mån 06 apr 2009, 06:46#55378Hej Alla,
flyttar in min tråd om min lilla vedmaskin hit..
Testfas 1
Testfas 2
Testfas 3
/MAH
Vedmaskiner, flishuggar
Egentillverkad Vedprocessor
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 06 apr 2009, 07:32#55383Hej Alla,
Körde testfas 4 idag.. tyvärr så glömde jag video kameran!!!!
Så ni får hålla tillgodo med lite bilder till nästa gång..
körde ca 2h idag.. ni ser högen nedanför elevatorn.
Det går superduper!!! man kör med ett brett leende hela tiden
Stockmatarbordet funkade super!
Men men.. nu är veden slut igen.. snyft..

Körde testfas 4 idag.. tyvärr så glömde jag video kameran!!!!
Så ni får hålla tillgodo med lite bilder till nästa gång..
körde ca 2h idag.. ni ser högen nedanför elevatorn.
Det går superduper!!! man kör med ett brett leende hela tiden
Stockmatarbordet funkade super!
Men men.. nu är veden slut igen.. snyft..

TS
mån 06 apr 2009, 08:00#55384Ser fint ut, verkar bra det där med en vagn som matarbord för långveden.
Blir det nåt tak ovanpå klyvtuben, det ser ut som om det kan ramla ner grejer bakom när den åker ut?
Om du ska säcka ved, blir det nån specialare på trpbandet eller vad är planen?
Blir det nåt tak ovanpå klyvtuben, det ser ut som om det kan ramla ner grejer bakom när den åker ut?
Om du ska säcka ved, blir det nån specialare på trpbandet eller vad är planen?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
mån 06 apr 2009, 09:01#55387Planen..? well..? lite smidigare vedhantering, bor ju i villa så det behöver ju inte bli så mycket större framöver..
Annars är jag mycket inne på att saker skall användas till fler saker.. typ en av vedkärrorna får bli stockmatningsbord, bort
med stakarna dit med bordet .o.s.v.. alt pumpstationen skall användas till mitt lilla sågverk + vedklipp o.s.v..
det kommer ev som projekt framöver..
Skyddshuv över "tuben" blir det nog inte.. har inte haft ngt bekymmer alls med detta p.g.a av att momenten är borttagna redan från början.
/MA
Annars är jag mycket inne på att saker skall användas till fler saker.. typ en av vedkärrorna får bli stockmatningsbord, bort
med stakarna dit med bordet .o.s.v.. alt pumpstationen skall användas till mitt lilla sågverk + vedklipp o.s.v..
det kommer ev som projekt framöver..
Skyddshuv över "tuben" blir det nog inte.. har inte haft ngt bekymmer alls med detta p.g.a av att momenten är borttagna redan från början.
/MA
TS
sön 14 jun 2009, 23:54#61058Tycker du lyckat s riktigt bra med bygget.
Hur mycket har det kostat ungefär? När jag skissar lite lätt på det springer det snabbt iväg.
Hur mycket har det kostat ungefär? När jag skissar lite lätt på det springer det snabbt iväg.
Deutz 7807c, Valmet 705, Patruuna 3200, Hakki Pilke 2x30, Hva 242, Hva 242 xp, Hva 254, 34 ha skog
ons 27 jan 2010, 20:29#79674
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
ons 27 jan 2010, 20:32#79676
Ser fram åt flera videoer av ditt fina bygge.
MAH skrev:Hej alla vednissar,
nu har jag fått hem 65 kbm ved i 3 meters längder .. snart kommer testfas 5 på mitt lilla vedmaskin projekt.
/MA
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
sön 31 jan 2010, 19:33#80353
Instämmer, jag tycker du har lyckats riktigt bra och ser med spänning fram emot nästa film:-) Går i byggtankar, men dels springer det iväg i pris och sen är jag lite för dålig på hydraulik. Men som ssagt, jätteimpad av ditt bygge!
stegmaster skrev:MAH skrev:Hej alla vednissar,
nu har jag fått hem 65 kbm ved i 3 meters längder .. snart kommer testfas 5 på mitt lilla vedmaskin projekt.
/MA
Instämmer, jag tycker du har lyckats riktigt bra och ser med spänning fram emot nästa film:-) Går i byggtankar, men dels springer det iväg i pris och sen är jag lite för dålig på hydraulik. Men som ssagt, jätteimpad av ditt bygge!
Deutz 7807c, Valmet 705, Patruuna 3200, Hakki Pilke 2x30, Hva 242, Hva 242 xp, Hva 254, 34 ha skog
tor 04 feb 2010, 18:17#80871Om jag får vara lite negativ så skulle jag säga att klyvcylindern går för sakta likaså sågen.
Annars så tycker jag det ser ganska bra ut. Elevatorn borde dock bytas ut. Dom där banden med gummiflärpar är värdelösa.
Finns det inga hydraulpumpar som är lastkännande dvs låg belastning högt flöde, hög belastning lågt flöde?
Annars så tycker jag det ser ganska bra ut. Elevatorn borde dock bytas ut. Dom där banden med gummiflärpar är värdelösa.
Finns det inga hydraulpumpar som är lastkännande dvs låg belastning högt flöde, hög belastning lågt flöde?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).