ons 05 aug 2026, 11:34#914501https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -angreppet
Efter femte angreppet när sonens favoritfår fått buken öppnad. Reportern frågar en fårbonde som haft får i alla år, ”varför har man egentligen får mitt i ett vargrevir?”
Empatiskt värre, mitt i bedrövelsen. Löneavdrag på aktivistreportern. Bums. Stå där och vargens parti. Skämmes.
Skogsmiljö och Trädlära
Varför har man får…
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in ons 05 aug 2026, 12:24#914505Frågan är, varför ska vi ha varg?
Inte varför man har får på sin mark.
Oerhört korkad reporter 🤬
Inte varför man har får på sin mark.
Oerhört korkad reporter 🤬
ons 05 aug 2026, 20:40#914543Ja men älgen får vi jaga och stort värde i köttet.
Re: Varför har man får…
tor 06 aug 2026, 07:33#914557Vi kan nog räckna på 30€-100€/äppelträd. Minst.
Själv jagar jag inte och som skogsägare kan jag bara konstutera värdet av älgkött har varit och är försumbart. Kanske 0,05€/år/skogshektar.
Problemtiken med varg och får handlar ju om att vargen är skyddad som art som tillhör naturen, men det är ändå får- och boskapskötseln som utformat naturen som nu ses vara hotat för att jordbruket har förändrad.
Saknas helhetsbilben av naturen i miljön som människan skapat.
Boskapet har ju hållit rätt länge, 1000 år eller så, men varg och massor av klövilt är relativt nytt. 😀
Själv jagar jag inte och som skogsägare kan jag bara konstutera värdet av älgkött har varit och är försumbart. Kanske 0,05€/år/skogshektar.
Problemtiken med varg och får handlar ju om att vargen är skyddad som art som tillhör naturen, men det är ändå får- och boskapskötseln som utformat naturen som nu ses vara hotat för att jordbruket har förändrad.
Saknas helhetsbilben av naturen i miljön som människan skapat.
Boskapet har ju hållit rätt länge, 1000 år eller så, men varg och massor av klövilt är relativt nytt. 😀
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Re: Varför har man får…
tor 06 aug 2026, 11:27#914577Vargpäls har nog alltid varit dyraste av alla. Motsvarat tydligen ganska många älgar. 🤔
Så var även med nöt i början, kött var sidoprodukt till läder.
Ordet öre betyde arealen som behövs att fodra en nöt.
Så var även med nöt i början, kött var sidoprodukt till läder.
Ordet öre betyde arealen som behövs att fodra en nöt.
Hannu
sön 09 aug 2026, 17:35#914714
Hur många människor? Per år? Är inte ute efter att jävlas, fick bara tanken i huvudet och började fundera.
tallen100 skrev:Älgen har har givit mat mat åt människor i alla tider, medan vargen bara skapat problem.
Hur många människor? Per år? Är inte ute efter att jävlas, fick bara tanken i huvudet och började fundera.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
sön 09 aug 2026, 18:04#914717Säkerligen var älgkött en mycket viktig resurs för större delen av skogsbygdernas befolkning, förr I tiden då det var fattigt och det inte var ovanligt med tio ungar som som skulle ha mat i varje litet torp. Där många inte hade större jordbruksmark än de kunde hålla sej med en ko och ett par getter som gav lite mjölk, och tio får som vargen kom och tog.
Idag går väl största delen bara ner till affären och köper sin mat där och skiter blank i hur de som håller på med djuruppfödning och matproduktion har det, så länge det finns i kyldisken och på hyllorna affärn.
Idag går väl största delen bara ner till affären och köper sin mat där och skiter blank i hur de som håller på med djuruppfödning och matproduktion har det, så länge det finns i kyldisken och på hyllorna affärn.
sön 09 aug 2026, 19:26#914723Jag läste en bok om nybyggare i Västerbottens fjällvärld. Där var det en gubbe som minns storsvagåren kring 1870. Man åt allt som var mjukare än sten!
Trots det som var det en lappgubbe som man förfasades över. Han åt järvkött. Det gjorde ingen annan. Rovdjur som lever av as tar smak.
Annars tror jag att småvilt var sammantaget en större näringskälla än älg under slutet av 1800 och början av 1900. Men en älg var ju en större bit och man kunde lägga ner mycket tid på att få den till hushållet.
Trots det som var det en lappgubbe som man förfasades över. Han åt järvkött. Det gjorde ingen annan. Rovdjur som lever av as tar smak.
Annars tror jag att småvilt var sammantaget en större näringskälla än älg under slutet av 1800 och början av 1900. Men en älg var ju en större bit och man kunde lägga ner mycket tid på att få den till hushållet.
sön 09 aug 2026, 19:44#914727Lite ot i sammanhanget men min farbror o faster (tvillingar födda 38) lagade kråka en gång här å bjöd på å alla gillade de tills dom fick reda på va de va.
sön 09 aug 2026, 20:22#914735
På 70 tal va ja me å jagade morkulla.
Är väl den enda jakt ja varit intresserad av men de va en jäkla massa mygg å knott.
Har skjutit några styck men nu får man ju inte jaga dom när dom flyger för då har dom ungar.
Man hör dom väl några sekunder innan dom dyker upp över trädtopparna på dom bästa passen.
Ja drar mig till minnes att där ja stod sista gång vi jagade på ett stort stenröse där har man idag max en sekund på sig å skjuta. Ja knäppte den den gången men vi hittade den aldrig.
jannee skrev:Morkulla var en raritet när en ann var ung, skulle inte förvåna mig om en kråka/råka smakar något liknade om de båda tillagas efter samma recept
På 70 tal va ja me å jagade morkulla.
Är väl den enda jakt ja varit intresserad av men de va en jäkla massa mygg å knott.
Har skjutit några styck men nu får man ju inte jaga dom när dom flyger för då har dom ungar.
Man hör dom väl några sekunder innan dom dyker upp över trädtopparna på dom bästa passen.
Ja drar mig till minnes att där ja stod sista gång vi jagade på ett stort stenröse där har man idag max en sekund på sig å skjuta. Ja knäppte den den gången men vi hittade den aldrig.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).