta fall får jag köpa en hijack och hissa upp hjulet som ni sa. Fördelen med det är att man behöver bara välta domkraften så är man i väg........ :grin:

det är ju bara att trampa ner diffspärren så "kliver" du ju av lite raskt.

näe, skämt åsido, du har väl som du sa 2 spakar och den ena är drivhjulsberoende/oberoende och den andra är av/på.
kommer inte ihåg riktigt hur det ser ut nu, har inte suttit i en 430 på över 10 år.
det är väl bara att testa dig fram...

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56206 Den till höger kan vara tex. 540 varv vid 1800 motorvarv resp. 540 varv vid 1500 motorvarv eller något liknande med ett "friläge" i mitten som kan vara boven. Hur detta tänkta friläge påverkar drivhjulsberoende funktionen vete tusan........ Testa :smile:

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56223 Den högra spaken (varvtalsvalet) kan stå i mittenläget när man kör med drivhjulsberoende. Det påverkar inte detta alls.
Så där har du förhoppningsvis boven.

Annars kan du ju lägga hög-låg lådan i neutral och lägga i en växel i vanliga lådan. Då funkar kratuttaget "drivhjulsberoende" utan att traktorn för den skull åker iväg :grin:
Jag kör så när jag vill köra wirekranen långsamt. Man får ju på så sätt flera olika hastigheter på kraftuttaget.

//Per

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56337 Tack för det smarta tipset. Det är ju väldigt användbart att kunna vinscha i olika hastigheter. Att hög / låg spaken kan vara boven i dramat verkar vara ett hett tips. Jag återkommer när jag testat om detta var felet.

Tack för all hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56353 Användbart om man har driven vagn också, då gör även en gammal 430 40 km och mer där till.

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56383
Famag skrev:Användbart om man har driven vagn också, då gör även en gammal 430 40 km och mer där till.


Hur menar du då Famag? Att man sätter Hög/låg växeln i neutral och låter den drivna vagnen putta hela ekipaget eller? Eller har jag misuppfattat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Torparn79  
#56384
Uffe skrev:
Famag skrev:Användbart om man har driven vagn också, då gör även en gammal 430 40 km och mer där till.


Hur menar du då Famag? Att man sätter Hög/låg växeln i neutral och låter den drivna vagnen putta hela ekipaget eller? Eller har jag misuppfattat?

misstänker att det är så Famag menar.
hastigheten på ekipaget beror ju på vad det är för utväxling på drivningen.

gäller dock att man har bra bromsar på kärran. BM's bromsar är ju inte kända för att vara speciellt bra.

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56385
Torparn79 skrev:
Uffe skrev:
Famag skrev:Användbart om man har driven vagn också, då gör även en gammal 430 40 km och mer där till.


Hur menar du då Famag? Att man sätter Hög/låg växeln i neutral och låter den drivna vagnen putta hela ekipaget eller? Eller har jag misuppfattat?

misstänker att det är så Famag menar.
hastigheten på ekipaget beror ju på vad det är för utväxling på drivningen.

gäller dock att man har bra bromsar på kärran. BM's bromsar är ju inte kända för att vara speciellt bra.


Då var det som jag trodde. tyvärr så har jag ingen drivning på kärran så det blir till att tuffa fram lite långsammare ärn i 40 km/h. Fast med tanke på bromsverkan så räcker det till. Bra att du nämnde att det är dålig bromsverkan jag trodde att det var mina som behövde justeras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56461 Jag har gett upp att justera bromsarna på min 430. Det tar ju, men det är mer i form av allt eller inget..... :grin:
Mina tar bra om man kickar till lite på pedalen innan man skall göra en mjuk inbromsning. Gör man inte det så låser hjulen sig lätt, och då kan man få sig en överraskning!
Smyger man runt i skogen har det ju ingen större betydelse om man inte kör i för brant terräng.
Men på landsväg i 40 knyck skulle jag inte en vilja fundera på att bromsa :lol:
Som tur är saknar jag snabbväxel, och jag tänker inte köra traktorn med en triven kärra!

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56620 Ja det är så jag menar.
Låg i lumpen på I 14 Gävle. Åkte fast för fort körning med 350 och driven am kärra.
Jävlar vad skällning jag fick av polisen, fanjunkaren och överste Goste, i tur och ordning.
Polisen var sura över fortkörningen. Fanjunkaren att trosstroppen ( 4 man ) fick tolka. De hade fys träning på cykel.
Översten för att jag inte berättade hur det gick till.
Det blev sju ensamma kvällar på raken.
Kan hända att det låg mig till nackdel att det varit en kontrovers tidigare.
Pucko Hedin från Uppsala ville lära sig hur man körde 60 knyck med en 350 vid matutdelningen.
Jag förklarade mycket pedagogiskt, ett hjul med kedja det andra bakhjulet på isgatan.
Trampa på styrbromsen, häng med med ratten tummarna utanför.
Allt gick bra ända till landningen, då klev tokfan av styrbromsen tvärt, det blev nittio graders höger sväng ut i geografin.
Den 350:n är inte med oss längre.
Av någon anledning blev jag inkallad till frågestund redan vid det intermezzot.
Har numera en seriös inställning till stat och framför allt länsstyrelsens tjänstemän.
Amen.

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag BM 430 funkar ej?

totte  
#56638
Har numera en seriös inställning till stat och framför allt länsstyrelsens tjänstemän.


M a o så är du smart nog att inte låta dom se vad du ställer till med nuförtiden. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).